Dolt Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Hvis jeg får bot for i kjøre i 70 i en 60 sone, kan jeg klage på boten hvis kommunen har oppjustert veistrekningen til 70 km/t i ettertid? Kanskje tilogmed få en liten notis i lokalavisen for pioneervirksomhet? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Hvis jeg får bot for i kjøre i 70 i en 60 sone, kan jeg klage på boten hvis kommunen har oppjustert veistrekningen til 70 km/t i ettertid? Kanskje tilogmed få en liten notis i lokalavisen for pioneervirksomhet? Nei, hovedregelen er at du skal dømmes etter det som var gjeldende rett på gjerningstiden (unntak: dersom loven er endret til din fordel mellom gjerningstidspunktet og domstidspunktet). Lenke til kommentar
EldarH Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Det tviler e på. Det hadde vertfall vært veldig merkelig.. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Det går nok ikke. Det er gjeldene skilting og regelverk som gjelder der og da. Tenk heller om de skulle sette ned fartsgrensen 10 km/t, og kunne gitt bot til de som kjørte i den gamle fartsgrensen. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Tråden omhandler trafikksaker og er feilpostet. Tråden er derfor flyttet til Trafikk, eventuelle reaksjoner på moderering kan gjøres på pm. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Hvis jeg får bot for i kjøre i 70 i en 60 sone, kan jeg klage på boten hvis kommunen har oppjustert veistrekningen til 70 km/t i ettertid? Kanskje tilogmed få en liten notis i lokalavisen for pioneervirksomhet? Nei. Dersom du kjørte i 70 km/t i ei 60-sone, kjørte du 10km fortere enn det det det var skiltet til. Selv om fartsgrensa endres i ettertid, brøt du fortsatt trafikkreglene på det aktuelle tidspunktet - og ble bøtelagt for den forseelsen. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Men det er mogleg du kan klage og få refundert bota om vegen var regulert til 70-sone rett får du blei tatt men at skilta endå ikkje var blitt skifta ut. På samme måte som at du fortsatt er pliktig til å stoppe ved uskilta fotgjengerovergangar sjølv om dei er dekte med snø. Men det skal vell kanskje litt til å bevise at du har visst om at vegen var omregulert til 70-sone sjølv om den var skilta som 60 sone. Men i teorien så er det reguleringa av vegen som gjeld over skiltinga. Ei 60 sone blir f.eks ikkje 80 sone om 60-skiltet faller ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå