Gå til innhold

BANNSKAP! Er det positivt å lære barna opp til å banne?

Anbefalte innlegg

Eg banner no ein del, men prøver å ikkje gjere det så alt for mykje. Det er litt trist at me då ikkje har nokon uttrykk me kan bruke som er "sterkare" enn dei ordinære.

Når eg bler sinna seier eg kanskje "faen i helvete", samtidig som eg seier det same når eg glad for noko. Då mister egentleg banninga heile poenget sitt.

For meg er det likevel berre ord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nothing good coming out of hate.

Joda, det kommer mye godt ut av hat! Akkurat som alle andre følelser kan det inspirerer til kulturell kreativitet.

...det er nesten som at barna blir født ganske så "perfekte", men etter som tiden går lærer vi dem alt for mange "grove uvaner"...at det fort kan ende med at ambulansen henter dem, der dem ligger fullt av kreftsvulser i forholdsvis ung alder og vrir av seg alle helvetes gloser over dem som både lærte dem og røyke og banne, og vi som voksne i sin tida ikke gjorde mer for å stoppe elendigheten som med stor sansynleghet ville komme over dem i fremtiden.

...og helt til slutt før dem havner i graven, så skriker dem kanskje ut i ren fortvilese en hel haug med banne ord, slik som satan (ondskapen hersker), jævla (hjelperne og englende til djevelen), faen (som er ett annet navn for satan)...så søvner dem stille inn av kreftens svulser i ung alder...

...imenst dem drømmer om helvetes onde skapninger, som dem nettopp ramset opp på rekke og rad. HM, hvilken "betryggende død".

Huff, det er trist det. Og helt unødvenig.

Det er ingen sammenheng mellom banning og kreft. Virker som det var et poeng. Dessuten tar du utgangspunkt i at all banning har religiøs betydning, det er jo ikke tilfelle.

...og helt til slutt før de havner i graven, så skriker de kanskje ut i ren fortvilelse en hel haug med banneord, slik som fitte (kvinnelig kjønnsorgan), morrapuler (sier seg selv), hore (kvinne som har sex på egne premisser), skjøge (samme som hore?), hæstkuk (hingstens kjønnsorgan)... så sovner de stille inn i kreftens svulster i ung alder...

...imens de drømmer om alle mulige erotiske former, pupper og lår, fitte og rompe, som de nettopp ramset opp på rekke og rad. En god død.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Det trenger nødvendigvis ikke å være galt å banne, tror det kommer litt an på situasjonen. Hvis en person banner til støtt og stadig kan det være lett å få et galt inntrykk av personen. Jeg personlig banner sjeldent, og det er vel gjerne fordi at jeg ikke føler for å brukke slike uttrykk til vanlig. Etter min mening høres det ikke så veldig bra ut om en person banner ofte, men reagerer ikke negativt på et banneord som kommer en gang av og til.

Lenke til kommentar

Banneordene blir bare stygge i det øyeblikket de rettes mot en person, som et angrep.

Eks: Din fitte! - Ikke pent

Eks: Å fitte! - Ja takk

Men da det er sagt så er det ikke noe finere å si: Din ape!

Betyr det at ape nå er et banneord? Nei, så det er ikke bruken av ordene som er stygge når de blir rettet mot en person, men angrepet i seg selv. Sammenligningen mellom en person og noe annet. Det er det man må forstå er galt, og ikke at ordene i seg selv er noe styggere enn andre ord.

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

De fleste barn banner uten å forstå sammenhengen eller bruke det på en naturlig måte, KUN for å se de voksnes reaksjon.

Ved å alminneliggjøre det, fjernes sjokkeffekten.

Skal man lære dem det, så start med å lære dem å bruke det på en naturlig måte.

Ikke "jeg vil motherfucker ikke spise opp maten min helvete heller"

Lenke til kommentar

Jeg har i utgangspunktet ikke noe imot banning. Det er en naturlig del av språket for meg. Men så kommer jeg fra en plass hvor det er helt greit å kalle politiet for en hestkuk.

Men alikavel så kunne jeg ikke tenkt meg til å lære opp ungene mine å banne. Jeg ser på det som bedre at de lærer det selv, men at de også lærer hva som er passende språk til forskjellige annledninger. Om ungen min faller og slår seg hjemme og sier "Faens Helvete" så er det helt greit. Men er ikke like greit å gjøre det samme på butikken. Ikke det beste eksemplet, men ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...