Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skatt av utleie?

GRIM87

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har laget flere tråder på dette forumet å har fått god respons, å vil derfor fortsette å spørr dere som virkelig har peiling. Dette lyder slik:

1 )Dersom jeg skal leie ut en leilighet å i tilegg eie f.eks en enebolig i tillegg ( som jeg bor i ) Hvor mye skatt må det da betales av leiligheten som jeg leier ut?

2) Blir det forskjell på skatt om man f.eks har: en enebolig man bor i + a man leier ut hybelen i kjelleren + at man leier ut en leilighet?

For å få enkle svar, svar 1) [svar] 2) [svar]

På forhånd takk!

Endret av GRIM87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.om du leier ut en leilighet så vil du skatte på dette som en vanlig bi-inntekt.

2.om du derimot leier ut en del av en større bolig, feks en hybel, <50% areal av totalen i boligen, skal det ikke skattes av dette.

merk at selv om du må skatte av en leilighet du leier ut, som du ikke bor i (deler av) selv, skal du kun skatte av fortjenesten. du skal altså kunne trekke fra kostnader du har i forbindelse med boligen

Lenke til kommentar
1.om du leier ut en leilighet så vil du skatte på dette som en vanlig bi-inntekt.

2.om du derimot leier ut en del av en større bolig, feks en hybel, <50% areal av totalen i boligen, skal det ikke skattes av dette.

merk at selv om du må skatte av en leilighet du leier ut, som du ikke bor i (deler av) selv, skal du kun skatte av fortjenesten. du skal altså kunne trekke fra kostnader du har i forbindelse med boligen

Blir det da mindre skatting siden boligen har en innebakt gjeld i den "EGENTLIGE" boligen jeg bor i ?

Endret av GRIM87
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med innbakt gjeld osv, men reglene er slik som Deep750 sier:

1. Hovedregelen er at du betaler 28% skatt på alle leieinntekter

2. Fritak fra dette gis dersom det som leies ut er en mindre del (under 50%) av en bolig du bor i selv. Dette kan være snakk om en kjeller i en enebolig, et rom i en leilighet eller for den saks skyld en egen hybel i en leilighet med separat inngang osv. Kravet er at det som leies ut og det du bor i til sammen må kunne regnes som en fysisk enhet, og at det arealet som er definert som utleid ikke overstiger 50%. Her kan man så klart være litt kreativ, og definere en felles gang som del av ditt areal og ikke det utleide osv, slik at man kommer under 50%. Bare ikke ta helt av.

3. Fritak nummer to fra beskatning av utleie gis for utleie av bolig som du selv har bodd i minst halvparten av året.

Hvis det du snakker om med innbakt gjeld handler om f.eks. at du har stilt et hus du allerede eier som sikkerhet til banken for lånet for en leilighet f.eks. så har ikke dette noe med skatten å gjøre.

Lenke til kommentar

Ok takk for bra svar!

Jeg mente at, dersom jeg flytter ut om ca 5 år fra denne leiligheten på 52cm2, tar med meg 1 mill i gjeld å kjøper en enebolig med dama til 1.6 mill = lånet blir da på 2.6 mill. Å når det enda er " gjeld " på den forrige boligen som jeg bodde 5 år i, så lurte jeg på om det er noe goder å hente pga: " kostnader du har i forbindelse med boligen "

Lenke til kommentar
Ok takk for bra svar!

Jeg mente at, dersom jeg flytter ut om ca 5 år fra denne leiligheten på 52cm2, tar med meg 1 mill i gjeld å kjøper en enebolig med dama til 1.6 mill = lånet blir da på 2.6 mill. Å når det enda er " gjeld " på den forrige boligen som jeg bodde 5 år i, så lurte jeg på om det er noe goder å hente pga: " kostnader du har i forbindelse med boligen "

Nei, ikke noe utover det vanlige skattefradraget for rentene. Det som har med utleie å gjøre har ingen ting med hvordan du har betalt for leilighetene å gjøre.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...