eLang Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Nå er det bare den ene linken/knappen som er markert med en farge, og det er den hele tiden. Vil at merkeringen/fargen skal flytte seg til "aktiv" link/knapp. Altså knappene vises hele tiden, og hjem knappen er markert uansett hvilken side det er som er oppe. Dette ble kanskej litt rotete forklart... #menu a:hover, #menu .current_page_item a { } #menu a:hover { background: #FF7900; text-decoration: none; } #menu .first { margin-right: 3px; background: #FF7900; } Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 (endret) Eg forstår, og det lar seg lett gjere med litt PHP, det broker iallefall eg. Hugs at PHP krever ein webserver, og ikkje kan kjøres rett frå maskina di. Då må du ha ein lokalserver, til dømes WAMP. No, skriv inn følgende på toppen av kvar side. Då meiner eg heil på toppen óg (ovenfor DOCTYPE og <head>: <?php $sidetittel = "Hjem"; ?> Denne blir sjølvsagt annsleis på dei andre sidene.. No skriv du inn følgende på kvart menyelement, eg starter med Hjem. <div class=" <?php if ($sidetittel == Hjem) { echo "meny-aktiv"; } else { echo "ikke-aktiv"; } ?> ">Hjem</div> Det vil altså seie at hvis sidetittelen er Hjem blir divnamnet meny-aktiv. Forstår du, eller treng du meir hjelp? Endret 4. april 2009 av steffenz Lenke til kommentar
eLang Skrevet 6. april 2009 Forfatter Del Skrevet 6. april 2009 Tusen takk for svar... Men skjønte det ikke helt.. Hva mener du egentlig med "kvart menyelement"? Og jeg må vel selvfølgelig sette inn de respektive sidetittelene for hver side? Her er litt av menyen som går igjen på hver side... <div id="menu"> <ul> <li class="first"><a href="index.php">Hjem</a></li> <li><a href="kontakt_info.php">Kontakt / Info</a></li> Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Sjekk ut a:active -C- Har ingenting med dette å gjøre. Trådstarter: Det finnes ellers en hel del tråder om dette, både her og i PHP-kategorien. Du kan jo prøve et søk. Lenke til kommentar
eLang Skrevet 7. april 2009 Forfatter Del Skrevet 7. april 2009 "Trådstarter: Det finnes ellers en hel del tråder om dette, både her og i PHP-kategorien. Du kan jo prøve et søk." Har gjort det, men får vel prøve litt til da... Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Du må sette det på hvert menyelement. Slik altså: <!-- Først kommer hjemknappen !--> <div class=" <?php if ($sidetittel == Hjem) { echo "meny-aktiv"; } else { echo "ikke-aktiv"; } ?> ">Hjem</div> <!-- Her kommer neste menyinnlegg (om meg foreksempel) !--> <div class=" <?php if ($sidetittel == Om meg) { echo "meny-aktiv"; } else { echo "ikke-aktiv"; } ?> ">Om meg</div> Så gjentar du dette for hver menyknapp. I CSS'en er da .ikke-aktiv alle knappene som ikke er aktive, og aktiv den som er det ifølge tittelen som defineres på hver side. Bedre kan jeg ikke forklare [/bokmål] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå