Gå til innhold

Hvilket digitalt speilreflekskamera skal jeg kjøpe meg?

Anbefalte innlegg

///////// TIL MODERATOR: Det andre inlegget i forumet som er 100% likt dette er også fra meg, men jeg oppdaget at det var feil epostadresse registrert på brukeren "strangel" og jeg fikk ikke til å endre den til den jeg bruker nå da det var en annen bruker som hadde den. Det var da jeg oppdaget at jeg hadde flere brukerkontoer registrert. DENNE brukerkontoen er den rette iaf. Så bare slett det identiske inlegget fra brukeren min "strangel" og gjerne brukerkontoen også da det er denne jeg vil bruke fra nå av //////////////

Men, til saken:

Har fått inn rundt 5-6000 og ser endelig lyset i tunnellen ifm at jeg kan få råd til et digitalt speilreflekskamera. Har hatt et Nikon CoolPix 2500 kompaktkamera tidligere

men føler at jeg har vokst ifra det nå. Det jeg håper på fra dere er KONKRETE råd om hvilke modeller jeg bør kjøpe av dig. speilreflekskamera. Prisgrensen min blir mellom 5-6000; det skal være meget overbevisende argumenter for at jeg skal over 6000 iaf.

Har dere noen gode konkrete råd? Er det noen spesielle funksjoner jeg som "vanlig dødelig" bør se etter?

Håper på god og fyldig respons fra dere :)

Håper jeg ikke har postet feil eller at noen andre har spurt om nøyaktig det samme.

Endret av strangelman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk så lite som mulig av budsjettet på kamera, spar resten en liten stund til du vet hva du vil ha i tillegg når du er blitt kjent med utstyret.

Konkret: På scandinavianphoto.no har de nå tilbud på Nikon D40 med 18-55mm objektiv til 2500,- Alternativt har de samme sted Pentax K200D med objektiv til rett over 3000,- Av de to er nok Pentax'en utvilsomt det beste kameraet, men de er gode begge to. Jeg har D40 og er veldig fornøyd med det, men med så liten prisdifferanse tror jeg kanskje jeg ville valgt K200D.

Lenke til kommentar

Skal man kunne gi deg et spesifikt og fornuftig svar må du gi litt mer informasjon.

Sån som du nå har fremlagt vil bare alle si at det kamera er best uten og kunne gi deg riktig valg utifra bruksområde.

Skal du kun bruke kameraet til "point and shoot" eller har du tenkt deg og lære alle mulighetene et speilkamera kan gi deg og være villig til og bytte objektiver etter som forholdene sier det,kanskje et semiprooft er det du trenger.

Hvilken type fotografering er det du driver med,hva tar du bilder av dyr,action,natur eller er det bare i familiære tilstellinger.

Kjenner du noen som har et gammelt speilreflekskamera,kan hende det ligger noen bra objektiver der som du kan ta med deg ved et eventuelt digitalt kjøp.

Lenke til kommentar

Ut fra budgettet ditt ser jeg at du sikter mot budgettmodellene. Her er det liten forskjell mellom kamerahusene. Alle kan benyttes til alle typer motiv. Dermed er det andre metoder som må benyttes for å skille kamerahusene fra hverandre. Besøk en større fotoforretning som har flere typer inne (evt. besøk flere forretninger). Forsøk å holde kameraene, trykk på utløseren. Se etter hvilket kamera som ligger best i dine hender. NB. Benytt søkeren - det er den som bør benyttes på speilreflaks (og ikke bare liveview-funksjonen som du er vant med fra Coolpix).

Lenke til kommentar

Kjøp brukt Sony A300, Canon 450D, Nikon D80, Pentax K200D eller Olympus 520, du får sikkert presset brukt prisen på dem ned til rundt eller mindre enn 3000 i dagens marked..

bruk foto.no og Finn og søk der.( de eldste annonsene er det størst prutningsmonn på )

Bruk det du får til overs på stativ, veske og evt ett ekstra objektiv.

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Jeg har også mer eller mindre samme budsjett, Jeg har bestemt meg for NikonD60 med 18-55VR kit og sb400 som nå ligger til 4495 på Fotovideo.

Hvis du skal gå for nytt, så er jo kameraer som A300, Olympus 520, Canon 450d og Nikon d40/d60. alle i denne budsjett klassen samt Pentax k200d.

Det er litt sant som Kaian sier, det er bedre å kjøpe billig nå og heller kjøpe dyrere når du har sett hvordan du vil bruke kameraet.

Jeg holdt alle kameraene i hånda, og følte hva som passet best og da gikk jeg for D60. Det er mest fordi jeg kommer sannsynligvis ikke til å bli en high end bruker.

Lenke til kommentar

Konkret anbefaling: Kjøp Nikon D40 (2400 kr) med et bedre objektiv enn kitobjektivet. F.eks. Tamron 17-50 f/2.8. (3300 kr).

Hvorfor?

Fordi bildekvaliteten i mange tilfeller blir bedre enn om du skulle kjøpt f.eks. en Canon 450D med kitobjektiv. Du får større kreativ kontroll fordi du har større blender når det er relevant, og du kan oppnå kortere lukkertider i dårlig lys. Selv på Nikon D300 til 10400 kr kan du dytte på 17-50'ern og få hevet bildekvaliteten.

Lenke til kommentar

Jeg har D300 med tammy 17-50 f2.8, og er meget fornøyd.

Har under bestillingen en d40 med kit-objektiv.

Skal absolutt ikke se bort ifra at fruen kommer til å få tammyen skrudd på foran, mens jeg går til innkjøp av den nye 35mm f1.8  for å ha på mitt kamera.

Lenke til kommentar
Skal man kunne gi deg et spesifikt og fornuftig svar må du gi litt mer informasjon.

Sån som du nå har fremlagt vil bare alle si at det kamera er best uten og kunne gi deg riktig valg utifra bruksområde.

Skal du kun bruke kameraet til "point and shoot" eller har du tenkt deg og lære alle mulighetene et speilkamera kan gi deg og være villig til og bytte objektiver etter som forholdene sier det,kanskje et semiprooft er det du trenger.

Hvilken type fotografering er det du driver med,hva tar du bilder av dyr,action,natur eller er det bare i familiære tilstellinger.

Kjenner du noen som har et gammelt speilreflekskamera,kan hende det ligger noen bra objektiver der som du kan ta med deg ved et eventuelt digitalt kjøp.

Takk for svar :)

Jeg kommer sikkert først og fremst til å begynne med bilder som er skarpe foran og disige bak, det vil det bli mye av. Synes det er kult. Det kommer sikkert til å bli en del naturfotografering. Vet også at speilrefleksen er bedre enn coolpix-kameraet om man skal ta et kjapt bilde; det SKJER faktisk noe med en gang når man trykker ned utløseren. På Coolpixen kunne man jo ta seg en lunch før bildet endelig ble tatt.

Så jeg vil vel i første omgang bruke autofunksjonene, og etterhvert som jeg blir trygg på kameraet så vil jeg nok kanskje utforske hur man kan gjøre det manuelt, og faktisk FORSTÅ hva man egentlig gjør. Tror nok kameraet kommer til å bli brukt overalt, egentlig.

Men som sagt, jeg kommer sikkert til å kjøre mest på automatiske instillinger i starten og gå over til manuelle etterhvert.

Lenke til kommentar
Jeg kommer sikkert først og fremst til å begynne med bilder som er skarpe foran og disige bak, det vil det bli mye av. Synes det er kult.

Da trenger du et objektiv med stor maks blender (lite f-tall). Gå for løsningen min - kitobjektivets 55mm@f/5.6 (liten blender) gir ikke like fin og bløt bakgrunn som Tamron'ens 50mm@f/2.8 (stor blender).

Om det viser seg å ikke være nok, så må du nok gå for fastoptikk. Men det foreslår jeg at du tar senere.

Lenke til kommentar

pri 1: hold kamera i hånden. ligger det bra eller er knappene små og knotete.

pri 2: utvalg av optikk. pris mv.

pri 3: software. Canon kommer med knallbra programmer inkl i prisen...

kjøpte canon 40D i fjor sommer. ikke angret et sekund.

Lenke til kommentar
pri 1: hold kamera i hånden. ligger det bra eller er knappene små og knotete.

pri 2: utvalg av optikk. pris mv.

pri 3: software. Canon kommer med knallbra programmer inkl i prisen...

kjøpte canon 40D i fjor sommer. ikke angret et sekund.

Canon 40D virket som et fett nok kamera ja.

Fikk vite også på en fotobutikk hvor jeg forhørte meg at jeg burde velge objektiver merket AF-S eller noe da disse fungerte bedre enn gamlere objektiver og analoge objektiver, så og si.

Jeg setter pris på alle innspill jeg får på denne tråden, men det er egentlig litt vanskelig for en slik noob som meg å skjønne hva folk snakker om når de kommer med verdier på blender o.l (ikke neg. kritikk). Nesten som å foreslå forskjellige prosessorstørrelser, harddiskstørrelser o.l spesifikasjoner til gamle Magda på 80 når hun vil kjøpe seg datamaskin :))

Bare spør masse spørsmål om bruk så skal jeg svare så bra jeg kan på disse istedet.

Dere er sikkert såpass proffe i gamet at dere sikkert med en gang skjønner hvilket kamera jeg bør ha. For jeg gjør ikke det...hehe

Lenke til kommentar
Dere er sikkert såpass proffe i gamet at dere sikkert med en gang skjønner hvilket kamera jeg bør ha.

Ikke sjans! Da du spurte om konkrete råd, så tenkte jeg at du allerede hadde orientert deg om det grunnleggende, og det har du kanskje. Men du bør velge kamera basert på dine egne prioriteringer.

Som en start: Har du lest Guide:Hjelp til valg av første speilrefleks? Og Akam's anbefalinger?

Og så er Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til vel verdt både en og tolv gjennomlesinger.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Det er en forholdsvis stor sum man bruker på kamera/optikk,så det er lurt og vente til man er helt sikker på hva man kjøper så man ikke behøver og bytte til noe annet snart.

Det du snakker om når du sier "disig bak" blir omtalt som dof,dybdeskarphet eller bokeh.For å oppnå dette er et fastobjektiv best,altså et objektiv som man ikke kan "zoome" med.

Du kan begynne med og lese guiden Hjelp til valg av første speilrefleks

nav_m.gifDenne guiden kan gi deg litt innblikk i hvordan speilrefleks fungerer.

Lenke til kommentar
Det er en forholdsvis stor sum man bruker på kamera/optikk,så det er lurt og vente til man er helt sikker på hva man kjøper så man ikke behøver og bytte til noe annet snart.

Det du snakker om når du sier "disig bak" blir omtalt som dof,dybdeskarphet eller bokeh.For å oppnå dette er et fastobjektiv best,altså et objektiv som man ikke kan "zoome" med.

Du kan begynne med og lese guiden Hjelp til valg av første speilrefleks

nav_m.gifDenne guiden kan gi deg litt innblikk i hvordan speilrefleks fungerer.

Flott guide!! :)

Takk :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En ting til:

hva er "best"; autofokusmotor I OBJEKTIVET eller motor i selve kamerahuset?

Noen fordeler/ulemper?

Tenker da på fremoverkompatibilitet for objektivene om man oppgraderer kamerahus.

Tror egentlig ikke jeg kommer til å bli en high-end bruker. Tror jeg nedgraderer prisen jeg tenkte å bruke. Om jeg investerer i en billigere modell inntil jeg ser om jeg får interesse nok til å fleske til så er nok det kanskje det beste for meg. De basic-funksjonene jeg må lære meg ifm fotofaget finnes nok på alle kamera.

Når det gjelder hard- og software som blir brukt ellers så har jeg en "brukt" lisens med Photoshop og en MacBook pro

Endret av strangelman
Lenke til kommentar
En ting til:

hva er "best"; autofokusmotor I OBJEKTIVET eller motor i selve kamerahuset?

Noen fordeler/ulemper?

Tenker da på fremoverkompatibilitet for objektivene om man oppgraderer kamerahus.

Alle nye AF objektiver har innebygd fokusmotor. Ulempen er økt vekt, fordelen er tilpasset autofokusmotor til hvert enkelt objektiv samt høyere AF hastighet (grunnen til at kamerahus har innebygd fokusmotor er for å støtte eldre optikk, da tenker jeg på AF-D for Nikon). Med eldre tenker jeg ikke nødvendigvis på at det er gammelt, men at det er konstruert for typisk 10+ år siden. Enkelte av dem finnes i butikken fortsatt, f.eks AF-D 85mm f/1.4.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hu og hei! :D

I dag kjøpte jeg meg kamera; et Nikon D5000 for 4 lapper hos Japan Photo i Trondheim.

I skrivende stund sitter jeg og venter på at det hersens batteriet skal bli ferdigladet slik at jeg kan begynne å leke :D

Lurer på hva jeg kommer til å bruke kvelden på...? Hmm.... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...