Gå til innhold

[Løst]Bygge spill-PC til 7,5k, vil dette funke?

Anbefalte innlegg

Her er et 790GX kort med AM3 og DDR3 ihvertfall.

Men jeg er enig med Osse dersom man har en absolutt grennse på feks 7,5K. Hovedkortet bør ikke koste mer enn 800,- for da sparer en 350,- på hovedkort og 150,- på DDR2. Da bruker en de 500,- på et bedre skjermkort. Forøvrig skal en bare kjøpe sånn ca rundt 8K (altså ikke har en absolutt maksgrense) sparer en ikke 4-500 for å få dårligere komponenter. Da legger en heller ut 500 ekstra for å få i pose og sekk....

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det ikke et poeng med AM3 nettopp pga oppgraderingsmuligheter i fremtiden? Både når det gjelder RAM og CPU?

Vil tre-kanals RAM si feks 3x2GB? Slik at feks 2x2GB blir to-kanals? Eller har jeg misforstått noe her?

Vil dette være et bedre valg av hovedkort da: https://prisguiden.no/product.php?productId=105799 ?

I prinsippet har du rett. Mye tull med en del kort i prisguiden. Det kortet jeg linket til er ihvertfall 790GX hos alle. Det trenger DDR3 to stk ja. Det er X-serien til hovedkort som støtter tre-kanals (altså tre brikker) ram. Feks er det til intels i7 serie.

Lenke til kommentar
Er det ikke et poeng med AM3 nettopp pga oppgraderingsmuligheter i fremtiden? Både når det gjelder RAM og CPU?

Vil tre-kanals RAM si feks 3x2GB? Slik at feks 2x2GB blir to-kanals? Eller har jeg misforstått noe her?

Vil dette være et bedre valg av hovedkort da: https://prisguiden.no/product.php?productId=105799 ?

samtlige am3 cpuer går på et am2+ hk. også i fremtiden. skal en ha oppraderingsmulighter på en spill pc, bør minimumskrav være mulighet for cf. ddr3 legger på et par % på ytelsen. og som du ser det er ikke den store prisforskjellen på de 2 siste jeg satte opp. Men slik AM3 oppsettet hans står nå, tja det er ikke mye for penga.

For å foklare hvorfor, psu'en er god, men overkill dersom ikke skal ha cf eller 4870x2. HK i hans nåværende oppsett AM3 har ikke mulighet for dette, selvfølgelig kan han slenge inn et kraftigere skjermkort senere, men da er det skjermkortet han hadde i bortkasta, eller nærmest verdiløst. Dette gjør at riggen totaltsett ikke er balansert.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Da blir det en av oppsettene med oppgraderingsmuligheter som Osse satt opp. Jeg bestiller samlet hos en butikk. AM2+-oppsettet blir billigst hos Netshop (7400,-), men for å få det sendt så fort som mulig må jeg endre strømforsyningen til en Mist 650w. Er 650w nok om det skulle bli CF etterhvert?

AM3-oppsettet kommer på 8102,- hos Datakjeden (skiftet til et HD 4890 som de har på lager).

Ser ikke ut som det er så stor forskjell i ytelse på AM2+ og AM3 som jeg trodde da.

Er AM3/DDR verdt 700kr ekstra? Jeg kan strekke budsjettet såpass om det utgjør stor forskjell

Lenke til kommentar

pr idag er forskjellen mellom ddr2 og ddr3 kun et par % i ytelse. Men jeg vet ikke om det vil komme ting som endrer dette i tiden som kommer. 650 w skulle holde, mist har bra rykte på seg.

Det er engang slik at for kr 700,- er det mye en kan gjøre, spør du meg så ville jeg nok heller brukt de 700 på morro, hehe, men det er meg.

Lenke til kommentar

slett ikke dumt hk det der. Forskjellene er ikke store, 790fx chipsett yter 2-3% enn 790gx i cf, dette er det anantecg som hardnakket hevder. Men msi kortet for ddr3 er like så bra som det jeg satte opp for am2+. Ikke noe dumt valg. minne blir hips om happ , bare ta 1333 minne.

Lenke til kommentar
Så bra :)

Ja, skal gi tilbakemelding. Har ikke satt sammen en PC fra bunnen av før, så det kan bli meget spennende.

Tusen takk til alle som har kommet med innspill og hjelp :D

Mange som ikke har bygget en pc før får den ikke til og starte første gangen, det er som regel ramen som ikke sitter helt ned i socketene sine, så hvis du får problemer så kan det lønne seg og ta de ut og sette de nedi igjen, og du må huske og dra opp hendelen på CPU socketen når du setter cpuen nedi hovedkortet og så etterpå ta den ned igjen for og sette CPUen fast, første gangen jeg byggde en pc glemte jeg nettop dette, jeg satt i over en time og spekulerte på hvorfor pcen ikke funket, men det er leeenge siden :p

Lenke til kommentar
:thumbup: Nå har du rigg som drar det meste, lær deg Amd overdrive, dette gjør at når du trenger raskere maskin så har du mulighet til en cpu hastighet på 3,5-3.8 ghz avhengig av kjøling, skjermkortets ytelse vil du nok ha mulighet til a få mellom 930 og 1 ghz ut av , og når dette ikke er nok klapper du inn et til 4890, som nok er ganske så mye rimeligere når du trenger det.
Lenke til kommentar
Det er litt merkelig at FX skal yte bedre enn GX. AMD anbefaler 790GX til Dragon-oppsettet; PII, 79GX og HD48XX. Det var til tidligere Spider-oppsett at andre hovedkort ble foretatt. Jeg sier ikke at 790GX er bedre enn det andre som blir foreslått her - for det har jeg ikke fysisk testet - jeg sier hva Dragon/AMD anbefaler som et maksimalt oppsett ift ytelse.

grunnen at 790FX er bedre er fordi den ikke har 780G IGP, og har støtte for 2 stk PCI Express 2.0 på x16 eller 4 stk PCI Express 2.0 på x8

i forhold støtter bare 790GX 2 stk PCI Express 2.0 på x8

det er noe med at 790FX er gamlere, og blir mindre varm i forhold til 790GX som også har innebygd 780G IGP

anandtech skrev i en test at 790FX var omtrent 5% raskere en 790GX

håper dette hjelper

Lenke til kommentar
Sånn, AM3 :D

Med Crucial DDR3 og MSI 790GX-65G

Valgte den RAM-en fordi denne kjører på 1066Mhz, og fordi denne ikke er å oppdrive noe sted.

najs den, og ja Velkommen til AMD Klubben :)

sitt selv å venter spent på Phenom II 955 3,2Ghz AM3 jeg, skulle vist komme 20 april

sitt nå med Phenom 9850 BE, 4GB PC6400, AMD 790FX hovedkort og HD 4870 skjermkort jeg ;)

Phenom II 955 vil bli en stor oppgradering fra 9850 BE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...