Gå til innhold

Lost 5x11: "Whatever Happened, Happened"(USA)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville aldri lagt inn Charlie og Shannon som kule akkurat. Charlie var rett og slett en pain in the ass å ha på serien etter han var ferdig med dopet. Du hadde små lyspunkt innimellom her og der, men ellers egentlig ikke. Det eneste som egentlig var bra med karaktern var dødsfallet, det var heltemodig og mer betydningsfullt enn noen av de andre dødsfallene.

 

Mr. Eko sitt dødsfall var kjempebra skuespill, men det var liksom glemt på 3 minutter. Mr. Eko er garantert den tredje beste karaktern på serien mener jeg. Med Ben så Desmond før, og så Locke og Miles og Faraday etter.

 

Shannon var på en måte bra karakter, men hun fikk aldri noe bra historie. Du hadde kanskje det at hun prøvde å få Sayid til å drepe Locke. Men det var aldri noe bra plot heller. Å så hadde du døden hennes som var så dum, rett og slett. Så veldig random død at det nesten var kvalmt.

 

Boone var en ok karakter, dødsfallet han var ok. Han var ikke noe annet enn ok.

Lenke til kommentar
Hva er det med at alle hater Kate?

 

Episodene som er Kate-sentrert er ofte noe sutrete og hun er egentlig ingen type som har veldig spennende sider ved seg. Det er likevel alltid et "men" - hun var jæklig fin i skjørt og høye hæler tilbake i den virkelige verden.

 

Dette var en mellomepisode, en nødvendighet som legger opp til videre handling. Det er nok som Miles forsøkte å si: 815-folka kan gjøre hva som helst, men resultatet er hva det faktisk kommer til å bli i framtida. Resultatet er satt, men veien fram dit er sannsynligvis åpen. Hadde ikke Kate gjort som hun gjorde, ville Ben blitt reddet og senere blitt en other uansett. En mulighet var at Jack ble truet til å operere ham, mens Ben på en eller annen måte senere ble tettere tilknyttet the others.

 

Spennende at det å bli en other faktisk vil gjøre en endring i personen. Det viser at the others på et eller annet vis er spesielle. At tempelet er innblandet er også noe jeg liker - krefter overtar, påvirker eller endrer personen slik at han mister sin "innocence". Det norske uttrykket uskyld har to betydninger som er relevant her: moralsk ren og uviten/naiv. Det kan menes at han endrer personlighet fra uskyldig til mindre morlsk/ "ond", eller at han får kunnskap og dermed blir mindre uviten. Selv heller jeg til det siste, dvs. at Ben overstrømmes med viten eller propaganda om øya og the others slik at han blir en av dem. Grunnene til at han er skruppelløs får vi finne i en vond barndom.

 

Trodde med en gang at Richard gikk til Jacobs hytte, men den er vel kanskje ikke bygget ennå? Håper vi får vite mer om den og særlig hvordan og hvorfor den fikk en slik spesiell leieboer.

 

Synes Bens uttrykk da ha så John indikerer at Ben ikke hadde trodd John ville gjenoppstå.

Endret av zonko
Lenke til kommentar
Synes Bens uttrykk da ha så John indikerer at Ben ikke hadde trodd John ville gjenoppstå.

 

Enig her, Ben virket oppriktig overrasket over å se John i live. Det var nok et utfall han ikke hadde regnet med. Men med Bens kunnskap om hvordan øya fungerer, så skulle man jo nesten tro at han visste det også. Ser veldig med spenning fram til samtalen dem i mellom, som forhåpentligvis kommer i neste episode.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Etter at Ben hadde knerta John, sier han "I'll really miss you John, I really will". Virker ikke akkurat som om han vet at John vil vekkes til live igjen.

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk for snille ord Nevnarion og hojo. Det er bare store oppmuntringer til at jeg får lyst til å skrive mer om episodene framover. Det setter jeg stor pris på!

-----

 

 

Blitt veldig interessert i the temple etter denne episoden. Mulig det var det som skjedde med Brennan, Robert og dem. De som partnerne til Danielle. Det at de var annerledes mennesker (som om de ble til genuine Others eller noe sånt) og med andre ord, ikke som de tidligere var og som bidro til Danielles frykt for the Others fordi hun vet virkelig hvem de er.

 

Jeg kan tenke meg at Cindy og resten av barna ble tatt med dit og derfor så lengter ikke barna etter deres mor i Los Angeles. Og kanskje det var det Karl mente i Stranger in A Strange Land. "We give them a better life". Jeg syntes alltid de kidnappede tailiesiene så rare ut i Stranger in A Strange Land. Mulig de nettopp var i the temple og disse testene de gikk gjennom var for å se om de kom helskinnet ut av det. Derfor måtte de gå bort til buret til Jack "to watch". Det lurte jeg alltid på. "We're here to watch".

 

Og apropos Cindy. Hva om hun ble dratt ut til en Cerberus Vent? Vi husker hvordan Nadine plutselig forsvant fra det franske teamet. Overraskende likt Cindy ble tatt. Mulig hun ble dratt til et Cerberus Vent og deretter ført til tempelet. (Har på følelsen at det er et stort underjordisk monster-system som knytter sammen ulike dører og hull rundt omkring på øya)

 

Det er mange spekulasjoner men tror det er en sammenheng mellom barna, Cindy og det med tempelet og hvordan det kan gjøre folk til genuine Others. (Slik vi så i time-jumpingen i Because you Left. Bare Locke som time-jumpet. Ikke Richard eller noen andre. Mens Juliet derimot, hun som er eks-other, jumpet)

 

Og tempelet by the way, ble sagt for å være det ene trygge stedet på øya i følge Ben i "Meet Kevin Johnson".

Lenke til kommentar
Jeg kan tenke meg at Cindy og resten av barna ble tatt med dit og derfor så lengter ikke barna etter deres mor i Los Angeles. Og kanskje det var det Karl mente i Stranger in A Strange Land. "We give them a better life". Jeg syntes alltid de kidnappede tailiesiene så rare ut i Stranger in A Strange Land. Mulig de nettopp var i the temple og disse testene de gikk gjennom var for å se om de kom helskinnet ut av det. Derfor måtte de gå bort til buret til Jack "to watch". Det lurte jeg alltid på. "We're here to watch".

 

Fantastisk, dette har jeg ikke tenkt på, men nå gir det jo plutselig mye mening. Blir utrolig spennende å få vite mer om tempelet.

Lenke til kommentar

Legger meg til i rekken som beundrer din oversikt over denne serien Choekaas. Kom for all del med flere innlegg her, det beriker forumet!

 

Det bare beviser at Lost er en utviklende serie og ikke graver seg inn i ting de har allerede gjort, selv om sesong 5 er en plate som spinner og vi ser hendelser, utsagn osv. som vi har sett før i serien.

 

Du peker på noe her som jeg mener er grunnleggende for en series suksess - den utvikler seg. Lost spinner nye tråder og binder dem sammen sakte og forsiktig, gjerne over flere sesonger. På samme tid utvider den sitt eget univers, men innenfor visse rammer. Når en serie/film/bok begynner å gå opp igjen nedtråkkede stier, har den allerede tapt mener jeg. Lost gjør ikke dette, derfor liker jeg denne serien så godt. Som et lite appropos regner jeg med at henvisningen til en plate ikke er helt tilfeldig...

 

Hadde virkelig ikke tenkt over det med at personlighetsendringen i franskmennene og barna hadde en forbindelse med hendelsene rundt Ben. Det kan veldig godt være som du sier - at det Danielle kaller "sykdommen" er hva som gjør en person til en other. Synes også at barna fra 815 virket distanserte og fjerne. At de skulle se på folka i bur for å se barnas reaksjon kan godt stemme. Karl ble satt til en slags påvirkningsprosess - kunne det være et forsøk på å lage en menneskeskapt versjon av en "others-skaper"?

 

Og apropos Cindy. Hva om hun ble dratt ut til en Cerberus Vent?

Meget mulig. Det finnes helt klart et system av ganger og hull som monsteret bruker. I tillegg har vi gangen fra Bens hus, som han brukte for å tilkalle monsteret.

Lenke til kommentar

Nå gikk det nettopp opp for meg at jeg ikke er verdig til å kalle meg en Lost-fan. Hvem i huleste er Cindy? Hvilke unger stirret på buret ...?!

 

Det har skjedd så mye rart på serien, at det er umulig å henge med. Hadde jeg hatt noe vett burde jeg sett alt på nytt igjen for lenge siden.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar
Nå gikk det nettopp opp for meg at jeg ikke er verdig til å kalle meg en Lost-fan. Hvem i huleste er Cindy? Hvilke unger stirret på buret ...?!

 

Det har skjedd så mye rart på serien, at det er umulig å henge med. Hadde jeg hatt noe vett burde jeg sett alt på nytt igjen for lenge siden.

Flyvertinna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...