notalive Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Hei. Til å starte med; Det å ignorere slikt, kan fungere, men det kan også være dumt, sett at det ikke fungerer. Da vil mobberne ofte komme med "å? mobbing? men det har jo gått helt greit før" Jeg har selv blitt mobbet og har funnet en metode man skulle tro ikke fungerte i det hele tatt, men som faktisk har fungert bedre enn noe som helst annet jeg har sett. Jeg ble mobbet i form av at jeg fikk spydige/ekle kommentarer på veldig mye av det jeg sa og spurte om. Mye av det gikk på "å, så teit du er", "så klart, er du dum, eller?". Jeg snakket med min mor og stefar, som rådet meg til å spørre vedkommende direkte hvorfor han svarte slik han gjorde, hva jeg hadde gjort, og om han kunne slutte. I tillegg til det sa jeg at jeg syntes kommentarene var ekle. Det fungerte ikke. Jeg snakket med kontaktlæreren min, som sa at jeg overdrev det hele, og at jeg burde prøve å ignorere det. Slik velger mange å se på det. At personen som sier at h*n blir mobbet "må tåle såpass". Vel, det er feil. Den som blir mobbet bestemmer når det er mobbing. Jeg tok kontakt med verneomleder på skolen, og fortalte om min situasjon og hvordan jeg hadde det. Han fortalte meg litt om hvordan slike saker blir behandlet og mer til, og sa at han skulle ta kontakt med våre lærere. Det resulterte i at eleven som mobbet ble innkalt til møte, med verneombudsleder, avdelingsleder, kontaktleder og muligens noen til. Det fungerte. Mildt sagt jævlig godt. Mobbbing er forbudt med lov, og det kan straffes med bøter og/eller fengsel opp til 3 måneder dersom det ignoreres. Jeg vil råde deg til å kontakte kontaktlæreren din, og snakke med h*n. Fortell hvordan du har det, hva personene gjør, når det skjer, og ikke minst hvordan det påvirker deg. Det kan være at du gruer deg til å gå på skolen/grue deg til friminutt, at du blir sliten av å måtte gå rundt og se bak deg om det kommer noen uventede eller lignende. Eksempler er kjekt å ha, fra konkrete situasjoner som har oppstått. Kontaktlærer vil gjøre noe med saken i løpet av veldig kort tid. Ber h*n deg ignorere vedkommende for å se om det fungerer, sier du at du har prøvd det.(Vel, sett at du har det. ) Da burde kontaktlærer snakkke med elevene som mobber. Sett at dette også ikke fungerer, så er det mulig å gå til avdelingsleder/rektor eller hvem det måtte være som har høyere makt enn læreren, og presentere saken der. Jeg er ganske sikker på at kontaktlærer gjør noe med saken med en gang. Det er en trygg og fin måte å løse det på. Edit: Jeg vet det ikke er noe morsomt fortelle verken kontaktlærer eller andre om slikt, men jeg vet hvor jeg har mine grenser og jeg gjør det jeg kan for å gjøre mine grenser klare. Pluss at det er en fin måte å "ta tilbake" på, hehe. Endret 2. april 2009 av notalive Lenke til kommentar
Master_Chef Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Å gå til autoritetene er et tegn på svakhet. Ingen vil noensinne respektere deg, de vil bare baksnakke deg i stedet for å komme i trøbbel for mobbing. Helt seriøst, noen mobbes fordi de gjør teite ting (som f. eks. komme med dumme spørsmål hele tiden) og det blir bare værre når de syter til andre. Hvis personen i ditt tilfelle er så tard som han virker så er det rimelig lett å trykke på de rette knappene og ydmyke ham. Han vil ikke mobbe deg hvis du lærer ham at det slår tilbake på ham. Lenke til kommentar
notalive Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Å gå til autoritetene er et tegn på svakhet. Ingen vil noensinne respektere deg, de vil bare baksnakke deg i stedet for å komme i trøbbel for mobbing. Helt seriøst, noen mobbes fordi de gjør teite ting (som f. eks. komme med dumme spørsmål hele tiden) og det blir bare værre når de syter til andre. Hvis personen i ditt tilfelle er så tard som han virker så er det rimelig lett å trykke på de rette knappene og ydmyke ham. Han vil ikke mobbe deg hvis du lærer ham at det slår tilbake på ham. Det at han går til autoritetene er tvert i mot et tegn på svakhet. Det viser at han tør å stille opp imot de som bryter normene og reglene i sammfunnet. Personene som ødelegger andres hverdag. Det er forøverig også en måte han kan hjelpe mobberne på. Ofte vet de ikke selv hvor irriterende, sårende, og plagsomme de kan være, og da kan det være like greit å hjelpe de nå. Lenke til kommentar
DudeUlf Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Syntes det var mye dumme forslag her, ikke alle seff, men uansett... Det pleier vanligvis å gå over når man blir eldre, men har hatt et par tullinger i vennekretsen min ja. Han ene pleide å plage alle, helt til du tok igjen og sa nok er nok. Mens andre kan du bare se rett inn i øynene og si at det ikke er ok. Å gå til lærer vil jeg fraråde deg, det vil nok bare gjøre dere til uvenner for en lang periode. Siden du sier du er en del av venne kretsen så ville jeg nok bare sagt at det ikke er ok, hvis han bare fortsetter å tøye grensen tar du å tar igjen litt smått ( Ikke akkurat som du trenger å dra til han med det første ). Det jeg endte opp med å gjøre var å ta tak i min venn å slå hodet hans ned i bordet, noe som var lite kult en periode etter.. så vil ikke råde deg til det, selvom vi er gode venner nå. Lenke til kommentar
notalive Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Gode venner ville ikke mobbet. Edit: Hvis de ikke vet at oppførselen deres blir regnet av mobbing av en/flere andre, vil de nødvendigvis ikke gjøre noe med det, så da er man nødt til å si fra. Endret 2. april 2009 av notalive Lenke til kommentar
DudeUlf Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Å gå til autoritetene er et tegn på svakhet. Ingen vil noensinne respektere deg, de vil bare baksnakke deg i stedet for å komme i trøbbel for mobbing. Helt seriøst, noen mobbes fordi de gjør teite ting (som f. eks. komme med dumme spørsmål hele tiden) og det blir bare værre når de syter til andre. Hvis personen i ditt tilfelle er så tard som han virker så er det rimelig lett å trykke på de rette knappene og ydmyke ham. Han vil ikke mobbe deg hvis du lærer ham at det slår tilbake på ham. Det at han går til autoritetene er tvert i mot et tegn på svakhet. Det viser at han tør å stille opp imot de som bryter normene og reglene i sammfunnet. Personene som ødelegger andres hverdag. Det er forøverig også en måte han kan hjelpe mobberne på. Ofte vet de ikke selv hvor irriterende, sårende, og plagsomme de kan være, og da kan det være like greit å hjelpe de nå. Spørrs åssen klasse og alder de er i, hvis dette er på ungdoms skolen ville det nok ikke blitt sett på så positivt av alle medelever, de er jo på det stadiet der de må tøffe seg noe grenseløst.. Lenke til kommentar
notalive Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Jeg skjønner hva du mener. Men mobbing er fortsatt forbudt med lov, enten man går i grunnskole, videregående eller universitet. Ingen skal behøve å være i et miljø der de blir utsatt for fysisk eller psykisk skadelig oppførsel fra andre. Det er skolens plikt å sørge for at slikt ikke skjer. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 hm.. da jeg gikk i 10 var det en liten rakker i 9 som var, tja... litt høy på pæra. så jeg fant ut at jeg skulle teste noe, når ha sa noe mindre hyggeligere ord svarte jeg så usaklig som; jeg er kåt på den matboksen der. etter det snakket han aldri til meg igjen. men... dette er ikke anbefalt siden dette fungerer dårlig egentlig Lenke til kommentar
Master_Chef Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Det finnes ingen bøller som tenker "å, han var modig som stilte opp mot dem som trosser samfunnets normer og regler" når du ikke takler problemene dine på egenhånd. Det er det sjeldent andre enn mobbeofre som kan relatere seg til. Det er en seier hvis du får en person du ikke liker til å måtte søke hjelp. Cold hard facts. Det stemmer at du får dem bort fra trynet ditt, men ingen vil respektere deg for det, inkludert dem som bare sto og så på. Det beste er å manne seg opp og lande en verbal Falcon Punch i trynet deres. Lenke til kommentar
notalive Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) Det finnes ingen bøller som tenker "å, han var modig som stilte opp mot dem som trosser samfunnets normer og regler" når du ikke takler problemene dine på egenhånd. Det er det sjeldent andre enn mobbeofre som kan relatere seg til. Det er en seier hvis du får en person du ikke liker til å måtte søke hjelp. Cold hard facts. Det stemmer at du får dem bort fra trynet ditt, men ingen vil respektere deg for det, inkludert dem som bare sto og så på. Det beste er å manne seg opp og lande en verbal Falcon Punch i trynet deres. Jeg har mange ganger trodd at det var eneste løsningen selv, men du har sikkert hørt folk si at det ikke er lov til å slå. Det er i litt av samme grunn som det jeg sa tidligere, at det ikke er lov til å skade andre personer fysisk/psykisk. Når det kommer til respekt, så synes jeg ikke jeg har merket noen stor forskjell på de i min klasse. Vel, sånn bortsett fra at klassemiljøet har blitt mye bedre. Og uansett, jeg tror de aller fleste klarer seg uten respekten fra en gruppe mobbere. Og når det kommer til mobberne, så skjønner jeg godt at de blir sure når de blir straffet for ugjerningene de gjør. Uansett så burde man ta de så tidlig som mulig, slik at de kan lære forskjell på rett og galt. Så slipper vi mye rot senere. Man unngår for så vidt også at andre får psykiske plager. Endret 3. april 2009 av notalive Lenke til kommentar
lilko Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 og gjør at jeg mister nista mi på gulvet i klasserommet. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 man kaller det amoging. et velkjent fenomen blant hann homo sapiens med litt for mye testosteron i kroppen, noen ganger nedsatt intelligens og litt for mye selvtillit. hannen forsøker å hevde seg over andre hanner enten ved å ty til fysisk eller psykisk trakassering. dersom en hann lykkes i sin amoging vil han heve sin sosiale status innen en gruppe bestående av flere homo sapiens. AMOG - AlphaMaleOfTheGroup hvordan takle slike homo sapiens dersom man uheldigvis må omgås dem? heldigvis finnes det flere teknikker som homo sapiens som befinner seg litt lenger nede på rangstigen kan benytte seg av dersom de føler seg truet av andre hanner. dersom en ønsker å "amoge" med suksess må man først og fremst fokusere på sin egen kropp og sitt eget toneleie. et komplekst samspill mellom hver minste lille bevegelse du foretar deg med kroppen din er med på å bestemme hvorvidt amogingen lykkes eller ikke. en smule flakkende øyebevegelser og et lite skjelv i munnviken kan ødelegge prossessen. hensikten er å vise at man: 1) har kontroll over seg selv 2) bryr seg lite 3) har selvtillit 4) er en alpha male for faen en simpel teknikk en kan bruke dersom noen forsøker å "amoge" deg er denne: ved spydige bemerkninger eller det som åpenbart oppfattes som et dårlig skjult forsøk på være alpha male og hevde seg over deg, så kan du for eksempel si på en nedlatende, dog en smule konfronterende måte: - "så utrolig tøff du er. føler du deg tøff også eller? skal vedde på at du føler deg som kongen av neandertalere." eller - "skjerp deg a gutt. la oss voksne prate i fred" kroppspråk: kroppspråk er en utrolig viktig faktor. vårt inntrykk av en person baserer seg ikke så mye på det han/hun sier, men hvordan de sier det. kroppspråk og tonefall er kritiske faktorer som forteller mye om deg som person. du skal forholde deg rolig, kontrollert og du skal vise at du er avslappet. du bør ikke fikle med hendene eller trippe med beina, men du skal heller ikke stå som saltstøtte slik at du gir inntrykk at at du er stiv og anspent. du bør også ta opp plass med kroppen din, enten du sitter eller står. du skal ha stødig øyekontakt i korte stunder, før du avslappet hviler øynene dine på noe annet i rommet. du skal vise minimal interesse, men allikevel konfrontere personen. kontekst: dersom dette er blant flere amogs som til vanlig herser med deg, f.eks. en kameratgruppe hvor du er den med lavest sosial status, så er det ikke sikkert det vil ha en like stor effekt. dersom det er i en blandet gruppe med jenter og gutter, så er denne teknikken enklere å bruke (som for eksempel på fest). du vil vise ovenfor andre at du har kontroll, og dersom amogen ikke tåler å bli amoget tilbake vil han bare se idiotisk ut dersom han tydelig viser at han er fornærmet og prøver å ta igjen på en eller annet måte. du kommer vinnende ut av situasjonen ved å forholde deg rolig og likegjyldig. amoging er et subtilt spill, og man kan ikke være altfor konfronterende. den som "sprekker" ved å vise aggressiv oppførsel har tapt. en annen ting man kan gjøre er å slenge ut bemerkninger hvor du antar noe negativt om person, som f.eks. - "ey, jeg jobber faktisk her. plager jeg deg når du står bak disken på mcdonalds?" (tatt rett fra juggler, men brukes mest når du amoger folk du ikke kjenner så godt). dette er selvfølgelig kun eksempler, men du skjønner hva jeg mener. møter du en eller anne eplekjekk fotball gutt/sossegutt på fest kan du for eksempel si "whoa, hvor mye spenn bruker du årlig på skjønnhetsprodukter a, kjekken? du har litt voks på øret forresten" ... for eksempel. du må selv finne ut hva som passer å si, og hvilke punkter du kan buste de irriterende tullingene på. lykke til Lenke til kommentar
g00000ne Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 møter du en eller anne eplekjekk fotball gutt/sossegutt på fest kan du for eksempel si "whoa, hvor mye spenn bruker du årlig på skjønnhetsprodukter a, kjekken? du har litt voks på øret forresten" ...eller spør om han blir med på do en tur. Seriøst, det fungerer bra. Det verste gutter på ungdomsskolen vet, er at folk antar at de er homofile. Det nest verste er at klassekameraten er så sikker på sin egen legning at han tørr kødde med det. Å bli fysisk kan fungere, men ikke slå. Ta tak i han, rolig, og be han om å roe seg ned. Eventuelt klapp han på hodet og si noe slikt som "nå var du bra tøff". Utrolig nedverdigende, og et kjent knep når man holder på å tape en debatt (hvor ofte hører man vel ikke "ro litt ned nå, lillegutt" her inne). Finnes haugevis av måter å psyke ut duster på, selv om det ikke er spesielt voksent. Det beste ville jo vært å ta det opp med kontaktlærer, men da blir man dessverre den som jentene synes synd på og som guttene helst ikke vil sees sammen med. Lenke til kommentar
thrice Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Jeg skjønner hva du mener. Men mobbing er fortsatt forbudt med lov, enten man går i grunnskole, videregående eller universitet. Og det er ingen sanksjoner som kan bli tatt i bruk for å opprettholde denne loven, bortsett fra 3. dagers utvisning hvis det er virkelig grove tilfeller. Jeg mener du burde bli fysisk tilbake. Mobbere og annet pakk er som oftest veldig tøffe helt til noen står opp mot de. Og ignorere de er iallefall bortkastet tid. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 å gå fysisk med vold er ofte lite anbefalt siden det fungerer egentlig ganske dårlig hos de fleste. Lenke til kommentar
thrice Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Det er en forskjell på vold og sette seg fysisk til motstand. Lenke til kommentar
kaolla89 Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 litt det samme her, bare at de slår meg ikke eller noe... men erter meg mer... i begynnelsen hadde jeg ikke noe imot det, men nå syns jeg bare det er irriterende. jeg reagerer vel ikke på noe særlig spesiell måte, så de syns vel at de kan si hva de vil til meg... men har da som sagt begynt å bli mer irritert over de, så har begynt å si ifra mer. jeg er ikke typen som blir sur på folk, men akuratt de folka her kan jeg klare å slenge noen kommentarer til nå om dagen..... er vel det som er det beste, men sikkert vanskelig. syns jeg og. liker ikke å kjefte på folk............ Lenke til kommentar
Narsissisten Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Greia er jo at du når du eventuelt åpner munnen ikke: sier noe ufattelig teit, ikke skjelver i stemmen, sier det kjemperaskt, eller ser vekk/går vekk. Vær alvorlig, vis at du er lei av at de oppfører seg som idioter, og svar bare på deres kommentarer med hånlige svar. Forøvrig, som svar til tidligere poster; Ikke lat som du er homofil. Ikke kom med skikkelig teite kommentarer du ser på Peter Pan på tv eller (du har litt voks på øret) - det er ikke noe galt i at folk liker å kle seg som sosser eller gangstere, det skal de ha all rett til. Selv ville jeg ha svart "Du liker meg åpenbart ikke, men hva faen er det du prøver å bevise egentlig? Du går jo og oppfører deg som en jævla fem åring" eller noe sånt. Ikke bli voldelig mot dem. Jeg syns forøvrig at den første posten min vil være mest hjelpfull hva angår alpha male dytting/knuffing i gruppa. Lenke til kommentar
Syv Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Hvis du skal gjøre noe, så gjør det da ikke ta det dagen etterpå, og det som alle sier med å ignorere ting, det funker på noen men ikke på alle. Når noe er fysisk er det ofte vanskelig å ignorere. Men, ta en prat, si at du ikke liker det, fortsetter det så går du etter mannens største designfeil (tekstiklene, jeg mener de henger jo mellom bena, de ber jo om å bli sparket) Men, drøy den så lenge som mulig med å gå etter designfeilen, det er ikke noe hyggelig og er en siste utvei. Du bør faen meg være jente... ballene er hellige. Lenke til kommentar
Liberalistiske Samebror Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 du må gi de uforventa svar eller reaksjoner, viss det går din vei da så tar du styringa over situasjonen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå