Gå til innhold

Lost 5x11: "Whatever Happened, Happened"(USA)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Følte meg mer som Miles jeg.

 

Overrasska over hvor trang folk kan være etter å ha hørt på hurley sine argumenter i diskusjonen.

 

Hvis du plutselig ble sendt tilbake 30 år så tror jeg strengt tatt du hadde følt deg like tomsete som Hurley også. Dessuten fikk han jo Miles i et hjørne til slutt.

Har lest mye om tidsreiser og teorier, så jeg hadde nok hatt samme innstilling som miles.

 

I notatblokka til Faraday står det "Desmond is the constant" eller noe sånt. Det kan jo ha noe med det å gjøre at Faraday kunne endre fortiden til Desmond.

"If anything goes wrong, Desmond will be my constant" tror jeg.

 

Desmond har penny, Faraday har Desmond.

Lenke til kommentar
Haha hvis dere ser den nye Lost Videopodcasten, så er det en debatt med Jorge Garcia(Hurley) og Ken Leung(Miles) som er gangske funny. Vanskelig å skjønne at Ken Leung er 40år om få månder.

What? Trodde han var maks 23 år jeg!

 

Han holder seg utrolig godt isåfall.

Endret av LanSi
Lenke til kommentar

En grei episode, litt mye unødvendige ting med Kate og Aaron kanskje, men nå har vi forhåpentligvis fått avslutta den greia der, og kan komme oss videre. Noe av det beste i episoden var uten tvil samtalen mellom Hurley og Miles. Der var det mye forvirrende som faktisk ga mening. Miles er en luring. ^^

Ellers så er det jo gøy å se at Jack plutselig har blitt en slags utgave av Locke, som endelig har innsett at det som skjer det skjer og at det bare er å la hjulet gå sin gang. Var merkelig å høre Jack prate om "because I was supposed to", "destiny" og "the island wants to..." :p

 

Priceless ansiktsuttrykk på Ben også, når han våkna og så rett på Locke. Virka som han var overraska over å se ham i live, men igjen er det vanskelig å si noe om hvor mye Ben egentlig vet om hva som vil skje og ikke skje.

Lenke til kommentar
Ok episode. Hurley og Miles sin samtale om tidsreiser var absolutt høydepunktet. Føler at manusforfatterne forsøker å fortelle til fans hvordan de ser på tidsreise generelt, gjennom Miles. Det eneste motargumentet Hurley hadde; hvorfor Ben ikke husket Sayidd - det får vi jo svar på av Richard. (Han sier at Ben kommer til å glemme det som har skjedd og så videre)

 

Digger forresten fyren som spiller Richard. Lurer på hvem han egentlig er ...! Utenom spørsmålet om hvorfor Ben var blodig og skambanket på flyet, er karakteren Richard det jeg har mest lyst å få en oppklaring på.

 

EDIT: At Miles' forklaring på tidsreiser faktisk ga mening for meg sier egentlig bare hvor nerd jeg har blitt etterhvert. Logikk og tidsreiser er jo på alle måter motsetninger.

Det med at Ben ikke husker Sayid, eller ser ut til å ikke huske Sayid har minst to forklaringer.

1. Han skjuler det, ganske obvious. Siden Ben er en mester i manipulering, ville det ikke vært en god ting å begynne å bable om at "om 3 år, kommer dere til å reise i tid, og du kommer til å skyte meg for 30 år siden".

2. Når han kommer tilbake fra The Others, skulle han være for alltid forandra, så kanskje han kommer inn med slettet hukommelse og som en fremmed.

 

 

Huff, Jack irriterer meg. Virker som en større bortskjemt unge som tenker kun på hva han vil, og hva han kan tjene på. Håper han blir ødelagt når Kate sier at de tok Ben til The Others, og at det er derfor Ben er Ben som eldre, og at Jack kunne forhindra det (eller, hadde mulighet til om en ser bort ifra tidsreiser). Jack kan for min del dø, hadde det ikke vært for det med Christian, så har han ikke mye å gjøre i serien i mine øyne.

Lenke til kommentar
Ok episode. Hurley og Miles sin samtale om tidsreiser var absolutt høydepunktet. Føler at manusforfatterne forsøker å fortelle til fans hvordan de ser på tidsreise generelt, gjennom Miles. Det eneste motargumentet Hurley hadde; hvorfor Ben ikke husket Sayidd - det får vi jo svar på av Richard. (Han sier at Ben kommer til å glemme det som har skjedd og så videre)

 

Digger forresten fyren som spiller Richard. Lurer på hvem han egentlig er ...! Utenom spørsmålet om hvorfor Ben var blodig og skambanket på flyet, er karakteren Richard det jeg har mest lyst å få en oppklaring på.

 

EDIT: At Miles' forklaring på tidsreiser faktisk ga mening for meg sier egentlig bare hvor nerd jeg har blitt etterhvert. Logikk og tidsreiser er jo på alle måter motsetninger.

Det med at Ben ikke husker Sayid, eller ser ut til å ikke huske Sayid har minst to forklaringer.

1. Han skjuler det, ganske obvious. Siden Ben er en mester i manipulering, ville det ikke vært en god ting å begynne å bable om at "om 3 år, kommer dere til å reise i tid, og du kommer til å skyte meg for 30 år siden".

2. Når han kommer tilbake fra The Others, skulle han være for alltid forandra, så kanskje han kommer inn med slettet hukommelse og som en fremmed.

 

 

Huff, Jack irriterer meg. Virker som en større bortskjemt unge som tenker kun på hva han vil, og hva han kan tjene på. Håper han blir ødelagt når Kate sier at de tok Ben til The Others, og at det er derfor Ben er Ben som eldre, og at Jack kunne forhindra det (eller, hadde mulighet til om en ser bort ifra tidsreiser). Jack kan for min del dø, hadde det ikke vært for det med Christian, så har han ikke mye å gjøre i serien i mine øyne.

Han sa jo eksplisitt at han ikke kom til å huske noe om det.

Lenke til kommentar

OK episode. Greit å få litt små forklaringer her og der :). Veldig mye spennende som skjer nå. Maaange spørsmål for tiden,

Hva skal Sun og Lapidus hos Christian?

Hva skjer med Caesar og de andre på stranda?

Hvor er Vincent, Rose og Bernard?

Hva kommer Ben til å si til Locke nå som han har våknet? :p

Når kommer Desmond tilbake?

Hvor er Faraday og hvor er Sayid?

Hva skjer hos The Others med lille Ben og hva kommer til å skje i Dharmaville?

++

 

Mange spørsmål med andre ord, venter spent på mange svar :)

Endret av Dav1D
Lenke til kommentar

Skulle nesten tro at Alper lager en ny tidslinje til Ben, noe som forklarer spørsmålet fra Hugo til Miles, som Miles ikke kunne svare på.

 

Ang. tidligere kommentar om John og hans bruk av fornavn når han snakker med folk... Ben gjør akkurat det samme :)

Lenke til kommentar
Skulle nesten tro at Alper lager en ny tidslinje til Ben, noe som forklarer spørsmålet fra Hugo til Miles, som Miles ikke kunne svare på.

 

Ang. tidligere kommentar om John og hans bruk av fornavn når han snakker med folk... Ben gjør akkurat det samme :)

seriøst, hvis dette skjer kommer jeg til å hate serien.

 

Jeg antar det er så enkelt som han har sagt, ben kommer ikke til å huske noe, det vi har sett kommer fortsatt til å skje. (the purge etc)

Lenke til kommentar
.......

Ellers så er det jo gøy å se at Jack plutselig har blitt en slags utgave av Locke, som endelig har innsett at det som skjer det skjer og at det bare er å la hjulet gå sin gang. Var merkelig å høre Jack prate om "because I was supposed to", "destiny" og "the island wants to..." :p

 

.......

 

Ja, dette med Jack er jeg helt enig i. Umiddelbart etter å ha sett episoden så var jeg rimelig irritert på Jack fordi han på død og liv ikke ville hjelpe et lite barn, hallo, han er en lege! Men, etter å ha tenkt litt over hva Jack sa i episoden, så gir det faktisk mening. Jack har forandret seg, han er der for å fylle den rollen han er ment til å fylle, ikke gjøre noe, bare fordi Kate eller en eller annen ber ham om det. Jeg liker den nye Jack, i motsetning til Kate, he-he :p

 

Sayid sa at han forsto hvorfor han kom tilbake til øya, det var for å skyte Ben. Jeg tror det er noe som har skjedd hele tida, og når Sayid skyter lille Ben, så har han oppfylt den rollen.

 

En annen teori er at Ben fikk Sayid til å skyte alle de menneskene under påskudd av at de ville skade de andre oceanic 6 (Jack/Kate/Hurley/Sun/Aaron), når det i realiteten aldri var en reell trussel. Ben forsterket den morderiske siden av Sayid, og det var det som fikk det hele til å tippe over for Sayid, og gjorde at han til slutt skjøt lille Ben. Ben visste at de ville gå tilbake til tid, og ved å få Sayid til å bli så sur på Ben, så sur at han var villig til å skyte et lite barn, så har Ben indirekte forandret noe av fortiden. Kanskje the purge nå aldri skjer? Husk at når Sun møter Christian i hytta, så er det masse Dharma ting i hytta, det virker underlig med tanke på at etter the Purge så bodde the Others der.

Lenke til kommentar
Men, etter å ha tenkt litt over hva Jack sa i episoden, så gir det faktisk mening. Jack har forandret seg, han er der for å fylle den rollen han er ment til å fylle, ikke gjøre noe, bare fordi Kate eller en eller annen ber ham om det. Jeg liker den nye Jack, i motsetning til Kate, he-he :p

Helt enig, jeg liker berdre denne utgaven av Jack. Nå har Jack egne meninger, og jeg gleder meg til å se hvilken rolle han får etter hvert.

 

Litt drøyt mye Kate i denne episoden, men vi fikk heldigvis noen svar.

Lenke til kommentar

Whatever Happened, Happened

 

normal_5x11-697.jpg

 

Endelig så kommer det gode Kate flashbacks/flashforwards. Det er lenge siden. Endelig så greier de å skape ordentlige følelser for Kate. Endelig så redeemer hun seg. Av Kate-centricity så er denne episoden blant de på topp sammen med What Kate Did. (The Little Prince var bra, men ble reddet av Rousseau og timejumping, Left Behind ble reddet av Others og monster osv.)

 

Det er ingen Kate episode uten Patsy Cline ser det ut som. Hun hører på "She's Got You". Og når hun går ut av bilen så synger hun "Catch A Falling Star", sangen Christian sang til Claire når hun var liten og nettopp den sangen Claire ville at adoptivforeldrene skulle synge for henne. Jeg husker da Richard Malkin snakket om et par i Los Angeles. Moro at det paret endte opp med å bli Jack og Kate i framtiden.

 

Kates flashbacks var godt knyttet sammen med Island-story (akkurat som i gode gamle dager). Og alt var ting vi håpet på. Her har vi Cassidy, som vi teoriserte. Vi har Clementine som er tilbake. Vi har det Sawyer sa til Kate på helikopteret. Vi har Carole Littleton og så har vi Aaron. Alt klaffet og dette var ting jeg trodde vi muligens ikke kom til å se igjen pga de var på øya igjen. Tenkte at, hva er vitsen med å ha Cassidy tilbake i serien, men her så gjorde de det slik vi ville ha det.

Og fy søren for en emosjonell slutt. Endelig så funker det vi så i 316, at Kate dukker opp hos Jack uten Aaron. Kate har nå fått min respekt. Og det er fullt fortjent. Forfatterne brukte mye tid for å få fansen på god fot med Kate igjen. Kate har vært veldig egoistisk i lang tid og hennes handlinger i denne episoden var godt skrevet.

 

Jeg liker veldig godt at hun er tilbake for Claire fordi de to var gode venninner på øya. Helt fra den dagen de to brettet klær sammen på øya, til den dagen Claire fødet Aaron, til den dagen de to dro til the Medical Station eller da de brettet klær i The Barracks. De var alltid venninner og det er bra at de ikke gjorde det altfor Skate. Det hadde bare gått rundt sesong 3 grøten og gitt et forutsigbart svar. Her var det ordentlig spennende. Gleder meg videre og jeg trodde faktisk at Claire kom til å få en guest appearance i episoden. F.eks. i butikken. En blondie holder ungen og jeg tenker: "Yes, nå kommer Kate til å få sjokk fordi hun ser Claire!", men det ble det ikke. Så deretter trodde jeg, "hva om det er noe helt sprøtt og Richard tar med Ben til Claire?", men noe annet skjedde istedenfor. Det kommer jeg tilbake til.

 

 

________________________________________________________

 

Fra "Previously on Lost" var det veldig veldig forutsigbart hva episoden handler om. Skulle ønske det var en DVD-funksjon der man gikk et kapittel fram og så startet episoden. Her, så er det usikkert å dra tidslinjen for eller så kan man spole inn i episoden.

 

normal_5x11-295.jpg

 

Haha. Artig at Roger prøvde seg på Kate. Men jo, seriøst, "The Man Behind the Curtain" er nå en så mye bedre episode etter all kjøtt og historie vi har fått nå i denne sesongen. Roger Linus er ikke så ille lenger, man føler litt med han. Vi så en veldig menneskelig side av han i denne episoden.

 

Jeg tenkte på "The Truman Show" når de skulle samle seg på natten for å finne Sayid. Kom til å tenke på når de skulle samle seg i det lille samfunnet i The Truman Show for å finne Truman.

 

Jeg liker den nye Through the Looking Glass-Jack, selv om han har fjernet skjegget. "The Island wants things to fix itself" og "I came back because I was supposed to". Dette er ting vi aldri ville trodd Jack si pre-TTLG. Det bare beviser at Lost er en utviklende serie og ikke graver seg inn i ting de har allerede gjort, selv om sesong 5 er en plate som spinner og vi ser hendelser, utsagn osv. som vi har sett før i serien.

Jack ble forandret etter Lockes død og her så fungerte forandringen bra. Jack er en god og spennende karakter i denne sesongen. Det er noe som er bra for den kataklysmiske finalen som kommer neste sesong, fordi han kommer til å være viktig. Det er bra at Jack sa nei til Bens operasjon. Jack er en annen person, akkurat som Kate er en annen person. Kate tenker ikke så mye på seg selv som hun hadde gjort tidligere og som skuffet meg i "Eggtown". Likevel så tar Jack litt smått lederrolle. Det er av hans natur. Det syntes jeg passet bra etter denne brannen.

 

Sawyer er nok en gang en veldig kul karakter som LaFleur. Godt jobbet av han å komme tilbake for å hjelpe Kate med Ben. Dette er det som kommer til å være den positive siden med denne DHARMA-blokken av episoder vi har fått nå (LaFleur, Namaste, He's Our You og Whatever Happened, Happened). Disse episodene inneholder LaFleur, som er en av de mest interessante karakterene i denne sesongen. Og det virker som, for Sawyer sin del, at quadrangelet (kom ikke på noe godt nok norskt ord for det) er over.

 

normal_5x11-749.jpg

 

Richard er en kongekarakter og er nesten bedre at han ikke er regular fordi da ville ikke hans opptredener vært like kule. Her er det nemlig at hver gang Richard dukker opp i serien så er det en kulere og kulere opptreden for hver gang. (Vel, kanskje slår den ikke Cabin Fever). Moro hvordan han bare kom ut av jungelen, men er usikker på hvordan jeg føler om at han ikke vil huske noe som helst. Hva vil han ikke huske?

 

Det hadde vært kult at han hadde HUSKET Sayid, men bare et vagt minne. At han husket helt fram til da han ble skutt. For det ville vært et gigantisk ballespark om han hadde glemt hele sitt liv. Det ville ruinert veldig mye; hans mor, Annie, hans forhold med faren, hans første møte med Richard. Praktisk talt alt som skjedde i The Man Behind the Curtain, en av seriens beste episoder (og som er min favorittepisode, over The Constant).

 

Godt sagt av Richard at han alltid vil være en av dem. Noen Others kan bli eks-others, slik som Juliet, men Ben er alltid Ben. Han vil alltid være en av The Others.

Og så kult at Ellie og Charles var nevnt her. Skulle nesten ønske at de var med i episoden, men hvordan skulle det vært. å elde Jughead-skuespillerene med make-up eller 2000-årene skuespillerne og få dem til å se yngre ut med make-up?

 

Uansett, kult å se Richard gående med Ben. Skulle nesten ønske at en av de Othersene med våpen hadde vært Bernard. Hvor kult hadde ikke det vært. Men jo, vi kom til Tempelet igjen og det er bare så kult at Richard gikk inn der. Jeg vet at han gikk baklengs inn for å ikke skade kroppen til Ben, men det så bare helt badass ut hvordan han gikk inn baklengs til monstertempelet. Antar at det er her Bens kunnskaper om monsteret og hvordan man tilkaller det startet.

 

normal_5x11-317.jpg

 

Hurley og Miles var kanon i denne episoden. Skikkelig morsomme. Back to the Future referansen, når vi går tilbake til scenen og Hurley har et visst grep om tidsreising og så gjennomgår de temaet. Hurley: "Hey, ask me more questions about time travel". Lo godt av dette. Dette er et ordentlig artig par. Hurley og Sawyer var sånn før, men selvfølgelig, det var den gamle-Sawyer. Hurley sa i The Economist: "Awesome, they sent us another Sawyer" og det gjorde de. Miles er veldig artig og han bør få en mer sentral rolle etter som han er en regular og har mye å vise fram pga de klarsynte kreftene hans. Hurley og Miles gjorde litt opp for denne episoden.

Og samtalene deres er PRIKK lik slike vi finner på internettforumer. Og det er flott, fordi det er så ekte. Det er som om Damon og Carlton (som forøvrig skrev denne episoden) har bare gått inn på Lostpedia, DarkUFO, TheFuselage etc. og copy+paste utsagn inn i manuset fordi replikkene til Hurley og Miles er så utrolig troverdige og like slike vi finner på internettforumer. Har på gang på gang lest teoriene om at "Locke ikke kan møte Ethan i fortiden", "Ben kan ikke dø", "alternative tidslinjer" osv.

 

Men det er tydelig at Miles har nå fått vite om tidsreising takket være Daniel Faraday, som jeg forøvrig savner veldig nå. Miles vet til og med om "The Frozen Donkey Wheel", men det er ingen blooper. Locke, Sawyer, Juliet og co tilbringte en god del dager sammen etter at øya flyttet på seg, så de snakker sammen off-screen. (Et tilfelle som har hendt MANGE ganger i denne serien der karakterer vet om noe som vi ikke har sett på TV-skjermen at de har fått vite av andre).

 

 

Kult at de brukte musikken "Under the Knife" igjen. Altså musikken som var hovedtemaet for Bens operasjon. Og det bare beviser at Michael Giacchino er smart som bruker det under, nettopp, Bens operasjon i 1977.

Lenke til kommentar

En virkelig flott analyse av episoden Choekaas! Skikkelig lang, og jeg syns du skal vite at jeg er en av dem som gadd å lese gjennom hele. Er så utrolig enig i det du sier her, så jeg bare sitter og smiler og nikker for meg selv mens jeg leser. ^^ Jack og Kate, begge karakterer som jeg merket jeg likte bedre i denne episoden, fordi de viser forandring. Likte veldig godt at Kate er tilbake på øya for å finne Claire. Som du påpeker; venninneforholdet dem i mellom er sterkt, og noe som vi har sett utvikle seg helt fra starten. Det gjorde nok noe med Kate at hun fikk være tilstede under fødselen.

Enig i det du sier om Miles også, han blir bare bedre og bedre og fortjener mer screentime. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...