Fredrik. Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Et familiemedlem er ansatt i et firma som rett og slett kan beskrives som helvete selv. Sjefen prater dritt om de fleste ansatte, utenom noen "favoritter" han har. Drittpraten skjer som oftest bak ryggen på folk, men hender også at han skyter løs med leppa rett i trynet på dem. I løpet av de siste månedene vet jeg om tilfeller der folk har kommet gråtende hjem fra jobb, og i to tilfeller har personer sagt opp jobben pga uutholdelige arbeidsforhold(trakkasering, baksnakking, mobbing etc.) Hvordan kan man på enklest måte, lage et HELVETE for denne sjefen? Uten å selv utsette seg selv (dvs meg eller mitt familiemedlem, eller andre "ofre" i denne saken) for noen fare? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Det kan være lurt å organisere seg. Da vil man få god hjelp derfra. Jeg vet ikke om arbeidstilsynet kan gjøre så mye. Men bryter sjefen en lov eller flere, så vil de nok være til bedre hjelp. Hvor manga ansatte er det? Finnes det noen tillitsvalgte? Hva slags jobb er det? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Det er kun en regel når det gjelder å lage helvete for arbeidsgivere: IKKE GJØR DET! Det slår kun tilbake på den/de ansatte. Det man bør gjøre er å kontakte fagorganisasjon. De kan komme med fornuftig og kyndig bistand. Lenke til kommentar
Champari Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Akkurat opplev noe av det samme selv. En sjef som ikke brydde seg no særlig om lover og regler. Også det at hun baksnakka meg og andre forran de fleste. Det beste er å organisere seg, jeg selv tok den lette veien ut å slutta, no som heller ikke blei tatt goddt i mot. venter fremdeles i spenning om jeg ser noe til ferie pengene mine.. Arbeidstillsynet ville nok ikke tatt så lett på din sak vil jeg tro. Lenke til kommentar
mkon Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Arbeidsmiljøloven er til for en grunn. Bruk den for det det er verdt. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Normalt finner man seg ny jobb om ting er så ille. Skal man lage bråk/problemer, så ikke gjør dette før attesten etter endt arbeidstid foreligger. Går ut i fra at dette problemet er tatt opp med sjefen. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 ta det opp med tillitvalgt eller representant fra fagorganisasjonen man er medlem i, vis ikke dette hjelper/er mulig så ta kontakt direkte med sjefen til sjefen, vis ikke dette hjelper så gå til arbeidstilsynet og spør om råd. men da bør du ha håndfaste beviser for å få dem til å reagere. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Det er kun en regel når det gjelder å lage helvete for arbeidsgivere: IKKE GJØR DET! Det slår kun tilbake på den/de ansatte. Det man bør gjøre er å kontakte fagorganisasjon. De kan komme med fornuftig og kyndig bistand. Hvorfor kan man ikke gjøre det? Lenke til kommentar
Radial Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Det er kun en regel når det gjelder å lage helvete for arbeidsgivere: IKKE GJØR DET! Det slår kun tilbake på den/de ansatte. Det man bør gjøre er å kontakte fagorganisasjon. De kan komme med fornuftig og kyndig bistand. Hvorfor kan man ikke gjøre det? Han mener nok at det lønner seg sjelden - derfor er det neppe så lurt å gjøre det. En arbeidstaker har aldri noen beskyttelsesverdig interesse i å lage vanskeligheter for eller hevne seg på sin egen arbeidsgiver. Det kan rett og slett medføre oppsigelse eller avskjed. Da kan det heller være mer fornuftig og saklig å f.eks. bruke reglene om varsling om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen, jf. arbeidsmiljøloven § 2-4. Det å varlse arbeidstilsynet om slike forhold på arbeidsplassen er lovlig og arbeidsgiver har ikke rett til å "straffe" arbeidstaker for slik varsling. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Det bemerkes lett sardonisk at spørsmålet høres uforståelig ut når man utfyller det med kontekst: "Hvorfor kan man ikke lage helvete for arbeidsgiver?" Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Beste måten å lage helvette for arbeidsgiver på lovlig måte er å melde deg inn i forbundet og legg alle kortene på bordet hvordan det er på arbeidsplassen. Ser forbundet noen kritikkverdige forhold tar de saken for deg. Og da har du en stk oppskrift på et godt helvette for arbeidsgiver, med massive støtte i ryggen. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Er dette firmaet en del av et større firma/ konsern? Jeg hadde selv en episode med en sjef en gang, men ettersom hun var ansvarlig kun for det kontoret, gikk jeg til han som var sjefen over der igjen med saken min. Etter noen dager la hun seg flat... Er det derimot et firma der sjefen er også øverste "myndighet" og eier, har man ikke så mye annet valg enn arbeidstilsynet/ fagforeninger (som allerede nevnt her). Man bør i såfall uansett være klar for å finne noe annet å gjøre; selv om reglene sier at å melde i fra slike tilfeller ikke skal "straffes", er vel realiteten annerledes særlig om sjefen ikke tar dette som en vekker, men heller som innblanding. Lenke til kommentar
okjatakk Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Det enkleste (og lureste) er nok å finne seg en ny jobb. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 hvorfor? kanskje det er enklest der og da for den personen som stikker men lurest tror jeg nok er noe som kan diskuteres. den eneste som tjener på at du slutter frivillig er sjefen som er problemet, vel iallefall vis du spør meg. Lenke til kommentar
FrozenFish Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Fagforrening eller verneombud! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå