Resolver2009 Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Her en en liten surfebrett guide for den som måtte tenke på å investere i et surfebrett; guiden er rettet spesielt mot de i begynner-fasen. Hva slags brett skal jeg kjøpe? Det finnes mange forskjellig typer boards: Longboard, shortboard, mini-mal, malibu, softboard, fish etc. Unngå shortboardet når du kjøper ditt første surfebrett, da disse ikke er tykke nok, lange nok eller brede nok for en surfer i begynnerfasen. Mitt råd vil være å anskaffe en Mini-Mal. Disse brettene er ideèle, da de er i klassen -begynner til avansert-, noe som betyr at dette er et brett du kan forbedre deg på (i motsetning til softboardet, som kun er laget for begynnere, og som du raskt må bytte ut etterhvert som du blir bedre). En Mini-Mal har det meste som en begynner trenger. Det er bredt, noe som hjelper med ekstra stabilitet. Det er langt, noe som igjen gir litt ekstra balanse. Og sist, det er ganske tykt, noe som garanterer en meget god flyteevne. Dette brettdesignet gjør at Mini-Mal er utrolig gode å padle, da de har utrolig framdrift i vannoverflaten, som igjen gjør det mye lettere for deg å catche bølger (og det er jo relativt essensielt for at du skal forbedre deg som surfer, er det ikke?). Her er en liten handy guide til ting du bør ha i bakhodet når du kjøper brett. Brettstørrelse Mini-mals er i størrelseskategorien 6’8” til 8’4”. En grei størrelse på begynnerbrett er 7’6” til 8’4”. For deg ville jeg ha sagt at et 7'8" brett hadde vært greit, men det kommer ann på andre faktorer. Bredere brett = Bedre stabilitet på bølgene Tykkere brett = Bedre flyteevne = Lettere å padle, pluss lettere å catche bølger Et ultra tynt, lett shortboard vil gjøre det svært vanskelig å forbedre deg som surfer, hvis du ikke allerede har kommet til nivået da du er klar til å kjøpe inn et shortboard i surfebrettsamlingen. Et slikt shortboard, forutsatt at du ikke er klar for det, kan ende i pur frustrasjon, noe som igjen vil føre til mindre og mindre surfetid, og før den har kommet igang kan surfekarrieren din være over.. Så nå som du har gjort litt research og vet sånn cirka hva slags brett du er ute etter, er det på tide å investere. ______________________________ © Original artikkel først publisert på http://www.gone-surfing.com © Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Skulle ønske det gik ann å surfe i havet her hvor jeg bor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå