Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[Løst]Vondt i det ene øye

Bruktbilen

Anbefalte innlegg

De siste dagene har jeg hatt nokså vondt utpå det høyre øyet, det er rødt, akkurat som om jeg har sett på for mye tv. Jeg får vondt når jeg fokuserer på noe som er 15-20 cm unna, det blir vondere og vondere jo nærmere jeg fokuserer på noe. Sterk lys gjør også at det starter å svi der, sikkert fordi jeg klemmer sammen øynene litt.

Noe som kan være interessant: For litt under et år siden når jeg var i førstegangstjenesten så skjedde det en liten ulykke, fikk en snor slengt på det stedet, var utrolig vondt, øyet startet å renne, ble knallrødt, men det gikk over etter 2 dager.

Skal jeg kontakte fastlegen, tar han seg av slikt?

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja får vel bestille en time hos fastlegen, skal gjøre noe der uansett så får kanskje slått to fluer i en smekk ._.

Noen som vet hvorfor det skulle gjøre vondt på det punktet jeg ble truffet på for under et år siden ved å fokusere på ting som er nærme? Å skjele er for eksempel det nærmeste man kan komme, kan vel kanskje holde den der i en brøkdel av et sekund før det gjør så vondt at jeg må slippe.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Var øyekatarr diagnose fra fastlege eller øyespesialist? Har selv hatt dårlig erfaring med vanlige leger når det kommer til problemer med øye, hadde lignende symtomer som veldig rødt øye og problemer med lys og fokusering.

Var først hos legevakten som bare tok en kjapp diagnose på at det var en kvise på innersiden av øyelokket, verken jeg eller min mor reagerte på dette og tenkte at han sikkert viste hva han drev med. Men ettersom behandlingen ikke påvirket situasjonen etter ett par dager dro vi til fastlegen min, men dette hjalp heller ikke noe merkverdig ettersom hun bare satt å leste av ting som hun fant ang. tema på dataen/nettet. Hu sa at det var vanskelig å finne ut av men rådet oss til å dra til en øyespesialist. Når en tid kom til at vi kom inn til timen hos øyespesialisten hadde det gått mellom en og en halv uke eller to. Imens hadde jeg vært borte fra skolen pga vondt i øye/hodet etter jeg så å si var ikke fungerende pga lys sensivitet, og ettersom jeg hadde dette midt på vinteren når alt lys reflektere fra snøen gjorde ikke situasjonen noe bedre da jeg også var en tur i sverige for å se på rally vm.

Men etter at øyespesialisten hadde sett på øye gjennom diverse forstørrelseverktøy med flere typer lys kom hun fram til at første diagnose var feil og at jeg hadde regnbuehinnebetennelse også kalt iridocyklitt. Heldigvis slapp jeg unna med dråpe behandling og salve om natten, om jeg hadde kommet 2-3 dager senere innom var det godt mulig at jeg måtte ha operert, noe som ikke høres så alt for behagelig ut.

Så hvis jeg var deg så hadde jeg tenkt meg om to ganger om du fikk diagnosen fra fastlegen og ikke en spesialist, better safe than sorry ;)

Endret av Pwn3r
Lenke til kommentar
Så hvis jeg var deg så hadde jeg meg om to ganger om du fikk diagnosen fra fastlegen og ikke en spesialist, better safe than sorry ;)

Turnuslege faktisk :>

Skal bestille en time hos fastlegen for å gjøre noe annet, hvis det ikke er bedre innen den tid får jeg ta kontakt.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Skal dra den 21 til fastlegen, noen som vet hvor lenge det normalt tar før øyekatarr forsvinner ved bruk av slike øyedråper? Han sa bare at jeg skulle ta det til det forsvinner.

Fant det ut selv, fra lommelegen: Hvis det fortsatt er tydelige symptomer fra øynene etter 2-3 døgn med behandling, må du kontakte lege på nytt. Hvis du har tatt medisinene slik de ble forskrevet, er det ikke så sannsynlig at symptomene skyldes en vanlig, bakteriell øyekatarr. Videre undersøkelser er nødvendig.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Uhh, kan ikke se at det fungerer, er blitt så utrolig følsom for lys, må gå med solbriller inne. Det å dryppe noe ned i øyet er vanskelig siden jeg må ha det mørkt nok til at jeg klarer å holde det åpent, men da ser jeg ikke noe ._.

Synet på høyre øye har blitt merkbart svakere, alt er tåkete og ute av fokus.

Kan fortsatt ikke fokusere på ting som er nært ansiktet uten å få vondt i øyet.

Når jeg ligger på ryggen så kjenner jeg forresten dunking på høyre øye som er litt irriterende.

Liten oppdatering: Skal forresten dra til legen i dag. De siste dagene har jeg våknet med en ufatterlig smerte i øyet som ikke forsvinner av seg selv, det eneste som hjelper er å blunke raskt som gjør at tårene starter å renne, etter 10 min med det så forsvinner smerten i øyet.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Var hos legen i dag, fikk undersøkt øyet og jeg hadde visst en liten klump eller noe slikt på øyet der jeg ble truffet, fikk en krem og skal til øyelegen i morgen.

Hadde turnuslegen faktisk undersøkt øyet i første omgang så hadde han oppdaget den lille klumpen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...