Gå til innhold

Refusjon av bot?

Dolt

Anbefalte innlegg

Hvis jeg får bot for i kjøre i 70 i en 60 sone, kan jeg klage på boten hvis kommunen har oppjustert veistrekningen til 70 km/t i ettertid?

Kanskje tilogmed få en liten notis i lokalavisen for pioneervirksomhet? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg får bot for i kjøre i 70 i en 60 sone, kan jeg klage på boten hvis kommunen har oppjustert veistrekningen til 70 km/t i ettertid?

Nei, hovedregelen er at du skal dømmes etter det som var gjeldende rett på gjerningstiden (unntak: dersom loven er endret til din fordel mellom gjerningstidspunktet og domstidspunktet).

Lenke til kommentar

Nei. Dersom du kjørte i 70 km/t i ei 60-sone, kjørte du 10km fortere enn det det det var skiltet til. Selv om fartsgrensa endres i ettertid, brøt du fortsatt trafikkreglene på det aktuelle tidspunktet - og ble bøtelagt for den forseelsen.

Lenke til kommentar

Men det er mogleg du kan klage og få refundert bota om vegen var regulert til 70-sone rett får du blei tatt men at skilta endå ikkje var blitt skifta ut.

På samme måte som at du fortsatt er pliktig til å stoppe ved uskilta fotgjengerovergangar sjølv om dei er dekte med snø.

Men det skal vell kanskje litt til å bevise at du har visst om at vegen var omregulert til 70-sone sjølv om den var skilta som 60 sone. Men i teorien så er det reguleringa av vegen som gjeld over skiltinga. Ei 60 sone blir f.eks ikkje 80 sone om 60-skiltet faller ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...