Gå til innhold

Løyn fra selger, rett til å heve avtale?


Anbefalte innlegg

Hei

 

I september 2008 ringte en selger fra Netcom meg og lurte på om jeg hadde lyst til å bytte mobil abb. fra et jeg ikke husker navnet på til et abb. som heter Ucan2.

Selger listet opp fordeler med det nye abb. kontra det jeg hadde på det daværende øyeblikket og dette abb. var bedre.

 

Selgeren nevnte også at en venn av meg hadde dette abb. og at min venn hadde nevnt meg som en mulig ny kunde for dette abb. Selgeren sa at hvis jeg tok dette kunne vi ringe gratis sammen.

Det hørtes ut som en grei deal, og jeg takket ja, ettersom min mobil hadde tatt kvelden og med på dette tilbudet kunne jeg få en ny mobil gratis.

 

Nå, 6 mnd. senere har jeg funnet ut at kameraten min som selgeren refererte til aldri hadde eller har hatt Ucan2 abb. hos Netcom. Altså, det var ren og skjær løgn fra selgeren sin side. Dette er en venn jeg snakker ofte med i telefonen og det har hendt flere ganger at jeg har hatt en lang samtale med han da jeg har "vært bevist" på at samtalen var gratis.

 

Jeg sendte en mail til Netcom da jeg fant ut dette, men fikk kun i svar at Netcom ikke kan være ansvarlig for at jeg ANTAR at min venn har Ucan2 abb. Netcom mener at min venn kun kan ha blitt tilbudt abbonementet, men at han ikke har sagt ja på tilbudet. Men jeg vet, 100% sikkert, at det aldri ble sagt "tilbudt" i samtalen mellom meg og selgeren den dagen i september. Selgeren brukte min venn på fornavn som om de skulle vært gode venner og spilte på det at hvis jeg sa ja så ringte vi gratis sammen, ergo at min venn allerede var Netcom-kunde.

 

Jeg føler meg lurt i denne saken, rett og slett fordi jeg iløpet av 6 mnd. nå har snakket veldig mye med kameraten min og har trodd at dette var uten kostnader. At jeg takket ja hovedsaklig pga. gratis samtaler med min venn og andre venner som har netcom abb. noe som viste seg å være løgn, gjør at jeg ikke er interessert i å være netcom kunde lengre.

Er det noen lover som støtter meg i denne saken? Jeg har selvfølgelig ingen bevis utenom at min venn er telenor-kunde. Samtalene er ikke tatt opp, og det er 6 mnd. siden.

Men jeg vil veldig gjerne sværte Netcom på det groveste for dette :)

 

På forhånd, takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ditt største problem blir å bevise dette, da dette fort blir ord mot ord. Så hvis netcom fortsatt står på sitt så er det svært vanskelig å komme igjennom med slike saker, såfremt du ikke har beviser på samtalen.

Lenke til kommentar

Jeg ble selv "lurt" av Netcom sitt kundesenter over telefon ifjor, og tok dette først med de over telefon, og så sendte jeg en skriftlig klage. Den ble tatt til etteretning, og jeg fikk alt jeg krevde.

 

Send de et saklig brev, ingen "trusler" om å spre dårlig rykte, eller gå til media, bare still frem saken fra ditt synspunkt og håp på det beste.

Lenke til kommentar

Det har jeg desverre allerede prøvd :(

 

Jeg sendte en mail der jeg forklarte saken slik jeg har skrevet over.

 

Jeg forlangte å få avtalen opphevet ettersom den ble inngått på feil premisser. Jeg ville også ha kompensasjon for pengesummen jeg har ringt til min venn for, da det skulle være gratis i utgangspunktet. Men det var mindre viktig.

 

Får sende et par til og håpe på at jeg treffe på noen hyggelige saksbehandlere.

Lenke til kommentar

Opplevde noe lignende.

 

Jeg ble tilbudt nytt abbonnement fra Telenor en gang, da mitt abb skulle taes av markedet. Og sa ja til å få tilbud med nærmere informasjon rundt dette, slik at jeg kunne vurdere det og sammenligne med andre tilbud. Det gikk tydelig frem i avtalen at jeg ikke inngikk noen avtale rundt dette.

 

Det gikk 1 uke, og plutselig får jeg brev med bekreftelse på at jeg har tegnet abbonnementet.

 

Jeg tok umiddelbart kontakt og fortalte at jeg aldri hadde godtatt å tegne nytt abbonnement. Da kansellerte de abbonnementet, og sendte et brev med der de beklaget det intrufne. Jeg fant ett mer passende abbonnement hos Netcom og sluttet å være kunde hos Telenor. Men jeg synes det er bra de behandlet saken på denne måten.

 

Mobilabb selgere er sleipe! :)

Lenke til kommentar

Det morsomme her er at det ikke er netcom som har ringt deg. Det er en telefonselger, ansatt i et firma som jobber på oppdrag fra ucan2, et firma som heller ikke er eid av netcom. Og disse telefonselgerne legger det fram som at det høres ut som om de ringer fra netcom.

Lenke til kommentar
Det morsomme her er at det ikke er netcom som har ringt deg. Det er en telefonselger, ansatt i et firma som jobber på oppdrag fra ucan2, et firma som heller ikke er eid av netcom. Og disse telefonselgerne legger det fram som at det høres ut som om de ringer fra netcom.

 

Uten at jeg skal si at jeg er 100% sikker så tror jeg denne mannen presenterte seg som ansatt av Netcom. Ucan2 er jo et abbonoment, en tjeneste de har. Ucan2 er vel ikke et firma som tilbyr Netcom-tjenester?

Lenke til kommentar

Selgeren er nok uansett ikke ansatt av Netcom, men at et firma som er leid inn av Netcom for å drive telefonsalg. Det vil uansett være Netcom er som den parten du forholder deg til.

 

Når det gjelder din spesielle sak, er det nok dessverre vanskelig å gjøre noe med den nå. Du har en angrefrist på 14 dager ved telefonsalg, men siden dette skjedde i September 2008 er jo den for lengst passert. Jeg vil nok også tro at du er utenfor rimelig tid for å klage på dette. Du burde jo ha oppdaget dette før det har gått 6-7 måneder.

 

Det du kan gjøre er å si opp abonnementet og bytte leverandør. Å sverte Netcom for at du ikke oppdager at du betaler for timeslange samtaler du trodde skulle være gratis kommer du nok dessverre ikke så langt med.

Lenke til kommentar
Selgeren er nok uansett ikke ansatt av Netcom, men at et firma som er leid inn av Netcom for å drive telefonsalg. Det vil uansett være Netcom er som den parten du forholder deg til.

 

Når det gjelder din spesielle sak, er det nok dessverre vanskelig å gjøre noe med den nå. Du har en angrefrist på 14 dager ved telefonsalg, men siden dette skjedde i September 2008 er jo den for lengst passert. Jeg vil nok også tro at du er utenfor rimelig tid for å klage på dette. Du burde jo ha oppdaget dette før det har gått 6-7 måneder.

 

Det du kan gjøre er å si opp abonnementet og bytte leverandør. Å sverte Netcom for at du ikke oppdager at du betaler for timeslange samtaler du trodde skulle være gratis kommer du nok dessverre ikke så langt med.

 

Først må jeg si at jeg har sagt opp abb. jeg hadde hos Netcom, for noe slik vil jeg ikke betale for. Og personlig føler jeg ikke at jeg må dobbeltsjekke min venns telefonabb. for å kontrollere at selgeren ikke ljuger til meg (noe jeg burde, men det skal fortsatt ikke være nødvendig å måtte gå ut ifra at selgeren ikke snakker sant).

 

Dette kom bare frem da jeg klagde på meg selv om hvor mye jeg hadde snakket i telefonen siste mnd til min venn, som svarer med at jeg burde bytte til det abb. han har fordi det er mye rimeligere. At jeg oppdaget dette etter 6 mnd var en ren tilfeldighet og det kunne blitt oppdaget enda senere for den saks skyld.

 

Det som plaget meg mest med denne saken var svaret jeg fikk via mail fra Netcom, som for meg var så likegyldig og "vi har ikke gjort noe galt - du tar feil"-preget. Derfor vil jeg sværte dem.

Men saken er strengt talt ute av verden...

Lenke til kommentar
Det morsomme her er at det ikke er netcom som har ringt deg. Det er en telefonselger, ansatt i et firma som jobber på oppdrag fra ucan2, et firma som heller ikke er eid av netcom. Og disse telefonselgerne legger det fram som at det høres ut som om de ringer fra netcom.

 

Uten at jeg skal si at jeg er 100% sikker så tror jeg denne mannen presenterte seg som ansatt av Netcom. Ucan2 er jo et abbonoment, en tjeneste de har. Ucan2 er vel ikke et firma som tilbyr Netcom-tjenester?

Om du er selger og jobber på provisjonslønn, er det utrolig lett å ta snarveier. Folk kjøper lettere av folk som er "ansatt av netcom" enn "ansatt av ucan2, på oppdrag fra netcom". I tillegg snakker de raskt, selvsikkert og du blir fort forvirret og kan huske feil.

 

Denne selgeren var en av disse turboselgerne. Og du beit på.

 

Men han er ikke ansatt i netcom. Ucan2 er et eget firma med fordelsavtaler man kan få, litt som Obos og Coop, bare med andre avtaler.

Lenke til kommentar

Huff, kjip sak dette her ja.

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg fått igang en dialog med forbrukerrådet da de antagelig har vært borti mye liknende før. Skal du uansett ta en slik sak vidre rettslig, må du innom forbrukerrådet. Så det er egentelig bare å ta kontakt med dem. De er kjempehyggelige og hjelpsome :)

 

Dersom jeg som en tredjepart skulle vurdert saken din, ville jeg nok sett at du hadde ringt din venn mye, og at dette er med på å bekrefte din missforståelse av selgeren. Derimot ville jeg sett det som din feil at du ikke sjekker din egen regning før du betaler den. Dette er din plikt, og hadde du gjort det hadde du kunnet tatt tak i saken mye tidligere.

 

Et spørsmål som da reiser seg er om du har sagt ifra innen rimelig tid iom. at dersom du hadde lest regningene dine slik du skulle, hadde du oppdaget dette på et mye tidligere tidspunkt.

 

Det skal også legges til at slik reklameføring som du beskriver her er strengt forbudt. Problemet er å kunne bevise det.

Lenke til kommentar
Det har jeg desverre allerede prøvd :(

 

Jeg sendte en mail der jeg forklarte saken slik jeg har skrevet over.

 

Jeg forlangte å få avtalen opphevet ettersom den ble inngått på feil premisser. Jeg ville også ha kompensasjon for pengesummen jeg har ringt til min venn for, da det skulle være gratis i utgangspunktet. Men det var mindre viktig.

 

Får sende et par til og håpe på at jeg treffe på noen hyggelige saksbehandlere.

 

Her er en stor feil!! Hvis du forlangte/krevde/insisterte i første korrespondansen du sendte så er det en STOR sannsynlighet at de så på deg som uhøflig, og jeg kan garantere deg at hvis du stiller deg ydmyk og naiv så kommer du MYYYYE lenger, og da gjør de gjerne en innsats for deg.

 

Dette vet jeg selv fra min jobb som butikksjef for en spill og spilltilbehørsbutikk. Kommer en kunde til meg å spør pent er jeg villig til å spille ball, men kommer noen å krever, bør de ha paragrafene som sier det de krever, med seg.

 

Det er slik det er, arroganse er en ting du aldri kommer noen vei med i Norge.

 

Netcom har forresten en VELDIG konkurranseorientert tele-salgsavdeling, det er nok slik der at fra selgernes perspektiv skal de ha et salg for enhver pris, for da får de bonuser. Så når du forholder deg til en selger angående slike ting, bør du vite at det er SALGET som er det viktigste og ikke servicen eller om du blir fornøyd i lengden, som er øverste prioritet. Løyn er da å forventes av slike folk.

 

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...