Gå til innhold

Post dine innstillinger i Adobe Lightroom

Anbefalte innlegg

Ser det er mange som bruker Adobe Lightroom til å lage bilder av .raw-filer. Dere bruker sikkert mange forskjellige innstillinger, men har dere en standardinstilling som mal som dere jobber utifra? I såfall hadde jeg satt stor pris på om dere ville dele det med andre. :)

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg pleier som regel å gjøre dette:

-fikser litt på eksponeringa og eventuelt litt på lys(eventuelt også litt recovery, hvis jeg har fått noen litt utbrente partier).

-Så øker jeg konstrasten litt og derretter vibrance og farge metning(som regel mer vibrance)

-så korrigerer jeg eventuelt hvit balansen, hvis jeg ikke er helt happy med den

-til slutt så øker jeg skarpheten

Men jeg lurer litt selv på om åssen forhold det er mellom vibrance og farge metning, er vell mest "normalt" å øke mest vibrance regner jeg med!?

Har prøvd litt forskjellig, men ser lissom ikke den store forskjellen føler jeg!?

Lenke til kommentar

Har dere noen mer spesifikke instillinger? "Justere hvitbalansen, justere eksponering" osv osv sier ikke oss andre noen ting med mindre det er noen verdier som blir oppgitt. Som jeg sa i første post så regner jeg med at innstillingene er forskjellige fra bilde til bilde, men jeg vil tro at dere har noen standardinstillinger som dere ofte bruker?

Lenke til kommentar
Har dere noen mer spesifikke instillinger? "Justere hvitbalansen, justere eksponering" osv osv sier ikke oss andre noen ting med mindre det er noen verdier som blir oppgitt. Som jeg sa i første post så regner jeg med at innstillingene er forskjellige fra bilde til bilde, men jeg vil tro at dere har noen standardinstillinger som dere ofte bruker?

Hvor hardt trykker du på gassen for at bilen din skal gå i 50 km/t?

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Jeg skrev dette i en annen tråd:

Under import i Lighroom 2:

Jeg tar bilder i ukomprimert DNG format, konverterer det til komprimert DNG ved import i Lightroom 2. Lager en egen mappe til de bildene. Jeg forandrer ikke navnene på bildene, navnet har ingen betydning for katalogisering e.l. Personlig metadata blir lagret ved import.

I LR 2:

Går gjennom nyeste import. Vraker og velger bilder. Merker bildene med "keywords" etc. Tar de valgte bildene over til fremkallingsdelen.

Fremkalling i riktig rekkefølge:

1. Cropper og retter bildet.

2. Hvitbalanse justeringer.

3. Eksponering og recovery slideren.

4. Fill light og Blacks slideren.

5. Clarity og Vibrance slideren.

6. Tone Curves, justeringer kan forkomme her, ikke alltid.

7. Sharpening, Oppskarpning.

8. CA justeringer, hvis det er synlig.

Jeg bruker også verktøyene som er plassert under histogrammet. Spesielt heal/clone til å fjerne flekker(sensorstøv) og justerings penselen(adjustment brush) til å justere eksponering etc. på spesielle områder.

Brightness og Contrast sliderene blir aldri brukt.

Man lagrer ikke bilder i Lightroom, justeringene blir lagret kontenuerlig i

Lighroom katalogen. Slettes denne katalogen blir alle bildene slik de var ved import.

Derfor er det back-up av katalogen når man starter opp LR2. Man kan selv bestemme hvor denne back-up'en skal lagres og hvor ofte den skal lagres.

Vil man tilbake til utgangspunktet på ett bilde, da er det bare å trykke på reset knappen.

Man trenger ikke å lagre jpg versjoner av bildene når man har originalene tilgjengelig hele tiden. Man kan fikse mer på bildene i photoshop og lagre som psd eller tiff, importere tilbake til LR2 og plasere bildene ved de originale. Ved bruk av PS CS4 skjer dette automatisk. Vet ikke hvordan er med PS CS3 eller Elements.

Skal man ha jpg versjoner til web eller print, da eksporterer man. Jeg har egne presets til Flickr, Facebook og en som heter full-size som jeg bruker til f.eks. print hos JP.

Jeg merker de bildene jeg vil eksportere, høyreklikker og velger hvilken preset. Bildene havner i en egen mappe på skrivebordet med de bildene jeg skal bruke. Lett tilgjengelig og når de er lastet opp til f.eks. Flickr eller sendt til JP for printing, da sletter jeg hele mappen fra skrivebordet.

Å "kjøpe" ett program som LR2 og lære seg det ved hjelp av en bok eller online treningsvideoer er langt viktigere for en fersk hobbyfotograf enn å legge de pengene i den kameramodellen som er hakket bedre enn den han/hun behøver.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...