Gå til innhold

Kalkulatorer fjernes fra vidregående skoler


lockdog

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja er nok ein aprilsnar. Denne settninga gir sterkaste indikasjonen på at dette ikkje er sant: "Kunnskapsdepartementet vil fra høsten innføre forbud mot avanserte regnemaskiner i skolene, og har bestilt 20.000 nye regnestaver fra Kina."

Regnestaver faktisk, skal kalkulatoren fjernast for å gi betre matematisk forståelse så er vell også regnestaven eit for godt hjelpemiddel.

 

Gir denne karakteren 4/10, var litt artig, men dessverre litt for virkeligheits nær, den kunne faktisk ha vært sann. I alle fall om teksta hadde sakt at berre dei avanserte kalkulatorane skulle fjernast.

Lenke til kommentar

Eg synest det er litt både og. Er greit å lære å beherske hoderegning men samtidig så bør eksamensoppgåver være med dei hjelpemiddlane som det er normalt å ha i ein jobb situasjon.

Akkurat i matte faget er det greit å lære å klare seg med ein enkel kalkulator eller kanskje til og med utan kalkulator, men eg synest ikkje det er rett at det å f.eks ikkje kunne gangetabellen på rams skal gjere at du ikkje kan bestå ei prøve i f.eks kjemi. I ei kjemi prøve skal du testast i kjemi ikkje i kor flink du er i matte. Ellers så er det forskjell i å lære seg bakgrunnen for utrekningane og å bruke all tida på skulebenken på å lære å rekne ut det grunnleggande utan avansert kalkulator.

 

Er ikkje mange ingeniørar som hadde tatt fram pen og papir for å gjere trekningane om datamaskina på jobb slutta å virke sjølv om dei i teorien skal kunne det.

 

Er bedre at skulane sattsar på å utdanne folk som kan gjere ein skikkelig god jobb med alle hjelpemiddel, på ei slik prøve kunne f.eks ståkarakteren vært minst C eller kanskje til og med B. Alle hjelpemiddel men krav til nesten feilfri besvarelse.

Lenke til kommentar
På Gløshaugen benyttes;

 

HP 30s:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
HP30S.jpg

 

Citizen SR-270 X:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
citizen_sr-270_s.jpg

 

Jeg har ikke prøvd sistnevnte, da jeg klarer meg fint med HP 30s (Citizen er ny).

 

Ja, i tillegg til MATLAB, som har toolboxer for bl.a. Neural Network og toolbox for finasielle derivater..... Selv bruker jeg kun MATLAB på VGS, noe som jeg synes er langt bedre enn den grafiske kalkulatoren.

Lenke til kommentar
På Gløshaugen benyttes;

 

HP 30s:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
HP30S.jpg

 

Citizen SR-270 X:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
citizen_sr-270_s.jpg

 

Jeg har ikke prøvd sistnevnte, da jeg klarer meg fint med HP 30s (Citizen er ny).

Betyr det at jeg må kjøpe en ny kalkulator? Jeg har egentlig ikke noe problem med å ikke bruke de grafiske funksjonene, men jeg liker å ha en stor skjerm og det er casio jeg er kjent med. For det andre er det en del nyttige funksjoner på den, f.eks. innenfor hypotesetesting, matriseregning, korte ned operasjoner hvis jeg driver med set, eller rekker. For det andre er jeg lite interesert i å bruke penger på en dårligere kalkulator.

 

Hvordan i det hele tatt skal jeg kunne gjøre statistikk på en slik kalkulator? Synes heller de kan ha to deler. En med kalkulator og en uten. Ikke gå halveis.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det står vel "enkel kalkulator", og i hvert fall på NTNU er det kun modellene som LarsP viste til over som er lov ved eksamen. Tidligere var det bare HP sin, Citizen sin er vel "den nye", da HPs ikke er i produksjon lenger. Jeg vet ikke hvordan det er på¨øvrige universitet og høgskoler, men jeg vil tro at det er samme praksisen der. :) Når det er sagt, så er begge to billige kalkulatorer, så det er ikke noen stor investering sånt sett, samtidig kan du jo bruke Casioen når du regner utenom, slik at du slipper å kladde 3 sider på hver oppgave.

 

HPs modell, 30-S ligger på 200-kroner-ish.

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar
På Gløshaugen benyttes;

 

HP 30s:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
HP30S.jpg

 

Citizen SR-270 X:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
citizen_sr-270_s.jpg

 

Jeg har ikke prøvd sistnevnte, da jeg klarer meg fint med HP 30s (Citizen er ny).

Betyr det at jeg må kjøpe en ny kalkulator? Jeg har egentlig ikke noe problem med å ikke bruke de grafiske funksjonene, men jeg liker å ha en stor skjerm og det er casio jeg er kjent med. For det andre er det en del nyttige funksjoner på den, f.eks. innenfor hypotesetesting, matriseregning, korte ned operasjoner hvis jeg driver med set, eller rekker. For det andre er jeg lite interesert i å bruke penger på en dårligere kalkulator.

 

Hvordan i det hele tatt skal jeg kunne gjøre statistikk på en slik kalkulator? Synes heller de kan ha to deler. En med kalkulator og en uten. Ikke gå halveis.

Man lærer ikke matte av å taste tall inn på kalkulatorer. Citizen-kalkulatoren kan det meste som en vanlig grafisk kalkulator kan, bortsett fra å tegne grafer og diverse funksjoner man kan ta på papir uansett.

Lenke til kommentar
På Gløshaugen benyttes;

 

HP 30s:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
HP30S.jpg

 

Citizen SR-270 X:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
citizen_sr-270_s.jpg

 

Jeg har ikke prøvd sistnevnte, da jeg klarer meg fint med HP 30s (Citizen er ny).

Betyr det at jeg må kjøpe en ny kalkulator? Jeg har egentlig ikke noe problem med å ikke bruke de grafiske funksjonene, men jeg liker å ha en stor skjerm og det er casio jeg er kjent med. For det andre er det en del nyttige funksjoner på den, f.eks. innenfor hypotesetesting, matriseregning, korte ned operasjoner hvis jeg driver med set, eller rekker. For det andre er jeg lite interesert i å bruke penger på en dårligere kalkulator.

 

Hvordan i det hele tatt skal jeg kunne gjøre statistikk på en slik kalkulator? Synes heller de kan ha to deler. En med kalkulator og en uten. Ikke gå halveis.

Man lærer ikke matte av å taste tall inn på kalkulatorer. Citizen-kalkulatoren kan det meste som en vanlig grafisk kalkulator kan, bortsett fra å tegne grafer og diverse funksjoner man kan ta på papir uansett.

Tegne inn grafer er ubrukelig funksjoner uansett, men kan den alle de andre tingene en grafisk kalkulator kan. Matriseregning, inverse av en matrise, determinant av matriser. F.eks. i grafteori er du dømt hvis du ikke kan regne ut matriser med kalkulator. For det andre er de greie til å skjekke opp etter matriseregning, fordi man gjør lett feil fordi det er så mange operasjoner. Evaluering av integraler kunne også være greit sånn at man kan skjekke svaret eller regne det ut fort hvis integralet i seg selv er ganske ubetydlig del av en større oppgave.

 

Hva med statistikk, f.eks. -chi-test, hypotesetesting av t-dist., og Z-dist., confidence intervals? Hva med regning av variance av et set hvor man bruker setfunksjonen og legger sammen set? Hva om man får en vanskelig rekke. Er det ikke greit å se hvilke tall i rekken man har. Hva med å regne ut for abc-formlen sånn at jeg slipper å stappe tallene inn hver gang?

 

For min del har jeg erfart at noen deler av matematikken trenger ordentlig grafisk kalkulator, mens andre deler trenger ingenting. F.eks. i abstrakt algebra, linear algebra, diskret matematikk, serier (f.eks. Taylor) bruker man ikke kalkulator i det hele tatt, mens andre deler av matematikken bruker man kalkulator hele tiden. Ihvertfall, har jeg brukt kalkulator hele tiden når jeg drev med statistikk, og brukte det noe for grafteori.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
På Gløshaugen benyttes;

 

HP 30s:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
HP30S.jpg

 

Citizen SR-270 X:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
citizen_sr-270_s.jpg

 

Jeg har ikke prøvd sistnevnte, da jeg klarer meg fint med HP 30s (Citizen er ny).

Betyr det at jeg må kjøpe en ny kalkulator? Jeg har egentlig ikke noe problem med å ikke bruke de grafiske funksjonene, men jeg liker å ha en stor skjerm og det er casio jeg er kjent med. For det andre er det en del nyttige funksjoner på den, f.eks. innenfor hypotesetesting, matriseregning, korte ned operasjoner hvis jeg driver med set, eller rekker. For det andre er jeg lite interesert i å bruke penger på en dårligere kalkulator.

 

Hvordan i det hele tatt skal jeg kunne gjøre statistikk på en slik kalkulator? Synes heller de kan ha to deler. En med kalkulator og en uten. Ikke gå halveis.

Man lærer ikke matte av å taste tall inn på kalkulatorer. Citizen-kalkulatoren kan det meste som en vanlig grafisk kalkulator kan, bortsett fra å tegne grafer og diverse funksjoner man kan ta på papir uansett.

Tegne inn grafer er ubrukelig funksjoner uansett, men kan den alle de andre tingene en grafisk kalkulator kan. Matriseregning, inverse av en matrise, determinant av matriser. F.eks. i grafteori er du dømt hvis du ikke kan regne ut matriser med kalkulator. For det andre er de greie til å skjekke opp etter matriseregning, fordi man gjør lett feil fordi det er så mange operasjoner. Evaluering av integraler kunne også være greit sånn at man kan skjekke svaret eller regne det ut fort hvis integralet i seg selv er ganske ubetydlig del av en større oppgave.

 

Hva med statistikk, f.eks. -chi-test, hypotesetesting av t-dist., og Z-dist., confidence intervals? Hva med regning av variance av et set hvor man bruker setfunksjonen og legger sammen set? Hva om man får en vanskelig rekke. Er det ikke greit å se hvilke tall i rekken man har. Hva med å regne ut for abc-formlen sånn at jeg slipper å stappe tallene inn hver gang?

 

For min del har jeg erfart at noen deler av matematikken trenger ordentlig grafisk kalkulator, mens andre deler trenger ingenting. F.eks. i abstrakt algebra, linear algebra, diskret matematikk, serier (f.eks. Taylor) bruker man ikke kalkulator i det hele tatt, mens andre deler av matematikken bruker man kalkulator hele tiden. Ihvertfall, har jeg brukt kalkulator hele tiden når jeg drev med statistikk, og brukte det noe for grafteori.

Matriser mm. kan man jo også regne ut på PC, f.eks. i Mathematica, samme med statistikken.

Lenke til kommentar
Man lærer ikke matte av å taste tall inn på kalkulatorer. Citizen-kalkulatoren kan det meste som en vanlig grafisk kalkulator kan, bortsett fra å tegne grafer og diverse funksjoner man kan ta på papir uansett.

 

Jeg syntes dette blir helt feil å si.

Man lærer den grunnleggende matten bedre uten kalkulator, men å si at man ikke lærer av å bruke kalkis blir feil.

 

De kalkulatorene som er godkjennt på NTNU er avanserte, selv om de mangler den grafiske biten, og muligheten til å løse sett av likninger.

Jeg syntes det er overdrevent tøv å la studentene måtte løse likningsett for hånd under f.eks elektronikkeksamener. Nå vet jeg riktignok ikke om det er slikt ved NTNU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...