Centuss Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Hei Har nettopp lagt inn xp på PC-en min hvor det allerede befant seg en vista 32-bits versjon. XP er ikke instalert, men filene fra XPCD-en er blitt kopiert over på G-partisjonen som jeg opprettet for XP. Vista ligger på C-disken. Jeg har nå fått ordnet det slik at jeg kommer meg inn i vistapartisjonen men ikke i XP-partisjonen. Derfor, det jeg ønsker er å ha et menyvalg når jeg starter datamaskinen hvor jeg kan velge hvilket OS jeg vil bruke (dualboot). Ettersom boot.ini filen er blitt borte på vista, vet jeg ikke helt hva jeg skal skrive i bcdedit.exe /set for å få lagt til XP-partisjonen som en boot-sektor. Noen som kan hjelpe meg med dette? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Ikke sikkert jeg forstår alt. Hva mener du XP filer er lagt\kopiert til G:, men xp er ikke installert, men du vil ha en bootsector "apptype"? Hvis du skal dualboot med Vista og XP, hvorfor installerer du ikke XP som vanlig, for så å skrive tilbake bootsector i bootpartition (ikke i bcdstore) og bli ferdig med det? Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Det jeg mente med at XP-filene ligger på G-partisjonen er at jeg har puttet i XPCD-en, "instalert" XP på G-partisjonen og deretter kreves det en reboot for å begynne å installere, men det fikk jeg aldri gjort siden jeg ikke kommer inn på XP. Hvis du skal dualboot med Vista og XP, hvorfor installerer du ikke XP som vanlig, for så å skrive tilbake bootsector i bootpartition (ikke i bcdstore) og bli ferdig med det? Jeg ønsker jo å installere XP vanlig, men ettersom jeg ikke vet hvordan jeg legger til XP-partisjonen som et bootmedia får jeg ikke gjort ferdig XP-installasjonen. Jeg vet heller ikke hvordan jeg skal skrive dette inn i bootsector. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Da er noe som ikke stemmer her. Vi kan finne ut om det med at du viser bilde fra diskbehandling. Allikevel vil du få det du ønsket, just in case. bcdedit /enum all vil vis deg om du har {ntldr} allerede inn. Se etter den. Hvis ikke: bcdedit /create {ntldr} /d "windows xp" bcdedt /set {ntldr} device partition=C: (C: hvis din system partition er C: (ikke tenke på XP) bcdedit /set {ntldr} path \ntldr bcdedit /displayorder {ntldr} /addfirst bcdedit /default {ntldr} Etter det skal du ha boot meny, hvor windows XP er overst på meny, og vil by default boote i XP. Men for at det skal fungere: -du må kopiere ntldr i disn system partition dvs C: -du må kopiere ntdetect.com til c: -og gjerne at du lager boot.ini file hvor [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Professional x64 Edition" /noexecute=optin /fastdetect partition( ) må gjenspeile den G og rdisk( ) disken hvis den xp er på en annet disk. Men først undersøk hvorfor klarer den ikke å starte opp automatisk, fordi du kan eventuelt skrive en XP boot sector i din Vista for så å prøve igjen. Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Jeg er ikke sikker på om jeg forstår deg rett i alt, men jeg skal prøve å være til hjelp etter beste evne. Her er et par bilder fra diskbehandling og CMD etter at jeg skrev "bcdedit /enum all". Stasjon E er forresten en partisjon jeg lagde når jeg instalerte Vista. Der ligger ikke annet enn musikk, filmer, spill og noen uviktige programmer. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Da har du det som du trenger i bcdstore. Det eneste du trenger å skrive der er bcdedit /displayorder {ntldr} /addlast Ved neste oppstart du vil få valg mulighet, men ikke noe mer. Den G: partition. Høyre klikk på den ---velg properties og skriver WINXP i felten. Da skal det være enklere å se hvor du installerer XP fra navn. Jeg vet ikke helt hvorfor du får ikke bootet i Xp etter kopiering. Du kan prøve igjen. Hvis igjen fungerer ikke så har mulighet å: -starte fra Vista DVD plata. -velg Repair my computer (fra Install now bilde) -velg next -velg command prompt Derfra kan du utføre commando som du ser på bilde i zip file. Den bootsect.exe filen kan du kopiere i din C: før du slår av. (hvis du får feilmeldning, så må du etter /mbr legge til /force. vedlegg:bottem.zip Bilde var for å vise hvordan det blir hvis man åpner cmd i OS. Hos deg vil det være X:\windows osv, så må du skrive C: og enter, slik at du kommer ned til C: (du forstår alt det ikke sant?) Slik vi det bli både mbr og bootsector skrevet i XP's språk. Prøve å installere XP. Etter det kan du starte fra Vista DVD og velg Repair igjen og start up repair. Det vil fikse Vista, og i neste omgang vil du se dualboot. Det er selvfølgelig å manuelt reparere fra XP, med å kjøre fra cmd igjen, bootsect /nt60 sys (nt52 skriver xp bootsector, og nt60 skriver Vistas. Den gamle bootsect.exe, den du har i Vistaplate, kan ikke utføre /mbr. For å fikse mbr med den gamle, så må du bruker bootrec /fixmbr (alså bootrec.exe) Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Hurra! Det virket . Trengte bare å skrive "bcdedit /displayorder {ntldr} /addlast" også kom XP opp som bootalternativ. Takk for hjelpen Wiberos! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå