Gå til innhold

BANNSKAP! Er det positivt å lære barna opp til å banne?

Anbefalte innlegg

Nesten det samme som å si at du aldri skal si ordet hater, fordi hvis du virkelig hater noen hvilket ord skal du bruke da.

Nothing good coming out of hate.

Så i første omgang, for vi bare unngå å hate noen. I andre omgang, om enn likevel hater noen, så får en kanskje bare være litt smart å skygga unna, siden "situasjonen" neppe blir betre med å fortelle personen at en hater han. Det blir jo ikke forsoning og fred ut av slikt, gjør det vel?

Hvilken ord skal en bruke? Si, la oss elske hverandre istedet for hate hverdandre. Og visst vi ikke klarer å elske hverandre (kan jo til tider være ett stort sprang fra å hate til å elske personen)...

.... okey så det var vel litt urealistisk kanskje i det fleste tilfeller. Så kanskje en får si istedet, at en har en fantastisk stor trang til å hate personen, men i ren nåde til vår jord, siden den blir øydelagt av hat og spetakkel, ja i ren spikket nåde til vår planet så kan en si at greit jeg hater deg ikke hehe.

Da har en jo forsåvidt brukt andre ord. Eller enn kan vel bare si, at jeg elsker deg ikke akkuratt, istedet for å bruke ordet hater. Jo fordi, enkelte ord kan gjøre mer skade enn hva "gjerninger" ofte kan gjøre. Så det er ikke tull, at en bør være bevisst på hvordan en snakker. En er jo ikke alene i verden, og noen ord som ikke sårer enn selv, blir kanskje andre såret av.

...av og til bruker enn jo ord mot andre, som enn selv aldri ville likt å fått servert i ansiktet. Vi er tross alt alle like mye verd, selv om vi er forskjellige. Den som er perfekt og uten synd, kan jo kaste den første steinen. Så en kommer som regelt lengst, med å være "nådig" og ikke minst vennlig, ovenfor andre. Selv om en ikke liker dem, og har trang til å vri ut av seg det verrste en kommer på.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nesten det samme som å si at du aldri skal si ordet hater, fordi hvis du virkelig hater noen hvilket ord skal du bruke da.

Da må jeg spørre deg, hvor ofte fittesataner du noen? Eller hvor ofte føler du virkelig trang til å bare horepikke noe?

Lenke til kommentar

i skriftlig form er det i min mening mye verre enn det er i muntlig tale. det blir noe det samme som med ironi. det er ikke alltid så lett å skjønne hvilken "stemning" det er skrevet i.

to ulike måter å skrive nermest samme mening:

jeg syntes hele denne helvetes diskusjoen er noe jevla piss. det gjør no for faen ikke noe om man banner litt vell? er det så jevla forpult viktig at man skal være fjong og flott hele jevla tiden? fy faen i helvete satan heller.. det blir for kuket..

for min del betyr det ingen ting om man banner. man er vell ikke så forlegen at man ikke tåler litt kraftige ord og uttrykk? for min del er det helt bak mål..

personlig ville jeg valgt den siste i skriftlig form. ikke fordi jeg har noe i mot banning, men fordi banning i skriftlig form lett kan virke aggresivt, utolmodig, og mindre gjennomtenkt.

i mutlig tale ville 1. versjon fungert vell så bra som andre, kansje bedre, fordi man har mulighet til å endre kropsspråk, ansiktsuttrykk og tonefall på en slik måte at de fleste ord kan få mange ulike "betydninger/meninger".

edit:

Hadde jeg hatt barn ville de stått fritt til å uttrykke seg med hvilke ord de ønsker.

det samme gjelder forsovidt meg også, men jeg kan se det som en fordel å ikke ha en 4-åring som springer rundt i huset og banner tenna ut av bestemor :p

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Barn i ordets forstand. Det har inntruffet ved mange sammenhenger, kjøpesenter, standen, etc. Da små barn (8-12år + -). De har ikke bannet direkte til barna, men ofte til hverandre, altså foreldrene. Ufint.

:)

Synes situasjonen har noe å si. Det er feil å banne til en unge på 8 år om han/ henne søler ut et melkeglass, men er greit å feks. "faen" om han/ henne knuser en rute eller spyler vann på noen ukjente med vilje. Et banne ord eller kraftuttrykk som noen kaller det beskriver bare situasjonen bedre når det trengs, iallefall for barn.

Om voksne banner til eller krangler med hverandre i barnas nærvær så er det ofte ikke så enkelt å huske på at barnet står ved siden av og hører på og jeg synes ikke man skal forvente at småbarnsforeldre klarer å beherske seg til enhver tid. De er tross alt mennesker med feil de også selvom de har annsvar for små barn. ;)

Foresten vil det ikke være særlig galt eller skadelig å banne så en unge på 12 år hører det da banneord for lengst har blitt en fast og vanelig del av barn på den alderens ordforråd i disse dager.

Lenke til kommentar
Simon Aldra

Vil ikke nødvendigvis si at banning ødelegger troverdigheten da banning som jeg skrev er godtatt i det norske språket.

Det kommer helt an på konteksten og sammenhengen, men jeg kan garantere at så meget som ett eneste banneord vil gi deg trekk i karakter om du har sosialkunnskapstentamen på Videregående.

Det er også litt av cluet, når du skriver seriøst bør du ikke la språket oversvømmes av banneord. Det tar fokus vekk fra den faktiske argumentasjonen, og ikke minst svekker det argumentasjonen.

Ikke i mine øyne, men i manges øyne. :)

Nå var det ikke nødvendigvis korrekte stiler i utdanningsfasen jeg tenkte på! Var mer helt generell dagligtale. Snakker man om et innbrudd eller et drap er det vel så vanelig å si "helt forjævlig" som "helt grusomt" og de færreste vil reagere. Om man sparker borti en murstein med storetåen først er det vel så naturlig å skrike "satan" som å skrike "au" og igjen uten at de færreste vil reagere. Og det uansett om man har barn i følge eller ikke.

Lenke til kommentar

Det er jeg helt enig i. Jeg er som sagt ikke fremmed for bannskap, selv liker jeg det. Det blomstrer språket, og jeg smiler av et godt forråd, akkurat som jeg anerkjenner andre språklige blomster.

Men det er unektelig situasjoner der du mister troverdighet og/eller respekt dersom du banner.

Lenke til kommentar

Er ikke så ofte jeg skriver banneord, og jeg ungår det så godt det kan gjøres i stiler, men jeg er helt fortapt når det kommer til språket. Jeg banner mye, har alltid gjort det og legger ikke lengre merke til det. Har prøvd å slutte tidligere men det skjer nok ikke. Ser heller ikke problemet med banning sånn egentlig. Er bare ord tross alt.

Lenke til kommentar

Man vil jo selvfølgelig ikke si "Du din fittpulte lille drittunge, se t faen å plukk opp lekan etter deg før æ kjem å rævkjør deg med en salt uer". Men om man skulle komme i skade for å si et par paulige ord så synes jeg ikke det er noe galt i det, det er værre ting ungene kan bli utsatt for.

Nei, skjerm ungene for bannskapens onde vrede, lær dem å røyke i stede :thumbup:

Lenke til kommentar
Nei, skjerm ungene for bannskapens onde vrede, lær dem å røyke i stede :thumbup:

Hehe.

Nei huffa meg , hvilket valg vi indirekte tvinger på dem. Det er ikke så veldig bra, da dem ofte sier "ja takk begge deler".

Hm, ja selv om dem til syvende og sist, mest sansynleg egentlig kunne tenkt seg at dem fra første stund sa "nei takk" til begge deler.

Litt trist er det jo, stakkars barn.

...det er nesten som at barna blir født ganske så "perfekte", men etter som tiden går lærer vi dem alt for mange "grove uvaner"...at det fort kan ende med at ambulansen henter dem, der dem ligger fullt av kreftsvulser i forholdsvis ung alder og vrir av seg alle helvetes gloser over dem som både lærte dem og røyke og banne, og vi som voksne i sin tida ikke gjorde mer for å stoppe elendigheten som med stor sansynleghet ville komme over dem i fremtiden.

...og helt til slutt før dem havner i graven, så skriker dem kanskje ut i ren fortvilese en hel haug med banne ord, slik som satan (ondskapen hersker), jævla (hjelperne og englende til djevelen), faen (som er ett annet navn for satan)...så søvner dem stille inn av kreftens svulser i ung alder...

...imenst dem drømmer om helvetes onde skapninger, som dem nettopp ramset opp på rekke og rad. HM, hvilken "betryggende død".

Huff, det er trist det. Og helt unødvenig.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Nothing good coming out of hate.

Hvorfor er noen av bokstavene i kursiv? Er det en slags kode?

Banning har sin funksjon - kraftuttrykk vil vi alltid ha. Men overdreven bruk må unngås. Det er ikke grunn til å vulgarisere språket, og det er vanskeligere respektere en som strør om seg med banneord i tide og utide.

Lenke til kommentar

Det handler gjerne litt om dannelse og sosial akseptanse. Banning handler ikke lenger om å flekke ræv til gud. Det er nå kun forskjellige uttrykksformer til uformelle anledninger. Jeg ser heller positivt på at man er åpen ovenfor barna om banning, forklare når det er upassende å banne osv. Tror nok dette gir et mye bedre resultat enn å si: GI NÅ FAEN I OG BANN!!! Hvis man har en åpenhet ovenfor banning så tror jeg heller ikke barna kommer til å banne i ett kjør, noe som er uhyre morsomt siden dette er noe man egentlig ikke får lov til.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Banneord = ord som kristne ikke liker.

Hadde jeg hatt barn ville de stått fritt til å uttrykke seg med hvilke ord de ønsker.

Å din fitte jævla horækuk.

Kan ikkæ du prøve å roe deg ned her!

Æ prøve å ha ein forbanna god diskusjon hær og så kjæm du og ødeleggæ de med idiotiske meininga, prøv å arugmenter litt!

Lika du å bli snakka slik til?

Derfor skal ikkje du banne, det er respeklaust.

Og selvlgelig er jo det ein synd å banne for kristne(trur eg).

"Herre gud" er vist det verste du kan sei er "herre gud" i vrede.

Dei Ti Boda

1. Du skal ikkje ha andre gudar enn meg.

2. Du skal ikkje misbruke namnet til Herren din Gud.

3. Du skal halde kviledagen heilag.

4. Du skal heidre far din og mor di.

5. Du skal ikkje slå ihjel.

6 Du skal ikkje bryte ekteskapet.

7. Du skal ikkje stjele.

8. Du skal ikkje vitne falskt mot nesten din.

9. Du skal ikkje begjære din nestes hustru.

10. Du skal ikkje begjære noko som høyrer din neste til.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...