Gå til innhold

BANNSKAP! Er det positivt å lære barna opp til å banne?

Anbefalte innlegg

Hva klassifiserer man da som "banning"?

F.eks, "Nei dæven, ka gjør den karen ute så seint".

Er "dæven" her brukt som bannskap eller en del av naturlig setning? Jeg vil ikke si det klassifiserer tilnærmet til bannskap.

Men derimot, "grosalta fanskap innerst i det kuksuganes helvette" (ofte brukt av meg når jeg plages med trange PC kabinett med ledningerot). Nå her er man inne på bannskap.

Men, hva klassifiseres da under bannskap og hva er da naturlig del av språket? Vet mange sier at vi her i nord banner hele tiden men noen gang tenkt at det er mange ganger et naturlig del av språket vårt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en tendens til å generalisere litt for mye, men opp gjennom åra mine, har jeg hatt mange vaner, og alle har jeg sluttet med, uten store problemer. Jeg ser ikke på meg selv som over naturlig og tror jeg er en helt vanlig vanlig dødlig person, akkurat som dere og faren til Simon. Hvorfor klager da folk på at de ikke klarer å slutte med ditten og datten?

Sorry, men jeg får assosiasjoner til svake SVere som ikke klarer å ta vare på seg selv, men dette blir litt for overfladisk og off topic.

Personlig mener jeg at det er helt okei med banning, man får vel velge akkurat hva man vil si til hvem som helst :)

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe større problem med banning. Gammeldags som jeg er, synes dog at visse situasjoner skal kreve et litt finere språk, være seg jobbintervju, seriøse diskusjoner, polikk-preik og intervjuer av kongen.

Ser også et problem at hvis man banner mye, forsvinner litt av effekten til ordene. Slik blir det liksom ikke like effektivt å trykke frem de styggeste ordene du kan når situasjonen tilsier det, hvis da allerede bruker disse ordene i dagligtalen.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det galt å banne?

Jeg tror verden hadde blitt en betre plass uten banning, visst det stemmer, så blir banning galt for vårt samfunn.

En må klare å skille mellom det som er rett og galt, det er ikke bra visst verden går i den rettningen at våre barn når dem blir voksende ikke klarer å skille mellom rett og galt.

Jordens mennesker vil ikke ta skade av visst våre barn får beskjed om at banning ikke er bra. Jeg velger å mene at banning er galt, helt globalt.

Vår skaper sier også at banning er galt. Han liker ikke når vi "påkaller" det onde makter. Han advarer oss om å "leke" med det.

Hvilken Gud har egentlig dem, som remser opp alle glosene fra helvete når dem er i nød?

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Hvorfor er det galt å banne?

Jeg tror verden hadde blitt en betre plass uten banning, visst det stemmer, så blir banning galt for vårt samfunn.

Du svarer ikke bra på spørsmålet...

På hvilken måte gjør fraværet av banning verden bedre? Hva er fælt med banningen i seg selv? Kommer ikke bare fælheten ann på av hvilken person den blir tolket? Ergo, du virker å tro på Gud, andre tror ikke. Hvordan kan du mene at DITT religiøse syn skal kunne bety noe for oss andre? Respekterer du ikke andres syn på livet som likeverdig med ditt eget syn?

Du må ta vekk dine personlige meninger fra denne debatten, og dernest forklare hva som er feil/fælt/galt med banningen i seg selv. La oss diskutere saken og slippe å blande inn personlige meninger. :)

Endret av J-Core
Lenke til kommentar
Okei, la meg refrasére:

Du svarer IKKE på spørsmålet

Først sier du at jeg svarer på spørsmålet, men at jeg ikke svarte bra på spørsmålet.

Men nå forandrer du plutselig mening, og sier at jeg ikke svarte på spørsmålet.

Ingen skam å forandre mening :)

Uansett, jeg svarte så absolutt på spørsmålet. Men om du var fornøyd med svaret, er en annen sak.

Lenke til kommentar

Med bannskap sikter du vell mer til tabuord en den negative markøren bannskap har blitt i dagenssamfund.

Om et barn sier faen reiser hårene mine seg, mend et er jo egentlig min oppfattning som er forskrudd.

om barnet sier søren eller faen er jo et fett!

Det er relasjonene vi voksne har til ordet som fører til at vi reagerer slik. Ikke at ordet volder noen skade.

Lenke til kommentar
Okei, la meg refrasére:

Du svarer IKKE på spørsmålet

Først sier du at jeg svarer på spørsmålet, men at jeg ikke svarte bra på spørsmålet.

Men nå forandrer du plutselig mening, og sier at jeg ikke svarte på spørsmålet.

Ingen skam å forandre mening :)

Uansett, jeg svarte så absolutt på spørsmålet. Men om du var fornøyd med svaret, er en annen sak.

Jeg brukte "ikke bra" for å være mild. Med "ikke bra" mentes altså at du svarte så lite bra at du faktisk ikke svarte i det hele tatt.

Det interessante er at du ikke kommenterer noe av det andre jeg skrev, men henger deg opp i bagateller.

Men jeg trekker meg ut av denne diskusjonen. Jeg burde vite bedre enn å prøve å diskutere med religiøse. :roll:

Lenke til kommentar

Jeg syns banning er en fin ting så lege det ikke blir missbrukt (brukt mot personer). Ingenting er som å banne når man slår seg osv, det gjør at smerten føles bedre med en gang man får litt ut syns jeg.

Nå lever vi i 2009 og man vet jo, vertfall har jeg skjønt, at man kaller ikke fram noen onde ånder eller lignende ved å rope sataen eller noe i den dur.

Ka folk velger å rope når de skader seg/får ondt syns jeg faktisk folk bør få velge selv uten å bli beskyld for å framkalle noe som helst..

Lenke til kommentar

spørs hvordan du blir vant med å bruke ordene, hvis du utrykker deg med å si faen eller helvetes i annenhver setning, vil ikke noen syntes at når du bruker ordet mener du noe med det.

Nesten det samme som å si at du aldri skal si ordet hater, fordi hvis du virkelig hater noen hvilket ord skal du bruke da.

Lenke til kommentar

Banning er som sagt en del av språket, men måten jeg mener det bør brukes på er for å understreke sinne/aggresjon eller et godt poeng. Derfor syns jeg heller ikke det passer seg å gå rundt å banne, med mindre man er konstant sint.

Når man er på jobb feks. så bør man passe litt på språket. Selv om du er vant til å si at den jævla fitteservern har tatt kvelden igjen eller at Volvo er en jævla drittbil, så er det ikke sikkert at kunder liker å høre det.

Nei, banning bør man spare til man trenger det. Når alt går til helvete. Når du blir nødt til å jobbe overtid fredag før ferien. Når du glemmer pizza i ovnen og røyklegger leiligheta.

Banning i tid og utide ødelegger vokabularet og vanner ut kraftuttrykkene.

Lenke til kommentar

Jeg synes banning er overvurdert. Selv bruker jeg det nok når jeg blir sint, men forsøker å begrense meg ellers. Jeg bannet mye mer da jeg var yngre og mer i "opposisjon til de voksne". Jeg ser på presist språk som en dyd og da passer det sjelden med banning.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Men det er jo bare ord. Hva er poenget med å si at noen ord skal man bare ikke bruke? Hva er hensikten?

Her har vi brukt lang tid på å utvikle ord vi kan bruke når vi stumper tåa og lignende, og så plutselig kommer noen og finner ut av vi ikke kan bruke dem! Så uhørt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...