Nimrad Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Jeg bruker Aperture 2.0 til å sortere bildene mine og er veeeldig fornøyd med det. Jeg har lagd et system jeg foreløpig er fornøyd med, men det gjelder kun hvis det er bilder av happenings/personer. Hvordan sorterer dere bilder dere f.eks. tar når dere bare er ute og fotograferer en dag? Naturbilder, bilde av en colaboks, bilde av en fjernkontroll, ting som ikke kan sorteres under "familiebilder" eller "konserter". Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Jeg sorterer bilder etter dato de er tatt. Kamera - > Måned -> Dato Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Tja, jo, det kan jeg forsåvidt søke opp automatisk. Men jeg vil helst ha et system sånn at jeg kan lete opp de forskjellige typene av bilder. Men trenger tips Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Oppretet mapper etter år i dem igjen etter måneder i dem igjen uker eventuelt emner med sjø-fjell-skog-biler-mensker. Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Jeg setter key-words på hver enkelt importering. Hvis det er et spesielt motiv(landskap, dyr, portrett, osv...) Setter jeg navn på sted/dyret/personen osv... Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Ja, er det jeg gjør nå, er bare ikke 100% fornøyd Lenke til kommentar
Øyjor'n Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Ja, er det jeg gjør nå, er bare ikke 100% fornøyd For å være helt ærlig, ikke jeg heller. Men har funnet ut at med Bridge er det ganske greit, da den søker i alle keywords på datan. Jeg har ikke vært så nøye, men i det siste har jeg sjærpet meg. Tror det blir bra Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 (endret) Metadata til lightroom synes jeg er genial,kan legge inn mange forskjellige søkekriterier,pluss at jeg kan søke på dato,brennvidder,iso,lukkertider,kameratype,objektivtype,blits etc. Du kan behandle flere bilder samtidlig,og lightroom lagrer orginalfilene automatisk selv om du flytter ferdigredigerte filer til andre mapper,du kan selvfølgelig be LR om og slette filer etter flytting hvis du vil. Det jeg gjør er og lagre alle importerte bilder i en egen mappe,og etterhvert som jeg har tid til å redigere bildene legger jeg ferdigredigerte bilder i dedikerte mapper med metadata. Edit: så nettopp denne tråden om LR. Endret 1. april 2009 av Nautica Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Jeg sorterer alle bilden etter år -> måned -> hva som er tatt bilde av/hvilket kamera osv. Det blir kanskje litt uoversiktlig, men forelæpig fungerer det fint for meg. Det er også lett å gå systematisk til verks for å lete etter et bestemt bilde. Lenke til kommentar
korjan Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Jeg bruker også Aperture. Jeg lager forskjellige prosjekter, etter hvilke setting bildene er tatt i. Jeg har f.eks et prosjekt som heter "Turer", hvor jeg legger inn alle bilder jeg har tatt på turer, så lager jeg albumer i prosjektet fra hver tur, merket med sted og dato, og setter på keywords, som f.eks hund, skog, blomst, sjø, personnavn, osv. Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Synes det er letter å finne igjen ting på årstal i steden for en heil bråta med navn på mapper da man noen ganger skal finne ut av bilder i en bestemt periode Lenke til kommentar
korjan Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 joda, men jeg lagrer albumene med sted, dato og årstall. Eks. Under prosjektet "Turer", ligger albumet "Fløyen, 7.4.2009" Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Jeg lagrer alt i følgende struktur ÅÅÅÅ\ÅÅÅÅ-MM\ÅÅ-MM-DD xxx. Der ÅÅÅÅ er årstall, MM måned og DD dag. xxx er en kort beskrivelse av hva som ble tatt bilde av den dagen. F.eks "Akam aprilfest", "Ferie Siem Reap" osv. Grunnen til at jeg gjentar år og måned, er at det blir lettere å navigere. Tom Lenke til kommentar
korjan Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 hvordan finner du raskt frem til bilde fra "gåturen i Oslo i fjor, en helg, på våren en gang" ? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 hvordan finner du raskt frem til bilde fra "gåturen i Oslo i fjor, en helg, på våren en gang" ? Sjekker april og mai 2008 Tom Lenke til kommentar
MSc Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Bruker Adobe Photoshop Elements til å legge "tagger" på bildene, her legger jeg på navn på personer, sted, hendelse ... bare fantasien som legger begrensning, og du kan søke på enhver kombinasjon. Bruker også APE for å importere bildene. På disken lagres filene i mapper med navn :YYYY MM DD. Veldig fornøyd med den løsningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå