Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop fra HP, vil ikke starte recovery-programmet!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå, må vi arbeide litt i samme takt.

1) Du kan lage usb bootbart med winpe fra Aik.

Det vil gjøre at du trenger ikke å gå gjennom  Vista default restore, som du får når du starter fra CD plate, men sammtidig du vil ha alt du trenger for å undrsøke og se nærmare på den HP disken din.

2) Vi må undersøke, det med sector og dskprobe, på hp disken. 

Du skal starte med PE seksjon i Aik. Du har eget command prompt til det nå. 

I Windows PE guide, gå til Windows PE Walkthroughs og i Create a Bootable PE Ram disk on UFD.

Step 2 og step 3 trenger du ikke nå. (du kommer å lage slike i ettertid når du først får svingen på det).

Når du bruker command prompt. vil det være riktig å ha notepad som hjelpe verktøy.

Dvs at du lager alle commandoen i notepad, med feks. kopiere fra bruksanvisningen, for så å forandre noe på path, eller annet for så å lim i command prompt. 

Lage eventuelt en folder, som skal brukes i starten, til alt det der. slik vil du garantert vite at du har kontroll, når ting og tang havner der. Spør underveis.

3) Du skal mounte boot.wim slik at vi finner noe viktig der. Winpeshl.ini i \windows\system32 er viktig for oss.  Vi snakker nå om boot.wim \windows\system32 og ikke din Vista installasjon.

Det er Du som starter deretter å velge oppgaver, slik at du har kontroll, jeg bare svarer (hvis jeg kan!!!)

(kan du prøve å se om du kan laste opp noe i den andre saken? Master.log file du har i hp\recovery, og ellers andre små configurasjon filer? Går det?)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Okay!

En liten ting jeg lurer på, hvis jeg skaffer recovery disker, vil jeg bare kunne kjøre disse og så er alt som det var? Skulle gjerne hatt pc-en oppe og gå om ikke så alt for lang tid.

Nå har jeg installert Windows AIK, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal starte programmet og bruke det :dontgetit: Hvordan får jeg startet winpe? Må jeg starte maskinen med Windows AIK i dvd-rommen?

:)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri brukt noe slike plater, men det er sikkert at du kan starte opp systemet ditt, og installere ja.

Allikevel vil jeg spørre når du ringer inn til HP, at:

-I tillfelle du må skifte harddisk til noe annet, kan du bruke de platene igjen.

Som jeg har nevnt tidligere, det er noe utførdringer vedrørende det der. Du sitter med en maskin som er bios og hvem vet låst opp, med alle slags bat svg manipulations bcd bat, mbr bat, og alle slags bat og flaggermus. :whistle:

Men det skal ikke være problem det, så lenge du har recovery filene, samtidig som det er ikke direkte de recovery filene, som vil komme opp i 1 eller 2 DVD plater, der har de sikkert lagt til noe annet hindring.

Men ok, det opp til deg. Jeg bare hjelper (og jeg kan ikke se alt jeg trenger å vite fra her jeg sitter.)

Så, du sier at du kan ikke lage winpe.

Har du installert AIK på maskinen? Da har du på meny Microsoft Windows AIK. Det er Windows PE command prompt du skal bruke, og du samtidig åpner Windows PE user guide---> Customazing Windows PE--->Windows PE Walkthroughs---->Create a Bootable Windows Ram disk on UFD: alle commando du trenger er der, og du trenger ikke step 2- og 3 du.

I tillegg kan du nå åpne det boot.wim file. Isted å skrive alt her, spør meg når du sitter fast.

(winpe i usb, hade vært helt perfekt å bruke sammen med dskprobe, slik at vi ser hvorfor har du fått ...diskfeil, når du kopierte dector nr 2 til sector 0. I tillegg har Vista skrevet over bcd i recovery\boot folder. Det kan ikke være riktig å bruke på grunn at det er ramdisken vi trenger når maskina skal gå i recovery modus)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Da har jeg fått startet det og funnet den guiden du viste til. Skal jeg bare gjennomføre steg 1 av denne guiden, eller ta hele greia, step 1,2,3 og 4?

Skjønner ikke helt hvordan jeg skal åpne den boot.wim filen, så du er nok nødt til å hjelpe meg litt med hvordan jeg skal gjøre det.

Som du sikkert skjønner så aner ikke jeg hva jeg driver med nå, så er dessverre nødt til å få det meste inn med teskje!

:)

Lenke til kommentar

Chris,  det er slik for alle som driver litt med data. Det bare å prøve for å få det til, og til med å finne ut etter noen uker at alt er glemt, og så opp fra starten igjen.

Nå skal jeg følge med her, slik at du lager winpe først, slik at du kan boote laptopen og se litt på noe sectors.

1) copype.cmd x86 c:\winpe_x86   (lime det i din WinPE cmd fra AIK meny)

2) partitionere og formatere USB.

Du åpner din Vista cmd, og utføre en linje om gangen (slik at den PE cmd du driver med står slik den er.)

diskpart

select disk nr--------> viktig at du velger riktig nr. se i diskbehandlingen.

clean

create partition primary 

select partition 1

active

format fs=fat32

assign

exit

Se hvilken bokstav den usb har fått, forandre den med den X i linje under, deretter kopiere linje som er under , i WInpe prompt.

3)  xcopy c:\winpe_x86\iso\*.* /s /e /f X:\    

Det skal du lime i PEcmd, mens din usb er tilkoplet, og X er bokstaven dom din USB har fått.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Hei igjen!

Har vært borte en liten stund, men nå er jeg tilbake helt frem til fredag kveld! Nå har jeg gjort at det som står i posten din, utfallet ble at jeg fikk success på alle commands og 17filer ble kopiert til usb-driven, hvordan går jeg frem nå? :)

Lenke til kommentar

For at vi skal se litt på det med sectorene, så kan du kopiere dskprobe rett i usbroot.

Når du velger å boote fra usb i biosen, så vil den starte i Winpe, som vil vise som 

x:\sources\system32\

Selve USB har og fått bokstav.

Hvis du skriver i:

x:\sources\system32>diskpart   og etter det  list volume vil du se bokstaven for USB.  (eks: G:)

x:\sources\system32>G:\dskprobe      så vil diskprobe vil åpne.

Velg som sist å lese 4000 sectors og lagre i G:\

USB kan du fjerne mens du står i X:

Dermed kan du kopiere sen sector over til Vista maskinen, zipe og vedlegge her.

Men det som jeg er mest interresert, er jo at du skal åpne boot.wim filen din.

Du husker hvordan du prøvde til sist, og du har de filene lagret et sted, så du trenger ikke å hente det fra bærbar.

Si i fra når kommer så langt.

Jeg tenker at etter vi ser litt på den, så må vi prøve å starte det recovery program. 

Lenke til kommentar

Disk 1 er sikkert din USB disk.

Så det blir disk 0.

Du vi og med å se de 4 siste linjer i sector 0, forstå om du er på riktig disk.

Hver linje er 1 partition. (derfor kan vi ikke ha mer enn 4 primære partitioner på en disk. Det er ikke plass til det)

Lenke til kommentar

Du har ikke gjort noe feil du.

Jeg burde kontrollere antall sectorene som vises i den partition.

Fordi det er faktisk ikke mer enn 32,012 GB i den du formaterte. Så saken er løst når det gjelder det.

Jeg må se nå litt nærmare på hvorfor det er så lite, men jeg har mistanker at systemet starter slik, kopierer, ordner litt, fjerner litt, for så å expandere den C:\,  slik du endelig ser den når du logger i Vista.

Vi kan prøve å kopiere sector 1 tilbake til 0.

Du husker at du leste sector 2 for å skrive til 0 før du formaterte og du fant at det var 32 GB, ikke sant.

Det samme igjen med du leser dector 1. (ærlig talt vet ikke annet enn at det er en helt annet active partition, og at det er bare experiment.) (vi kan kalle det kontrollert disk korrupsjon) . Det henviser til en partition (diskplass som er ikke mer enn 0,3GB, så det er virtuelt disk liksomt det der.)

Bare prøve, og vi kan forandre på det etterpå. Og ikke noe formatering eller sletting av noe etter du forandrer på sector 0. Vi bare tester.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Ser på forrige postene at jeg ikke fikk til dette med å mounte boot.wim-filen, så står litt fast når det gjelder å lese av boot.wim!

Du hade ikke vista sist, og det krever litt mer enn mare imagex filen du fikk.

Jepp, nå kan du bruke kun det som du har kopiert, ikke noe fra bærbar.

Hvis du forteller hvor er din boot.wim nå, så kan jeg hjelpe med path og slik. Eller kopier over til en mappe hvis du vil.

Lenke til kommentar

Her ligger nå boot.wim filen:

F:\hp\SOURCES\boot.wim

Brukte ikke vista nei, men byttet ut den stasjonære pc-en min med en ny en jeg bygget meg, så kjører vista nå. Eventuelt kan jeg skaffe en pc med windows xp på hvis det er mye lettere?

Lenke til kommentar

Nei det er Vista du skal ha, og du er her du har installert Vista Aik ikke sant?

Lage en folder  ..mount.. i C:\.

Deretter skal du åpne Windows PE Tools command prompt og limme in

imagex /mount F:\hp\SOURCES\boot.wim 2 C:\mount

(vi skriver bare mount og ikke mountrw, du skal ikke forrandre på noe du). Husk at mount krever unmount for å tilbakestille den \mount folder, etter du er ferdig. Det kan bli svært ikke morsomt å slette de filene i ettertid.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...