JaneATaber Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Jeg fikk følgende mail fra NGT i går kveld... Hei XXX XXX Kundenr: XXXXXXXXX I 2005 innførte NextGenTel "linjetillegg for bredbåndsabonnement uten fasttelefon" og du er frem til nå ikke blitt fakturert for dette tillegget. Vi vil nå informere om at du på din faktura heretter vil bli fakturert for linjetillegg i henhold til gjeldende prisliste (p.t. 79,-). Endringen vil første gang fremkomme på fakturaen som sendes ut etter 31. mars -09. Endringen har ikke tilbakevirkende kraft. Hva er linjetillegg? Linjetillegget skyldes at linjeeieren krever betalt for blant annet vedlikehold av telefonnettet i Norge. Kunder med fasttelefon (analog eller ISDN) faktureres via den ordinære telefonregningen, mens kunder som ikke har et aktivt fasttelefonabonnement faktureres via bredbåndsleverandøren. Fra innføringstidspunktet fikk kunder som hadde bestilt bredbånd før 2005 midlertidig fritak for tillegget. For mer informasjon om din faktura, se dine kundesider på www.broadpark.no. Med vennlig hilsen Kundeservice NextGenTel Vi gjør oppmerksom på at denne epostadressen ikke er betjent. Har du spørsmål, benytt kontaktskjema: https://www.nextgentel.com/kundesider/kontakt/kontaktskjema/ Spørsmålet mitt er da er det lov å øke prisen på denne måten? Årsaken til at jeg ikke har blitt fakturert for linje tillegget er fordi når jeg ble kunde hos NGT for mange år siden hadde de en pakke dersom man valgte denne måtte man ikke betale linjetillegget... og denne har jeg hatt siden. Lenke til kommentar
rWLCnB9yxT9WlAzurPH1 Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 (endret) . Endret 25. januar 2018 av rWLCnB9yxT9WlAzurPH1 Lenke til kommentar
asoy Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Jeg fikk også den mailen i går, og lurer på om det er mulig å komme seg unna på noe vis. Vet det var en smal sak å unngå flyttegebyr ved å true med oppsigelse.. Forresten rimelig sleipt å sende ut en slik mail siste kvelden i måneden og si i fra at dette gjelder f.o.m. "om 7 timer".. sikrer seg ihf 79,- uansett hvordan folk reagerer. Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Hvis du faktisk leser abonnements betingelsene så vil du se det at de har nok lov til å gjøre dette ja. De sa jo ifra på mail til og med. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 ...sikrer seg ihf 79,- uansett hvordan folk reagerer. Nå er det ikke NextGenTel som nyder godt av pengene. De havner hos Telenor som krever dette for utleie av kobbertådene (når man ikke har fasttelefon hos Telenor). Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Jeg fikk beskjed om at jeg fikk fritak fra gebyret. Lenke til kommentar
JaneATaber Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Er det lov å spørre hva du gjorde for å få fritak fra gebyret? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Har vel kontrakt fra før Telenor innførte kobberleie. Lenke til kommentar
JaneATaber Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 ja men det har jeg også...men enda da fikk jeg den mailen igår kveld Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Jeg fikk også den mailen i går, og lurer på om det er mulig å komme seg unna på noe vis.Ja ved å bruke en bredbådsleverandør som ikke bruker kobberet fra telenor. F.eks via kabelTV eller fiber. Har vel kontrakt fra før Telenor innførte kobberleie.Telenor har vel hatt kobberleie fra dag 1 ? (Når andre begynte å tilby ADSL) Lenke til kommentar
bh2001 Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 På jobben min er det to kollegaer som får innført linjetillegg og to som slipper. Vi har samme produkt og har vært vært kunde ca like lenge (2002/2003). Ingen av oss har fasttelefon. Teksten de fikk i mail inneholder bl.a: "Vi vil gjerne informere om at du fortsatt vil få fritak for linjetillegget, og du vil derfor ikke merke noen forskjell på din faktura." Sendte en forespørsel til Nextgentel på hvorfor denne forskjellsbehandlingen av kunder, fikk bare et "svadasvar". Det er greit at de benynner seg av muligheten til å fakturere for dette, men gjør nå det i allfall for alle og ikke bare for et lite segment! Lenke til kommentar
bh2001 Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 På jobben min er det to kollegaer som får innført linjetillegg og to som slipper. Vi har samme produkt og har vært vært kunde ca like lenge (2002/2003). Ingen av oss har fasttelefon. Teksten de fikk i mail inneholder bl.a: "Vi vil gjerne informere om at du fortsatt vil få fritak for linjetillegget, og du vil derfor ikke merke noen forskjell på din faktura." Sendte en forespørsel til Nextgentel på hvorfor denne forskjellsbehandlingen av kunder, fikk bare et "svadasvar". Det er greit at de benynner seg av muligheten til å fakturere for dette, men gjør nå det i allfall for alle og ikke bare for et lite segment! Svarer meg selv her... Ringte Nextgentel og årsaken er at noen av oss har hoppet på "Jubileumskampanje" hos Nextgentel til 270 i mnd (mot binding i ett år), Nextgentel fant ut at dette var rett og slett et for godt tilbud i disse finanskrisetider. Så de måtte innføre linjetillegg for de som har sluppet til nå. Jeg går ut fra at trådstarter har takket ja til denne "Jubileumskampanje". Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 På jobben min er det to kollegaer som får innført linjetillegg og to som slipper. Vi har samme produkt og har vært vært kunde ca like lenge (2002/2003). Ingen av oss har fasttelefon. Teksten de fikk i mail inneholder bl.a: "Vi vil gjerne informere om at du fortsatt vil få fritak for linjetillegget, og du vil derfor ikke merke noen forskjell på din faktura." Sendte en forespørsel til Nextgentel på hvorfor denne forskjellsbehandlingen av kunder, fikk bare et "svadasvar". Det er greit at de benynner seg av muligheten til å fakturere for dette, men gjør nå det i allfall for alle og ikke bare for et lite segment! Svarer meg selv her... Ringte Nextgentel og årsaken er at noen av oss har hoppet på "Jubileumskampanje" hos Nextgentel til 270 i mnd (mot binding i ett år), Nextgentel fant ut at dette var rett og slett et for godt tilbud i disse finanskrisetider. Så de måtte innføre linjetillegg for de som har sluppet til nå. Jeg går ut fra at trådstarter har takket ja til denne "Jubileumskampanje". Tviler sterkt på at dette er tilfellet. Regner med at det er Telenor som har begynt å fakturere NGT fortløpende. Uansett om man bestiller ny dsl linje i dag så betaler man linjeleie. Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 I følge loven kan NGT tilbakefakturere deg for 3år. Lenke til kommentar
Youcef Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 (endret) Har vel kontrakt fra før Telenor innførte kobberleie.Telenor har vel hatt kobberleie fra dag 1 ? (Når andre begynte å tilby ADSL) Telenor har operert med linjeleie, kr 60,- siden lanseringen av ren/uavhengig ADSL i 2002 1. Februar 2009 økte denne linjeleien fra kr 60,- til kr 79,- Prisoppgangen er nok ikke finanskrisen (selv om den kan være involvert), det har faktiskt blitt gjort en del økninger på kapasiteter og Telenor har hatt store investeringer rundt dette. Mange Nextgentel kunder har tidligere hatt abonnement som har "sluppet" linjeleien, f.eks det dyreste/nest dyreste abonnementet. Det er ikke alle kunder som er på Telenor-eid kobber, og noen leverandører velger da å ikke kjøre noe linjeleie på disse. Merkelig om de forskjellsbehandler kunder ved å la noen slippe linjeleie mens andre må paye :\ (på Telenor-eid kobber that is) Endret 10. april 2009 av Youcef Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Telenor trenger jo litt ekstra penger nå som de tapte rettsaken i sibir/russland :!: Lenke til kommentar
JaneATaber Skrevet 2. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2009 For min del endte visen med at jeg ringte NGT og for å si opp abonnementet, da ble jeg satt over til en som skulle hjelpe meg med oppsigelse og DA kunne jeg likevel slippe unna med linjetillegget dersom forblir kunde hos dem. Jeg takket pent nei og sa opp og går nå over til get.no. Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 For min del endte visen med at jeg ringte NGT og for å si opp abonnementet, da ble jeg satt over til en som skulle hjelpe meg med oppsigelse og DA kunne jeg likevel slippe unna med linjetillegget dersom forblir kunde hos dem. Jeg takket pent nei og sa opp og går nå over til get.no. Er vel helt vanlig forretningsteknikk? Så du er klar over det så har GET en del sperret porter, i tillegg så er det avhengig av om det er mange som bruker nett i ditt område om du får det du skal ha, har selv hatt CD i mitt borretslag og fikk aldri i nærheten av det jeg skulle ha pga overbooking. Men når det først fungerer regner jeg med at det er bra Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 (endret) For min del endte visen med at jeg ringte NGT og for å si opp abonnementet, da ble jeg satt over til en som skulle hjelpe meg med oppsigelse og DA kunne jeg likevel slippe unna med linjetillegget dersom forblir kunde hos dem. Jeg takket pent nei og sa opp og går nå over til get.no. Er vel helt vanlig forretningsteknikk? Så du er klar over det så har GET en del sperret porter, i tillegg så er det avhengig av om det er mange som bruker nett i ditt område om du får det du skal ha, har selv hatt CD i mitt borretslag og fikk aldri i nærheten av det jeg skulle ha pga overbooking. Men når det først fungerer regner jeg med at det er bra Hvilke porter sperrer GET? Jeg har ikkje merket noe til det iallefall. Er det blokking av porter for ftp eller.no? Edit: Fant noe: Inngående: UDP src port 68, dest port 67 (DHCP/BOOTP) UDP dest port 161 (SNMP) Utgående: IP 224.0.0.0/4 (Broadcasts) TCP dest port 21 (FTP server, control connection) TCP dest port 25 (SMTP server) UDP src port 67, dest port 68 (DHCP/BOOTP) TCP dest port 80 (HTTP server) TCP/UDP dest port 593 (HTTP RPC) Inn- og utgående: IP 10.0.0.0/8, 172.16.0.0/12 (Private IP ranges) IP 84.213.0.0/16 (VoIP range) IP 84.214.0.0/16 (VoIP range) UDP src port 69 (TFTP) TCP dest port 111 (SunRPC) TCP/UDP dest ports 135-139 (Microsoft Netbios) TCP dest ports 201-208 (Appletalk) TCP/UDP dest port 445 (Microsoft Netbios) TCP dest port 12345 (Netbus) TCP dest port 27374 (Subseven) Hvis man absoulut vil ha åpnet noen spesifikke porter, så er det jo ikkje umulig. Lurer på hva disse portene som er blokkert kan brukes til? Endret 2. mai 2009 av Nizzen Lenke til kommentar
Solosuper Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 fikk ca samme brev fra bkk nett, om at linje leien ble økt, men pgr av det så kunne jeg få i opp hele abn uten kostnader for meg siden det var dem som økte linjeleien, men at de selvfølgelig ønsket å ha meg som kunde videre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå