Gå til innhold

Hvor stammer "hvem" fenomenet fra?

Bear^

Anbefalte innlegg

La meg gjøre dette klinkende klart, jeg er langt fra noe språk guru så dere trenger ikke analysere dette innlegget for jeg vet det er feil her, vet bare ikke helt hvor.

Men on with the show.

Har lest en stund nå mange som bruker "hvem" hele tiden hvor det er klart at dette er feil, f.eks "hvem forfatter liker du" eller "hvem film burde jeg se". Til å være en person som er totalt uvitende om rettskrivning (beklager, har litt problemer der) så finner jeg noe nytt, irritasjon over noe jeg vet er totalt feil.

Men, hvor stammer dette fra? Vet at det har vært veldig "inn" i dagens internettkultur å bruke feil helt bevist for å fremheve poeng eller humor, men, feil bruk av hvem er ikke morsomt eller fremhever noe poeng.

Så hvor stammer "hvem" fra? Hvem var det som fant ut at dette var kult, la oss fortsette å bruke det? Det er ikke noe spesielt kult heller, faktisk irriterende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå søkt gjennom endel tråder der "Hvem" har blitt brukt feil (Hvem skjermkort, Hvem bil? o.s.v.)

Jeg hadde en liten teori om at det var en eller annen dialekt, men etter å ha sjekket en 30 eller så brukerprofiler, derav bare 4 hadde skrevet inn bosted, så har jeg for lite å basere noe konkret på :)

Jeg tipper uansett at det er enten dialekt (for en eller annen grunn antar jeg fra østlandet, skjønt det kan være at jeg er forutintatt).

Evt. at det har med alder å gjøre, men utifra topics jeg så over, så ser det ut til at det gjelder postere fra (oppgitt alder) 12-33...

Lenke til kommentar
Kan det være en påvirkning fra våre nye landsmenn som er i ferd med å lære språket skikkelig, og derfor sier feil?

Om så var, er det uansett ingen unnskyldning for at helnorske ungdommer skal ta etter og begynne å si samme feil. Ellers enig i at det nok er her på Østlandet dette tullet forekommer mest. Her er det jo tettest befolket med dumskaller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Men, hvor stammer dette fra? Vet at det har vært veldig "inn" i dagens internettkultur å bruke feil helt bevist for å fremheve poeng eller humor, men, feil bruk av hvem er ikke morsomt eller fremhever noe poeng.

Å nei, du. De gjør det OVERHODET ikke bevisst. Ikke de idiotene i klassen min. De har snakket norsk HVER ENESTE DAG i 15-16 år, likevel er det noen som har såpass liten intelligens at de ikke greier å skille mellom når å bruke hvem, og når å bruke andre spørreord. Det der er tilfellet for omtrent 2 jenter i klassen min...

Og så har vi også den litt større gruppen, som egentlig vet at "Hvem jente er det?" er feil. Men de synes åpenbart at det er lettere å bruke "Hvem" istedet for "Hvilken/hvilket". Og de utgjør den store majoriteten av ....... (unnlater å ytre hatet i form av ord) .... i klassen min. Dem er det en del av.

Joda, dette er lett å vite for meg, for jeg har faktisk spurt dem. Hvorfor sier du "Hvem side?". Og hva svarte am*ben: "Skal man ikke bruke hvem der, da?"

Vi hadde skoleprosjekt. Vi fikk forskjellige temaer, og jeg fikk om ungdom og slurve/idiot/nobrainatall-språk.

Endret av Norvegisk
Lenke til kommentar

Dette er språket i utvikling, det blir mer økonomisk. Logisk er det også. "Hvem bil" er like informativt som "hvilken bil". Å bøye spørreordet her er egentlig overflødig, det sier noe om det det spørres om som det det spørres om fint sier selv (kjønn, bestemthet). Spørsmålet er hva man skal gjøre hvis man skal si "hvilke biler". Jeg bor ikke på de stedene hvor man sier "hvem", men jeg antar at det brukes omtrent som det bergenske "kass" (som ingen hakker på). Man sier ikke "hvem biler"?

Lenke til kommentar

Enig. Dette forumet ser ut til å være dominert av to hovedgrupper - de som kaller all slags forenkling (eller snarere forsøpling) av språket for utvikling og ser på det som en fordel om det blir stadig færre ord "(mer økonomisk") og de som klager på at språket er så fattig på ord at man heller burde snakke engelsk, som angivelig er langt rikere.

Lenke til kommentar
Enig. Dette forumet ser ut til å være dominert av to hovedgrupper - de som kaller all slags forenkling (eller snarere forsøpling) av språket for utvikling og ser på det som en fordel om det blir stadig færre ord "(mer økonomisk") og de som klager på at språket er så fattig på ord at man heller burde snakke engelsk, som angivelig er langt rikere.

Jeg moraliserer ikke over språk. Det lever sitt eget liv, og økonomisering er en del av dette. "Utvikling" er kanskje et litt dårlig ord å bruke siden mange da tenker at det går fra noe dårlig til noe bedre, men det trenger det ikke nødvendigvis å gjøre. Jeg står ikke i noen av båsene du skisserer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...