Gå til innhold

BANNSKAP! Er det positivt å lære barna opp til å banne?

Anbefalte innlegg

Er det godt for samfunnet, å lære barna at banning er feil? Eller er det best for samfunnet å ha endel banning i vår hverdag, helst så mye at barna skjønner at banning er bra! Og visst det ikke er bra, hvorfor gjør vi det da?

Hvorfor banner endel foreledre, menst de sier til barna at det er feil å gjøre det og samtidig sitter 18 års aldersgrense for å få lov til å banne.

Er det fordi, vi ikke ønsker at barna skal gå i samme fellen som vi gjorde?

Hva er forskjellen når ett barn og en voksen banner? Hvorfor kan det virke som det er feil når barnet gjør det, men helt riktig når den voksne gjør det.

Isåfall hvorfor er det riktig av voksne å banne, men feil for barn å banne?

Når tid mener samfunnet at en har lov til å banne, når en har fyllt 5 år, 10 år, 14 år eller 18 år? Eller sitter det enkelte foreldrene, sine egne grenser, f.eks 6 og ett halvt år da kan en få lov til å si 1 banneord for dagen.

Eller er samfunnet så svakt, at det egentlig ikke vil ha bannskap i omløp. Og dermed sier til barn fy fy, men selv så banner enn så grunnvollenne slår sprikker....

...fordi en er alt for svak til å gjøre noe annet, selv om en vet det er feil.

Isåfall respekterer og synest du det er sterkt gjort, når du møter på personer som får ett malingspann full av rosa maling over hodet på vei til en fest, og samtidig klarer å unngå å slenge rundt seg med det menst destruktive ordene personen kan komme på? Eller er ikke banning destruktivt?...

...og visst det er destruktivt, hvorfor lærer vi våre egne barn opp til det da?...er det fordi barna ikke gir oss fred, før vi lærer dem jævelskapens ordbruk?

Finnest det ikke noe betre alternativ, enn å rope ut til satans onde makter, når en får en malingsboks i hodet?

Hva er det satan kan hjelpe med? Vil enn virkelig ha mer vondt? Når en allerede har fått kul i hodet, og maling over hele dressen på vei til fest.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kunne ikke brydd meg mindre. for min del betyr det ikke så mye hvilke ord man bruker, men hvordan man brukker de.

jeg bruker selv banning jevlig for å stryke under/forsterke enkelte setninger eller poeng.

Ja jeg skjønner godt hvorfor du bruker banning. Men finnest det virkelig ikke noe betre alternativ?

Endret av IDF
Lenke til kommentar
HVORFOR skriver du i blått, med STORE bokstaver?

Fordi det var ett av alternativene jeg fikk. Og jeg benyttet meg av det, fordi jeg måtte velge enn annen farge, da jeg ikke valgte svart. Jeg valgte mørke blått, slik at det ikke skulle bli for sterk farge.

Jeg skrev med store bokstaver, fordi det var ett av alternativene. Jeg valgte å gjøre det, fordi jeg ikke var tvunget til å bruke bokstav størrelse nummer 2. Jeg ville dermed prøve noe nytt.

Lenke til kommentar

Å banne er ett alternativ i språkets mangfold. Eneste er at det er mer fornuftig å banne enn å kjøre store bokstaver og blå skrift på ett internettforum. Typografien din er mer forstyrrende og normbrytende enn dagligdags banning.

edit: Forferdelig skriveleif.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
det er mer fornuftig å banne enn å kjøre store bokstaver og blå skrift på ett internettforum.

Det var ett av alternativene, min gode landsmann. Beklager visst det provoserte deg.

Ta en tur til en kjekk gammel bestemor, og se om hun blir provosert visst du banner så kråkene faller ned fra trærne, når hun mister gjebissett ned på din venstre fot slik at du kjenner en voldsom smerte som går igjennom din venstre lille tå.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Personangrep er ikke tillatt her på forumet, det vet dere godt. Hold dere til sak.

Dere får ørlite slingringsmonn angående trådstarters vag av farger og skriftstørrelser, da det kan oppfattes som en parallell til banning. Men utover det får dere holde dere til topic. Om fargevalget ellers er tillatt er opp til oss å bestemme.

Noen poster med personangrep, samt svar på dette, er slettet.

Reaksjoner tas på PM, ikke i tråden.

Geir :)

Lenke til kommentar
det er mer fornuftig å banne enn å kjøre store bokstaver og blå skrift på ett internettforum.

Det var ett av alternativene, min gode landsmann. Beklager visst det provoserte deg.

Ta en tur til en kjekk gammel bestemor, og se om hun blir provosert visst du banner så kråkene faller ned fra trærne, når hun mister gjebissett ned på din venstre fot slik at du kjenner en voldsom smerte som går igjennom din venstre lille tå.

Jeg har jo allerede svart på dette flotte eksemplet ditt, men det kan være jeg lurte inn noen personkommentarer som var unødvendige.

Hvorfor skulle noen bli provosert over generell banning? Disse flosklene og emosjonelle "gebiss"-historiene dine underbygger ikke på noen måte at banning skulle være galt.

Hva er galt med banning? Hvorfor er banning noe galt i seg selv?

Lenke til kommentar
men kan du svare på spørsmålene mine?

Du skjønner min gode landsmann. At det tar litt lengre tid å svare på spørsmålene dine, når du i ett bankende sett angriper meg som person.

Slike angrep har ingenting med enmet å gjøre. Derfor ber jeg deg om å la være å komme med personlighets angrep. Vi må diskutere emnet, og bør ikke drive med direkte person angrep. Uansett hvem som gjør det.

Lenke til kommentar
men kan du svare på spørsmålene mine?

Du skjønner min gode landsmann. At det tar litt lengre tid å svare på spørsmålene dine, når du i ett bankende sett angriper meg som person.

Slike angrep har ingenting med enmet å gjøre. Derfor ber jeg deg om å la være å komme med personlighets angrep. Vi må diskutere emnet, og bør ikke drive med direkte person angrep. Uansett hvem som gjør det.

Nei, det tar ikke lengre tid å svare på spørsmålene mine, bare når du unngår det bevisst for å henge deg opp i kommentarer om den blå skriften din. Nå har det blitt ryddet opp her, jeg tar det på min kappe hvis jeg var noe krass i tonen mot deg som person. Det blir slik når du selv ikke ønsker å svare på elementære spørsmål.

Jeg spør igjen; hva er galt med banning?

Lenke til kommentar

Er helt enig med 2ball(s). Driter fullstendig i hvilke ord folk sier men det er måten de sier det på. Jeg banner også for å understreke sterke meninger og jeg sjønner virkelig ikke hvorfor banning er så farlig. Det er bare ord, du får ikke vondt.

Lenke til kommentar

Banning er en del av språket, i alle fall for min del. Ser derfor ikke at det skulle være noe problem, man kan ikke skjerme barna for alle mennesker de vil møte på så hvorfor ikke ta det først som sist og heller kontrolert lære dem litt bannskap?

Som nordlending er bannskap naturlig for meg. Jeg bruker det støtt og stadig hele tiden, når jeg prater normalt, når jeg diskuterer, når jeg er forbannet. Det er helt naturlige ord og ikke noe vondt med det. Om jeg sier "Satan ta dæ din forbanna tykjepelk" så er jeg ikke med andre ord satanist, dog, har lest tilfeller der fisefine sørlandspolitifolk har blitt fornærmet av ting som vi her i nord anser som naturlig ordvalg. Å kalle politiet for tykjepelk har jeg ingen ting imot, gjort det før og ikke fått noe "smekk" av den grunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...