kristoff3r Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Hei. Jeg skal sette opp et nettverk i et stort hus med flere etasjer. Problemet er etasjeskillere er i betong, og jeg tviler på at det holder med en vanlig router. "Fordelen" min er at jeg har et teknisk rom, med et patchepanel der det går TP (patchekabel) til stort sett alle rom. Det jeg tenkte på var da og sette en router i hver etasje, slik at man kan bevege seg mellom de forskjellige etsjene uten at signalstyrken blir dårligere av den grunn. Det jeg tenker meg av problem er at jeg ikke ønsker og ha 3 forskjellige wlan, men et "stort". (Samme SSID, samme WPA-key, deler ut IP fra samme DHCP server etc) Jeg har en ADSL router i skapet ved patchepanelet, som også fungerer som en DHCP server. Det jeg ser for meg er at kanskje at jeg trenger trådløse akksesspunkt, isteden for routere? Noen som har noen forslag til et produkt jeg kan benytte meg av? Jeg tenker feks på 3 identiske akksesspunkt som er tiltenkt formålet. En annen viktig ting er også at pcene skjønner at de velger det akksesspunktet med sterkest signalstyrke. Slik at jeg slipper og sitte i 3dje etg og at pcen er koblet til 1 etg. med dårlige styrke. Håper det ikke finnes så altfor mange tråder om dette på forumet alerede, men jeg vet ikke helt hva jeg leter etter - derfor blir det litt vanskelig for meg og søke på noe spesifikt. Dersom noen vet om noen tråder der dette allerede er diskutert, så kan dere gjerne posten en link her. Håper på raske tilbakemeldinger. Ha en fortsatt fin kveld! Venlig hilsen Kristoff3r Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Prisene på routere er stort sett like rimelig som aksesspunkt. Det er bare å slå av DHCP i routerne og så kun bruke LAN/Wifi. Måten du gjør det på er å sette opp aksesspunktene likt bortsett fra kanalvalg. Det vil lønne seg å f.eks bruke k1, k6 og k13 slik at aksesspunktene ikke bremser hverandre. Valg av nettverk er det de individuelle datamaskinene som foretar. Noen vil velge det sterkeste signalet og andre det første og beste hvis jeg har skjønt det rett. Lenke til kommentar
kristoff3r Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Ok. Dette høres for fornuftig ut. Er du helt sikker på dette? Virker som en lettvind løsning, og jeg har desverre ofte fått erfare at det ikke alltid er det beste Når jeg ser på trådløse produkter seg jeg begrep som "bridge" "repeater" "lan-lan brodannelse" osv. Dersom den versjonen du prater om fungere, vel den også fungere med routere av forskjellige merker osv? Jeg ser også for meg at når man lagrer et wlan i en pc, lagres også mac-addressen til routeren. Dette av sikkerhetsmessige grunner. Lenke til kommentar
hyperguy Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Det jeg tenker meg av problem er at jeg ikke ønsker og ha 3 forskjellige wlan, men et "stort". (Samme SSID, samme WPA-key, deler ut IP fra samme DHCP server etc) Jeg har en ADSL router i skapet ved patchepanelet, som også fungerer som en DHCP server. Det jeg ser for meg er at kanskje at jeg trenger trådløse akksesspunkt, isteden for routere? Noen som har noen forslag til et produkt jeg kan benytte meg av? Jeg tenker feks på 3 identiske akksesspunkt som er tiltenkt formålet. Du trenger ikke et akksesspunkt. du kan bruke de trådløse routerene dine. Det du må gjøre er å slå av DHCP funksjonen i routerene. Sett så en fast ip på lan siden, slik at du kan komme inn på de. Kobl så en kabel fra lan siden av den trådløse routeren og inn i ADSL routeren med DHCP i det tekniske rommet. Du har nå gjort om din trådløse router til et trådløs aksesspunkt. Jeg har ingen erfaring med å ha flere trådløse punkter på med samme config. Det eneste jeg vil se på som et problem er å ha alle sammen på samme kanal. Da vil de utgjevne hverandre å gjøre at du får dårlig signal. Sett de på forskjellige kanaler og jeg tror du har løst problemet. ops. jeg var vist litt seint ute Lenke til kommentar
kristoff3r Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 (endret) Ok. Så en løsning vil være og kjøpe feks 3 stk D-Link DIR-655 Sette de til lan ip 192.168.0.2 192.188.0.3 192.168.0.4 Alle med SSID "Hjemme" Alle med WPA-KEY "Passord" Router 1 på kanal 1 Router 2 på kanal 6 Router 3 på kanal 13 I tillegg slår jeg av DHCP på alle 3 og kobler de til DHCP servern. I tillegg setter jeg DHCP serveren til 192.168.0.1 også DHCP range fra .100 til .255 Endret 1. april 2009 av kristoff3r Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 (endret) Så lenge du har nettverkskabel til routerne/aksesspunktene så vil dette fungere uten problemer. Når du snakker om bridge etc så menes det å linke sammen aksesspunkter trådløst, men det slipper jo du. Duk kan blande routere akkurat som du ønsker her. Det vil fungere fint med de ipadressene du nevner hvis hovedrouter f.eks har 192.168.0.1. Da vil du ha aksess til alle routeren fra hele nettverket. Bare pass på å ikke koble til noe på WAN på dine 3 'aksesspunkt'. Hyperguy og jeg er hvertfall enige Endret 1. april 2009 av la7dfa.com Lenke til kommentar
hyperguy Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Ok. Så en løsning vil være og kjøpe feks 3 stk D-Link DIR-655 .... Ja Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Ok. Så en løsning vil være og kjøpe feks 3 stk D-Link DIR-655 .... Ja Eller 3 stk DKT-410 som er DIR-635 og DWA-140 som vil yte omtrent likt med DIR-655 trådløst. Lenke til kommentar
hyperguy Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Hyperguy og jeg er hvertfall enige Ser sånn ut gitt Betyr nicket ditt at du driver med amatørradio? Pass på at du ikke jam'er nettet til Neas Lenke til kommentar
kristoff3r Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Da har jeg bestilt meg routere;) Takk for hjelpen folkens! Vennlig hilsen Kristoff3r Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå