Gå til innhold

Norsk er veldig lett, ikke sant?

Ljóseind

Anbefalte innlegg

Vel, jeg hører støtt og stadig om folk som er så glade i norsk fordi norsk visstnok er så komplisert gramatisk sett.

Jeg kan ikke akkurat si at jeg er enig med dem i det?!

For eksempel verb, da: I norsk personbøyer vi ikke verb, uansett tid.

Dessuten har vi ikke noen av de derre fancy, tøffe akkusativene og nominativene og dativene.

Objektivs - og subjektivsform av de personlige pronomenene er lette å vite når skal brukes.

Ja... I det store og det hele, er vel norsk et veldig lett språk?

Uenig? Enig? Har jeg all grunn til å fnyse og hoste av de dumme påstander mine bekjente ytrer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Norsk har enkel grammatikk sammenlignet med mange andre språk. Vi slipper å belemres med ablativ og deklinasjoner og instrumentalis og hva det måtte være. Jeg vil likevel ikke si det er "veldig lett." Få nordmenn behersker grammatikken perfekt.

Lenke til kommentar
til dømes klarer selv ikkje dei fleste nordmenn å uttale kj-lyden :)

"Dei fleste" er vel litt overdrevet ... Har inntrykk av at det stort sett er ungdom som ikke kan snakke skikkelig, trolig fordi de slappe foreldrene deres ikke har hatt vett nok til å lære dem hvordan kj-ord skal uttales.

Lenke til kommentar
Det at norsk er et forholdsvis enkelt språk gjør det også (etter min mening) et fattig språk.

Det èr noe i at norske sangtekster ofte ender opp som en jeg/deg/meg smørje.

Tror du ikke engelskmennene og andre engelsk-talende synes det ender opp i en I/you/me-smørje?

Jeg synes norsk er et rikt språk med alle de herlige dialektene våre. Det er nok fattigere enn f.eks. engelsk, spansk og fransk, men det betyr ikke at det er et dårlig språk.

Men jeg er enig i at noen norske sanger suger. Språket vårt er nok bedre egnet til dikt, kvad, romaner osv.

Lenke til kommentar

Marcusss ... du har et poeng. Og jeg er helt enig at det egner seg bedre til dikting.

Men det som irriterer meg litt er at jeg/meg/deg er veldig like ord (bare forskjellig forbokstav), noe som gir meg lettere enn mer klisjèfølelse enn I/You/They/Me/Them osv.

Dialektene er forsåvidt greie nok.

Lenke til kommentar

Norsk er mer enn rikt nok. Jeg er sikker på at folk flest ikke kan tre fjerdedeler av alle ordene man finner i en større, norsk ordbok som f.eks. Tanums store rettskrivningsordbok. At norsk er et fattig språk, er en myte. Det er brukerne som er språkfattige, ikke språket selv som er fattig. En annen - motsatt - myte er at grønlenderne har et så rikt språk at de har nærmere 100 ord for snø. Sannheten er at de har to: quanik (snø som faller) og aput (snø som ligger på bakken).

Lenke til kommentar
Rett ut av Ten Sing med puppen i været,

hun kler seg som Madonna, hun vet åssen det skal være,

FRØKEN BIBELSTRIPP

FRØKEN BIBELSTRIPP

Hun er førstebekjenner i gospelkoret

med kjolesplitten helt oppi hattef6ret.

FRØKEN BIBELSTRIPP

FRØKEN BIBELSTRIPP

Hun vil at alle menn skal stå i stram givakt

når hun går i noe i nærheten av Evas drakt

og ukepressen går hun på med dødsforakt:

D'er bare å være litt på skravvel'n

og vise fram navvel' n

Korset rundt halsen, det dingler mellom puppa

så alle kristne gutter blir helt på tuppa,

FRØKEN BIBELSTRIPP

FRØKEN BIBELSTRIPP

Du skal ikke begjære din nestes ektemake,

men det er'kke lett slik hun erter på seg stake,

FRØKEN BIBELSTRIPP

FRØKEN BIBELSTRIPP

En liten bønn før kampen har så smått blitt «in,

så hun ber vel litt i smug eller der omkring.

Men slik' a kler seg ber' a om helt andre ting.

Nei, d' er ingenting som selger

som små deilige gaseller

som kan synge i kapellet

og riste puppestellet

og samtidig er bitte bitte

bitte lite granne kristne.

Gitar-solo

Rett ut av Ten Sing med puppen i været,

hun kler seg som Madonna, hun vet åssen det skal være,

FRØKEN BIBELSTRIPP

FRØKEN BIBELSTRIPP

Denne sangen har' a bedt om, og nå har'a fått'n,

så hurra for Moses og Mose-dotten,

FRØKEN BIBELSTRIPP

FRØKEN BIBELSTRIPP

Korset rundt halsen, det dingler mellom puppa så alle kristne gutter blir helt på tuppa, FRØKEN BIBELSTRIPP

FRØKEN BIBELSTRIPP

Du skal ikke begjære din nestes ektemake, men det er'kke lett slik hun erter på seg stake, FRØKEN BIBELSTRIPP

FRØKEN BIBELSTRIPP

Sock it to me baby, FRØKEN BIBELSTRIPP

Hipp hurra for FRØKEN BIBELSTRIPP

Av jord er du kommet, til jord skal du bli

men i mellomtida far du se på trusa mi!

FRØKEN BIBELSTRIPP

FRØKEN BIBELSTRIPP

og hopp og sprett og tjo og hei

og fire kvister deler seg

så kommer fotografene

stormende, hei på deg!

Kilde: http://artists.letssingit.com/oystein-sund...lstripp-94chwwk

OK, kanskje ikke det beste eksemplet på at norsk er rikt på ord og uttrykk, men det er fullt mulig å lage originale sanger med uvanlige rim. Typiske popsanger blir vel klisjéaktige på de fleste språk.

Lenke til kommentar
Vel, jeg hører støtt og stadig om folk som er så glade i norsk fordi norsk visstnok er så komplisert gramatisk sett.

Dessuten har vi ikke noen av de derre fancy, tøffe akkusativene og nominativene og dativene.

Objektivs - og subjektivsform av de personlige pronomenene er lette å vite når skal brukes.

Uenig? Enig? Har jeg all grunn til å fnyse og hoste av de dumme påstander mine bekjente ytrer?

Ja, det tenker jeg også og jeg er ikke norsk (og aldri har gått til Norge eller snakket på norsk med noen). I siste år skrev jeg det på min blog:

http://mithridates.blogspot.com/2008/08/wh...nguage-for.html

Vet ikke hvis norsk er mer eller mindre vanskelig enn engelsk, men med et språk som tysk kan jeg ikke skriv enda én setning uten å bekymre om grammatikken og ordstilleng. Vet at min norsk er ikke flytende, men på internett kan jeg skrive og bruke det uten mye bekymring.

Nei, jeg liker ordstillengen på tysk. To eksempler på tysk fra Deutsche - warum nicht?:

de: Weist du, warum Frau Berger uns sprechen will?

no: Vet du hvorfor Frau Berger vil snakke med oss?

en: Do you know why Frau Berger wants to speak with us?

de: Mich hat sie nicht gefragt, ob ich kommen möchte.

no: Hun har ikke spurt meg om jeg vil komme.

en: She has not asked me if I want to come.

På norsk må jeg huske kjønnet av ordene, men det er ikke så vanskelig.

Lenke til kommentar

Personbøyning av verb finnes i mange dialekter.

Og i nynorsk: Eg er, dei ero (denne formen er ikke mye brukt lenger), eller dei er komne, han er komen osv.

(Fines det også ikke noen få situasjoner der også bokmål må/kan ha personbøyning?)

Mange dialekter har dativ, også nynorsk (men må igjen si at det er lite brukt i nynorsk, det er ikke lenger offisielt i følge Språkrådet)

I bokmål er det vel ikke dativ, men kun noen få rester etter det.

Noen som vet om det er noen dialekter med akkusativ? Blir jeg-meg/de-dem akkusativ?

Folkens er så vidt jeg vet eneste vokativ i norsk.

Jeg tror norsk er mye enklere enn mange andre språk, men det finnes helt sikkert enda enklere språk. Alt dette er selvsagt avhengig av hvilket språk man har som morsmål.

Endret av S_J
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...