Gå til innhold

er pcen like rask etter 3 år?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Maskinen er like rask men utviklingen kan få maskinen til å virke treg. Det er ikke som med mekanikk som kan bli tregere over tid. Er maskinen din på 3 ghz idag er den fortsatt 3 ghz om 3 år. Bare at utviklingen har endret litt og kanskje naboen sitter med 10 ghz!

Lenke til kommentar

Dagens tøysespørsmål??

Maskinen blir ikke treigere. Den er like rask.

Men..

Om man har et aktivt forhold til maskinen sin og oppgraderer drivere, os, programmer med mer. Så vil de nyere programmene garantert ta mer diskplass, og være tyngre å kjøre da de blir mer komplekse og gjør flere ting.

Photoshop i 1995 er ganske puslete i forhold til dagens versjon for å si det mildt - samtidig som visse ting ikke tar en hel dag å gjøre.

En annen ting er jo at et aktivt forhold også vil føre til at man installerer programmer på sin maskin. Dette alene vil gjøre at flere ting vil kjøre på maskinen din, og gjøre den treig.

Nei, desverre så er det fortsatt slik i 2009 at man må ha et bevisst forhold og interesse for data skal man kunne vedlikeholde den godt. Men ting har blitt bedre med årene.

Lenke til kommentar

jeg har en bærbar hp pavillion dv6000 som er 1.6 ghz og den er raskere enn den pcen bare at denne er kjøpt i 2007 til jul og i tilleg den stasjonere har mye større minne har to minneer holdte jeg på og si...

Lenke til kommentar

Trådstarter bes lese igjennom Retningslinjene for denne kategorien, som er å finne i toppen av denne kategorien.

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Mitt tips til trådstarter er: Heng litt rundt på forumet og les poster, guider, stickys.

Da vil du fort lære deg å stille spørsmål på en måte som får andre til å ville hjelpe deg.

Når jeg leser førstepost i den andre tråden din får jeg lyst til å slette den, les litt tenk litt. Hvordan i h***** skal vi vite hvorfor pcen din er treig. Du sier jo ingenting om den, du beskriver ikke problemet, det er rett og slett inget grunnlag for å hjelpe deg.

Bruk en uke eller noe på forumet, les alle stickyene, og om du fortsatt lurer, post igjen.

Lenke til kommentar

kommer ann, vis du bare bruker epost program, office program, da kan den være like rask. men til spill, surfing (alså mange sider bruker flash og h264 codec på video, masse reklame er nå flash, så en 2ghz cpu fra 2004 kan ha problemer å spill av reklame)

Lenke til kommentar
kommer ann, vis du bare bruker epost program, office program, da kan den være like rask. men til spill, surfing (alså mange sider bruker flash og h264 codec på video, masse reklame er nå flash, så en 2ghz cpu fra 2004 kan ha problemer å spill av reklame)

den er faktisk 3.0 ghz :p

men skal redigere avchd filmer på den tror du det går?

Lenke til kommentar

Tviler, en PIII laptop jeg har hatt siden 2000 klarer de aller fleste reklamer helt fint. Et hederlig unntak er snøreklamen komplett hadde for en stund siden her.

Den gir i grunn en grei opplevelse på surfing, som blir en bra opplevelse om man bruker adblock. Office går veldig greit, og photoshop i oppløsninger under ca 1600*1200 går greit (den har bare 512mb minne), beregninger går rimelig fort. Den klarer også å spille av film i oppløsninger opp til rundt 1024 pixler i bredden, 1280*720 filmer blir akkuratt litt for mye og det lagger.

Endog, det er fortsatt en laptop fra 2000, den blir ikke tregere, det er bare vi som får høyere krav, tvert i mot er den nok en del raskere enn den var i 2000, grunnet driveroptimaliseringer o.l.

Lenke til kommentar
Bærbare maskiner blir tregere over tid hvis du ikke renser viftene.

Viftene blir fulle av støv, og prosessoren klokker seg ned for å ikke bli overopphetet.

Tror mange har kjøpt ny bærbar pga. dette.

jeg har gratis service hos elkjøp på alle pcer :thumbup:

Lenke til kommentar

Viftene blir fulle av støv, og prosessoren klokker seg ned for å ikke bli overopphetet.

Jeg ville ikke latt Elkjøp ta i èn av mine maskiner.... Men det er bare meg da! :innocent:

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke latt Elkjøp ta i èn av mine maskiner.... Men det er bare meg da! :innocent:

hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Maskinen er like rask men utviklingen kan få maskinen til å virke treg. Det er ikke som med mekanikk som kan bli tregere over tid. Er maskinen din på 3 ghz idag er den fortsatt 3 ghz om 3 år. Bare at utviklingen har endret litt og kanskje naboen sitter med 10 ghz!

umulig å få til 10 Ghz, for mange svingninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...