Gå til innhold

[Løst]Bygge spill-PC til 7,5k, vil dette funke?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takk for raske svar :)

Det andre oppsettet til Wikipedersen så jo slett ikke dumt ut.

Med tanke på Phenom II, ser dette greit ut da?

Oppsett AMD

Amd oppsettet ser fint ut det ja ;) eneste er at det kan lønne seg og kjøpe 1gb versonen av 4870 istedet for 512mb versonen, det er ikke stor prisforskjell heller nå. ( dette gjelder ved 22" og større skjerm spessielt)

EDIT:

det er ingen vits i og putte et mATX kort i et ATX kabinett selv om det går ann, ville heller satset på for eksenpel dette: https://prisguiden.no/product.php?p...4&cat_id=10

Endret av SVD
Lenke til kommentar
Kabinettet du valgte, passer ikke til hovedkortet, da kabinett har ATX formfaktor, mens HK har mATX.

Allerede nevnt.....

Jeg ville gått for intel. Men så er jeg intel-mann tvers gjennom, så ..

Bestemt deg hva du går for?

Lenke til kommentar

790FX hovedkort har bedre ytelse en 790GX hovedkort

til 7,5k = AMD Phenom II, 4GB PC6400 eller PC8500, 1TB F1 Samsung, Radeon HD 4870, ca 600W psu= runt 7,6k

@Wikipedersen

alså amd sin Phenom II 720 Black Edition er den beste bang for buck cpuen man kan få, har omtrent samme ytelse til en Phenom II 940 / Core 2 Quad Q9550 i spill og koster ganske mye mindre

å ja mATX hovedkort vil pass i ATX kabinett

men ikke omvent, alså ATX hovedkort vil IKKE passe i mATX kabinett

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Har kommet frem til tre oppsett som jeg synes ser bra ut:

Intel 775

AM2+

AM3

Jeg har ikke spesielt god peiling på dette, så det er supert med synspunkter og kommentarer :thumbup:

Hehe, ja, skal fortelle dere hva jeg går for, må bare tenke ferdig først :)

*edit: skrivefeil

Endret av dekoder
Lenke til kommentar

Kan legge inn at jeg akkurat har bygget en PC med samme CPU, HK og RAM(riktignok dobbelt så mye, er jo skitbillig) som AM2+ oppsettet. Hittil er jeg VELDIG fornøyd! :)

Vil du bruke noen hundrelapper ekstra kan du jo gjøre som meg og hive på litt ekstra ram og/eller kjøpe en CPU kjøler. Den prosessoren klokker bra og er veldig lett å klokke med multiplier.

Endret av Mykos
Lenke til kommentar

Det er litt merkelig at FX skal yte bedre enn GX. AMD anbefaler 790GX til Dragon-oppsettet; PII, 79GX og HD48XX. Det var til tidligere Spider-oppsett at andre hovedkort ble foretatt. Jeg sier ikke at 790GX er bedre enn det andre som blir foreslått her - for det har jeg ikke fysisk testet - jeg sier hva Dragon/AMD anbefaler som et maksimalt oppsett ift ytelse.

Lenke til kommentar
Har kommet frem til tre oppsett som jeg synes ser bra ut:

Intel 775

AM2+

AM3

Jeg har ikke spesielt god peiling på dette, så det er supert med synspunkter og kommentarer :thumbup:

Hehe, ja, skal fortelle dere hva jeg går for, må bare tenke ferdig først :)

*edit: skrivefeil

Jeg ville gått for AM3 oppsettet ditt!

790GX og 790FX yter vel noe det samme med ett skjermkort, med to skjermkort i CF vil FX kortet yte litt bedre(noen få %). ellers er det slik at 790FX kan ta opptil 4 skjermkort mens 790GX kan ta 2, det og putte 2 4870X2 i CF på et GX kort ville ikke fungere bra, mens det ville fungere kjempebra på et 790FX, på gunn av forskjellen på båndbredden (GX får 8x+8x mens FX får 16x + 16x)

Så lenge du ikke har tengt på og sette et 4870x2 i CF med 4870 1gb kortet ditt så er 790GX mer en bra nokk.

Lenke til kommentar

Bra du er fornøyd Mykos :)

Jeg kommer til å gå for dette AM3-oppsettet. Jeg kommer neppe til å kjøre crossfire i det hele tatt, og enda mindre sannsynlig med et 4870x2, så jeg nøyer meg med 790GX. Har heller ingen umiddelbare planer om overklokking. Er det vis i med bedre CPU-kjøler da?

Har ikke bestilt enda, så hvis noen ser noe som bør endres; hyl ut ;)

Lenke til kommentar

Så billig som jeg kunne få det

Her er ett forslag jeg satte opp for en annen. Det er så billig jeg kunne lage en spillPC, ihvertfall fra komplett.

Greit å huske på at frakt kommer i tillegg, så i lav prisklasse vil du merke forskjell på å få en forsendelse og dele det opp.

Ellers så er det med skjerm og OS her, som det ser ut til at du ikke trenger. Så kan man jo bruke noen hundrelapper på bedre skjermkort og hovedkort. Kabinettet kan og byttes ut, men blir fort mye dyrere når man skal ha strømforsyning og ett greit kabinett. Men 380W som er i dette er jo i grenseland på det oppsettet jeg satte opp.

Men la dette egentlig med bare for å gi litt ekstra innspirasjon.

Lenke til kommentar

Tror jeg satser på kabinettet og strømforskyningen jeg har i oppsettet mitt, samt en del litt kraftigere komponenter. Ser for meg at det kan bli litt lite med 380w og et HD 4870. I alle fall om det skulle bli ettermontert noe.

Tenkte jeg skulle bestille alt fra Multicom. Blir billigst der, og jeg får det hjem for 340,- eller noe slikt

Lenke til kommentar
Bra du er fornøyd Mykos :)

Jeg kommer til å gå for dette AM3-oppsettet. Jeg kommer neppe til å kjøre crossfire i det hele tatt, og enda mindre sannsynlig med et 4870x2, så jeg nøyer meg med 790GX. Har heller ingen umiddelbare planer om overklokking. Er det vis i med bedre CPU-kjøler da?

Har ikke bestilt enda, så hvis noen ser noe som bør endres; hyl ut ;)

Utfra det du sier her kan du få bedre ytelse for penga, det fine med am3 oppsettet er at det er dimisjonert for cf. Det er derimot svært lite du får i bedre ytelse ed å gå for ddr3.

modifisert am2+ oppsett

som du ser er vi fortsatt lavere i pris, skjermkortet yter 10-15% bedre i spill.

Når det gjelder cpu, i uklokket tilstand vil phii940 yte noe bedre phii720, men de klokker omtrent like bra, så selv om det i noen spill vil være et lite overtak for phii 940 vs phii 720 er det liten grunn for å gå for phii940 over phii720. Derimot ved andre oppgver enn spill som støtter flere kjerner er phii940 vesentlig bedre. Men jeg satte den opp i hovedsak for å vise deg at foreløbig er det svært lite å hente på og gå for et ddr3 system. hk og ddr3 minne er rett og slett ikke verdt det , i forhold til hva det koster.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for et HD 4890 skjermkort, det koster 300,- mer, men yter veldig mye bedre. Også hvis du ikke har planer om å ha mer enn et skjermkort, trenger du ikke 750W heller. Jeg orker ikke å sjekke hvor mye det er å spare på mindre, men du trenger ikke mer enn 500W fra en god produsent. Ellers er jeg ikke inni AMD, så skal ikke utale meg om den delen.

Lenke til kommentar

Det benyttes ikke tre-kanals DDR3 til 790X kort.

Jeg skjønner ikke helt argumentet "så enormt dyrt med DDR3" i forhold til DDR2. 4 GB DDR2 koster 350,- og 4 GB DDR3 koster 500,-. Dette utgjør på en PC til 8K ca 2%.Jeg kan ikke skjønne at det er der man skal spare. Men jeg er enig at man skal spare når det er om å gjøre å få den billigst mulig selvføgelig.

En av grunnene til ikke å velge DDR3 må være dersom hovedkort og DDR2 minne blir mye billigere enn tilsvarende hovedkort og DDR3 minne - og da bør vi vel snakke om 10% eller noe sånt?

Det holder ikke med 380W til HD48 serien - vel ikke i forhold til offisielle krav ihvertfall. Kjøp 500Wdersom du ikke skal overklokke eller kjøre to skjermkort.

Lenke til kommentar

oppsettet am3 var på vel 8500 da jeg så på det, som det er nå er det ikke værst. Dog et hk til kr 1183 med kun 1 x pci 16. Det er et dårlig valg. ok ser at selve minne nermer seg i pris. Men såvidt jeg kan se så skal dette være best mulig spill pc til kr 7500,- og det er ikke det beste oppsettet som er nå. Skal vi ha det beste spilloppsettet her må vi finne rom for 4890. Og som jornboss sier psu er overkill dersom en ikke har tengt å gå for cf ved en senere anledning.

Slik jeg ser det kaster en bort både penger og oppgraderingsmuligheter slik am3 oppsettet står nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...