tolv Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 TV-en skal brukes mest til spill (PS3 og Xbox), en del PC pluss litt film og TV. Vil helst ha en 37", men 40" kan også gå bra. Den skal stå i et rom med mye lys, blant annet fra takvindu rett over, så det kan ikke være for mye gjenskinn i skjermen. Jeg har analog kabel-TV, så den må takle analoge signaler greit. Da jeg skulle kjøpe LCD-TV for noen måneder siden, sto valget mellom Panasonic TX-37LXD85 og Samsung A656. Valget falt på Panasonicen. Mest fordi den blanke skjermen til Samsung reflekterer for mye og lys og at jeg ble fortalt at den takler analoge signaler dårlig. Men også fordi jeg likte bildet på Panasonic best da jeg så den i butikken, selv om Samsung også hadde veldig bra bildet. Jeg angret ikke da jeg fikk TV-en i hus. Panasonicen taklet analoge signaler knallbra, og ga bedre TV-bilde enn jeg hadde på den gamle CRT-en min. Men den hadde dessverre en produksjonsfeil som gjorde at jeg måtte returnere den. Nå må jeg altså ut og handle TV igjen. Jeg har fått et par tusen ekstra å rutte med siden sist. Jeg vurderer derfor å kjøpe en litt dyrere variant av Panasonicen som jeg valgte sist, f eks Panasonic TX-37LZD85F. Men jeg vet ikke så mye om alternativene i denne prisklassen. Særlig synes jeg det er vanskelig å få oversikt over alle de forskjellige modellene til Samsung. Er det noen som har noen anbefalinger her? Jeg vurderer også å slå på stortromma og kjøpe Pioneer KRL-37V. Jeg var og så den i butikken, og ble stupforelsket ved første blikk. Den hadde det definitivt beste bildet jeg noensinne har sett på en LCD. Men jeg er litt skeptisk med tanke på service og slikt, ettersom Pioneer nå har lagt ned TV-produksjonen sin. Noen som har tanker om dette? Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Min erfaring er at det er større innkjøp i 42" klassen, eventuelt 32" klassen, som gjør at du får mer for pengene LCD TV er det jo åpenbart at du skal ha både pga ditt bruk og gjenskinn. Valget mitt falt på 42LG5000, da jeg syntes den var pen, hadde gode spesifikasjoner til prisen, lite gjenskinn, og ikke minst LGs pixelgaranti som jeg gjerne hadde betalt en tusenlapp ekstra for. Lenke til kommentar
tolv Skrevet 31. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2009 Takk for tips! Du mener altså at 42" og 32" generelt er billigere enn andre størrelser (relativt sett), fordi de produseres i større kvanta? Jeg har i så fall ikke tenkt på det før, men godt mulig du har rett. Jeg har ikke sett 42LG5000. Men jeg kikket på 37LG6000 sist jeg skulle kjøpe, og syntes både Panasonic og Pioneer hadde bedre bilde. Jeg vet ikke om det er noen forskjeller mellom den og 42LG5000. Uansett blir nok 42" litt i største laget for meg. Men jeg får vel presset det inn om det skulle knipe Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 (endret) Du kan også vurdere Sony Bravia KDL-37W5500, og Samsung LE40A796 (LED baklys) (Endret: Fikset en link) Endret 31. mars 2009 av k-orm Lenke til kommentar
tolv Skrevet 31. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2009 Du kan også vurdere Sony Bravia KDL-37W5500, og Samsung LE40A786 (LED baklys) Takker. Kan du si et par ord om hva som er de viktigste forskjellene mellom A786 og A656? Vet du f eks om A 786 også har blank skjerm? Sonys TV-er har jeg nesten ingen erfaring med. Bortsett fra at jeg ikke har likt bildet på de billigmodellene jeg har sett i butikken, men det sier jo ikke stort. Vet du noe mer om den du har nevnt her, f eks hvordan den takler analoge signaler? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 (endret) En av de største forskjellen mellom A656 og A796 er at sistnevnte bruker LED som baklys i stede for CCFL, og dermed har 2000000:1 i dynamisk kontrast mot 656 sin 50000:1. (Les om forskjellige baklys her) Jeg har ikke erfaring med noen av TVene, men W4500 som er forjengeren til W5500 er betraktet som en av de beste LCD-TVene. Tviler på at den nye er noe dårligere. Og i tillegg til større kontrastomfang på A796 er sortnivået bedre. Endret: Tråden om 5000-serien til Sony på AVForumet Endret 31. mars 2009 av k-orm Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Takk for tips! Du mener altså at 42" og 32" generelt er billigere enn andre størrelser (relativt sett), fordi de produseres i større kvanta? Jeg har i så fall ikke tenkt på det før, men godt mulig du har rett. Jeg har ikke sett 42LG5000. Men jeg kikket på 37LG6000 sist jeg skulle kjøpe, og syntes både Panasonic og Pioneer hadde bedre bilde. Jeg vet ikke om det er noen forskjeller mellom den og 42LG5000. Uansett blir nok 42" litt i største laget for meg. Men jeg får vel presset det inn om det skulle knipe Hovedforskjellen mellom 5000 og 6000 serien til Lg er at 6000 har 100hz mot 5000's 60hz, ellers har 6000 litt bedre lyd, og i min mening har 5000 et bedre design. Disse seriene er derimot på vei ut nå, inn kommer 5100 og 6100, ganske mye smalere enn forrige seriene, men ellers like. Hvis du ikke bryr deg om tykkelsen kan du nå kanskje stikke av med en utstillingsmodell av den gamle serien til en god pris hvis du vil det Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 (endret) Pioneer KRL-37V har jo også blank skjerm. Den har kort sagt veldig bra bilde, men skjermen stikker litt mot blått ved stor innsynsvinkel. I den aktuelle klassen kommer du ikke utenom 37A656 fra Samsung. Den ble tross alt årets LCD-TV i bladet Lyd & Bilde. I 37"-størrelsen har den heller ikke så blank skjerm. Samsungs LED 7-serie, 40A796, er nok beste 40" på markedet i dag, om du har mulighet til å gå opp litt i størrelse. Til å være high-end er det egentlig en relativt rimelig skjerm. Bildekvaliteten på disse skjermene er fantastisk, og SD skalering er faktisk ganske bra. Det finnes en fyldig tråd om disse på avforum: http://avforum.no/forum/tv-apparater/79371...ung-46a786.html Endret 31. mars 2009 av chrlod Lenke til kommentar
tolv Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Pioneer KRL-37V har jo også blank skjerm. Den har kort sagt veldig bra bilde, men skjermen stikker litt mot blått ved stor innsynsvinkel. Jeg la ikke merke til at den hadde noe gjenskinn, men det var mørkt i butikken da jeg så den. Hvis den har blank skjerm, er den uaktuell, selv om den har fantastisk bilde. I den aktuelle klassen kommer du ikke utenom 37A656 fra Samsung. Den ble tross alt årets LCD-TV i bladet Lyd & Bilde. I 37"-størrelsen har den heller ikke så blank skjerm. Er det ikke 40A656 som har gått til topps i masse tester? 37"-modellen har så vidt jeg vet et annet panel og svakere spesifikasjoner. Samsungs LED 7-serie, 40A796, er nok beste 40" på markedet i dag, om du har mulighet til å gå opp litt i størrelse. Til å være high-end er det egentlig en relativt rimelig skjerm. Bildekvaliteten på disse skjermene er fantastisk, og SD skalering er faktisk ganske bra. Det finnes en fyldig tråd om disse på avforum:http://avforum.no/forum/tv-apparater/79371...ung-46a786.html A796 ser veldig fristende ut. Er det noen som vet om den har blank skjerm? Og om det finnes noen butikker i Oslo-området som har den utstilt? Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Pioneer KRL-37V har jo også blank skjerm. Den har kort sagt veldig bra bilde, men skjermen stikker litt mot blått ved stor innsynsvinkel. I den aktuelle klassen kommer du ikke utenom 37A656 fra Samsung. Den ble tross alt årets LCD-TV i bladet Lyd & Bilde. I 37"-størrelsen har den heller ikke så blank skjerm. Samsungs LED 7-serie, 40A796, er nok beste 40" på markedet i dag, om du har mulighet til å gå opp litt i størrelse. Til å være high-end er det egentlig en relativt rimelig skjerm. Bildekvaliteten på disse skjermene er fantastisk, og SD skalering er faktisk ganske bra. Det finnes en fyldig tråd om disse på avforum: http://avforum.no/forum/tv-apparater/79371...ung-46a786.html KRL-37V er trolig den beste LCD skjermen på markedet akkurat nå. Den har litt dårlig innsynsvinkel, men den viser ekstremt bra bilder og har en av de beste fargepalettene jeg har sett på en LCD TV. Hvis du skal ha en slik så må du forte deg for den har gått ut av produksjon og begynner å bli vanskelig å drive opp.. Lenke til kommentar
tolv Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 KRL-37V er trolig den beste LCD skjermen på markedet akkurat nå. Den har litt dårlig innsynsvinkel, men den viser ekstremt bra bilder og har en av de beste fargepalettene jeg har sett på en LCD TV. Hvis du skal ha en slik så må du forte deg for den har gått ut av produksjon og begynner å bli vanskelig å drive opp.. Innsynsvinkel har liten betydning for meg. Men hvis den har blank skjerm, vil den nok få problemer under takvinduene mine. En butikk i nærheten av meg har fortsatt et par eksemplarer igjen. Jeg får ta en ny kikk på den i morgen og se hvor blank skjermen er. Med mindre det blir et problem, er jeg voldsomt fristet av bildekvaliteten på denne TV-en. Lenke til kommentar
tolv Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 I jakten på ny LCD 37"-40" som skal brukes til spilling og analog-tv, er det nå klart for finale mellom disse kandidatene: - Panasonic TX-37LZD85F - Pioneer KRL-37V - Philips 37PFL9603 De to første har jeg sett selv, og vet at de har knallbra bilde - også på SD-signaler. Philipsen kjenner jeg ikke, men ser at den får mye skryt i tester. Hvis det er noen som har erfaring med denne, vil jeg veldig gjerne høre det. Anbefalinger om hvilken av de tre kandidatene jeg bør velge, mottas også med stor takk. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 40A796 har desverre også blank skjerm. De beste TVene har det, men det er faktisk noe av det som løfter (bilde)kvaliteten på dem. LED-TV vil jeg absolutt anbefale deg å få sett. Det gir en utrolig dynamikk i bildet, som ingen andre TVer i samme størrelse kan matche. 37A676 bruker, som du sier, ikke helt samme panel, og er dårligere spesifisert enn 40-tommeren. Gjennom hele 6-serien vil du finne avvik i spesifikasjoner i de ulike størrelsene, noe som ikke her helt uvanlig. Selv om 37" er den som avviker mest fra de andre, synes jeg fortsatt den gjør det skarpt. KRL-37 fra Pioneer er nok hakket bedre enn 37A676. Som Bava nevner kommer den i riktig Pioneer tradisjon utrolig bra grunninstillt fra fabrikk, spesielt med tanke på farger. Skjermen på denne er like blank som 40A676. Lenke til kommentar
Anti LFC Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Hvis du fortsatt bruker analoge signaler burde du nok ikke gå for samsung nei. Har sammenlignet Samsung 40"A656 opp mot Panasonic PX80, og bildet er faktisk som natt og dag på analoge signaler. Riktignok er PX80 en plasma. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Plasma er fremdeles det systemet som viser de beste SD bildene, men de beste LCD-ene ligger ikke langt etter. Nå har de også begynt å sette fokus på SD signaler siden overgangen til HD vil ta langt lenger enn mange tv produsenter hadde trodd. Hvis du skal ha en tv som gir deg dybdefølelse og ikke minst god kontrast så er det lurt å velge en tv med blank skjerm. Samsung bruker et kontrastfilter som gir et langt mer dynamisk bilde en de fleste matte skjermer kan gi. Pioneer ligger enda noen hakk over med sitt kontrastfilter. Pioneer bruker faktisk det samme filteret på LCD modeller som de bruker på sine plasmaskjermer. Dette er også med på å skape en utrolig bra fargegjengivelse... En annen viktig ting er at skjermene er "flate" og ikke buet. Det betyr at det ikke skal mye til å dreie tv-en bort fra mulige reflekser. Jeg er veldig spent på de nye LED tv-ene til Samsung som faktisk kommer helt ned i 32" kan produsere av billedkvalitet. Samsung har også gått videre med sitt 100hz system og gjort det nærmest trinnløst. Det betyr i teorien at man kan stille seg bort fra "video" effekten dette systemet har gitt til nå. Personlig har jeg vurdert å kjøpe Pioneer sin 32" LCD, men jeg skal vente å se hva Samsung har kommet opp med. Jeg håper bare de kommer veeeelllldddiiiigggg snart side Pioneer skjermene er i ferd med å forsvinne fra markedet. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 I jakten på ny LCD 37"-40" som skal brukes til spilling og analog-tv, er det nå klart for finale mellom disse kandidatene: - Panasonic TX-37LZD85F - Pioneer KRL-37V - Philips 37PFL9603 De to første har jeg sett selv, og vet at de har knallbra bilde - også på SD-signaler. Philipsen kjenner jeg ikke, men ser at den får mye skryt i tester. Hvis det er noen som har erfaring med denne, vil jeg veldig gjerne høre det. Anbefalinger om hvilken av de tre kandidatene jeg bør velge, mottas også med stor takk. Panasonicen har jeg ikke sett selv, men de to andre har jeg sjekket ut... Pioneer ligger et hestehode foran når det kommer til sortnivå, farger og kontrast. Philipsen er absolutt en av de beste LCD-ene på markedet, men den har ikke så mye å stille opp med mot Pioneer. Philipsen sliter litt med svakt sortnivå og dette gir langt flatere bilde enn Pioneer. Med andre ord hadde jeg gått for Pioneer:) Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Enig med Bava her jeg har også sett Philips og Pioneer skjermene og sistnevnte er klart bedre i mine øyne også. Lenke til kommentar
tolv Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 Takk for svar. Det var vel omtrent det jeg regnet med å få høre, ettersom Pioneeren har det klart beste bildet blant alle de LCD-ene jeg selv har sett. Men jeg fikk nettopp høre at den lokale forhandleren min er utsolgt for Pioneeren, og nå kan jeg ikke finne en eneste butikk som fortsatt har den. Vet dere om noe sted hvor det fortsatt er mulig å få kjøpt den? Dessuten lurer jeg litt på om den kan få problemer i stua mi, hvor det er mye sollys. Jeg har lest et par steder at den har ganske blank skjerm. Selv la jeg ikke merke til det da jeg så den i butikken, men da var det veldig lite lys i lokalet. Vet noen av dere om dette er en skjerm som reflekterer mye lys? Både Panasonic og Philips har helt matt skjerm, så jeg vet at det ikke vil bli noe problem med dem. Lenke til kommentar
spaltcha Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) Pioneer KRL-37V Til Pioneer pris Endret 3. april 2009 av spaltcha Lenke til kommentar
tolv Skrevet 3. april 2009 Forfatter Del Skrevet 3. april 2009 Pioneer KRL-37V Til Pioneer pris Pussig. Soundgarden var utsolgt i går. Jeg sendte dem en mail og spurte om de kunne skaffe flere, og fikk svar bare for et par timer siden at de ikke ville få inn flere. Men nå ser det jo ut til at de har klart å trylle litt likevel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå