Mixy Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Hadde en diskusjon med en kollega idag ang en sak der en plombert (ikke lov til å åpne og samtidig beholde garantien) stasjonær maskin ble sendt inn som garantiservice, den "skrudde seg av". Verkstedet gjør en undersøkelse av maskinen og finner store mengder støv rundt CPU kjøleren, og maskinen skrur seg av pga overopphetet CPU. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Stasjonære regnes for å vare vesentlig lenger enn 2 år, og har derfor 5 års reklamasjonsfrist. Viktig og trekke frem her er "vanlig bruk". I mine øyne er "vanlig bruk" at maskinen står på et gulv på kontoret, med litt plass rundt seg for luft, og jeg mener derfor at reklamasjon bør dekke "støvskader" i alle fall i 3-4 år. Min kollega mener dette er feil, da det i de fleste garantibetingelser står unntak om at stasjonære PCer ikke skal stå på gulv, og at det skal forsikres mot bl.a. støv. Noen som har FTU saker med lignende diskusjoner? Skulle likt å sett hvordan dette normalt ble behandlet. Takk! Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 31. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2009 "Edit" jeg dykket litt i FTU arkivet og finner interessent nok http://ftu.waspx.net/index3.asp?Saknr=20070618 medhold i en lignende saksgang. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Ikke glem at dersom vi snakker om en maskin som står på et kontor så snakker vi mest sannsynlig ikke om forbrukerkjøpsloven i det hele tatt Men det er flere vedtak i FTU med samme utfall som den du fant. Så lenge ikke forbruker ikke er gjort oppmerksom på at maskinen må renses for støv så kan ikke butikken/produsenten kreve at kunden gjør det. Og nå butikken i tillegg "plomberer" maskinen så kan det ikke forventes at kunden kan gjøre slikt vedlikehold. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Nei, men det kan forventes at bruksanvisningen følges, og hvis det står "støvfritt" om råde der Men jo, jeg så mer for meg et kontor hjemme, altså bare et ekstra rom med en data og noen papirer Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Dersom det står i bruksanvisningen at maskinen skal stå i et støvfritt område så kan du heve kjøpet med grunnlag i at maskinen ikke kan brukes der du ønsker å bruke den. Et privat hjem er på langt nær støvfritt og dersom dette blir et problem så skal dette opplyses om før salget inngås(ikke i ettertid via bruksanvisning). Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Man kan ikke heve kjøpet fordi man ikke godtar slike vilkår 3 år i etterkant av at avtalen ble inngått. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Om man ikke var kjent med eller hadde rimelig mulighet for å vite om villkåret i ettertid. Men uansett, dersom det vilkåret blir urimelig sett i forhold til beregnet bruk og opplyste forhold så kan heller ikke produsent/butikk gjøre villkåret gjeldende. Dersom kjøper skal ha en maskin til bruk hjemme hos seg så kan ikke butikken selge han en maskin som stiller krav til et støvfritt miljø uten at dette opplyses om i forkant av kjøpet. I tillegg, dersom butikken har gjort noe med maskinen som gjør at vedlikehold ikke er mulig så ser eg heller ikke hvordan de skal kunne kreve at vedlikehold blir gjennomført. Dette er faktisk vært tatt opp i FTU og innklagde(selger) fikk ikke medhold i at maskinen måtte vedlikeholdes av kunde dersom dette ikke ble opplyst om. Og dette er tross alt ikke så langt unna scenarioet med at maskinen ikke kan vedlikeholdes. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Om man ikke var kjent med eller hadde rimelig mulighet for å vite om villkåret i ettertid. Men uansett, dersom det vilkåret blir urimelig sett i forhold til beregnet bruk og opplyste forhold så kan heller ikke produsent/butikk gjøre villkåret gjeldende. Om det står i dokumentasjonen vil ikke det å komme etter 3 år være innenfor rimelig tid uansett. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Enig. Dårlig formulert. Poenget mitt er det at selv om det skulle stå i bruksanvisningen at utstyret skal vedlikeholdes så har faktisk selger her hindret kjøper i å kunne gjøre dette selv. Dermed kan det ikke forventes at kunden utfører dette vedlikeholdet. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Det er ikke snakk om forventinger til at kunden skulle åpnet og blåst rent, men at han skulle sørget for at støv ikke ble trukket inn i maskinen i første omgang. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Og hvordan hadde du tenkt at kunden skulle klare det? Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Vel følger man "bruksanvisningen" som følger med mange stasjonære står det skrevet at den skal stå på et bord, også gjelder det bare å holde det rent på bordet.. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Vel følger man "bruksanvisningen" som følger med mange stasjonære står det skrevet at den skal stå på et bord, også gjelder det bare å holde det rent på bordet..Har du støvtørket en leilighet? Har det aldri slått deg som merkelig at ting på en hylle blir støvete, sel om du støvtørker hyllen? Så kan du tenke deg en datamaskin som ikke bare står der, men som faktisk suger luft inn. Støv finnes i luften, og det havner i viftene. Det hjelper nok lite å sette den på et bord, og tørke støv av bordplaten.. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Problemet her er vel egentlig todelt: 1 -Alle pcer og ting man har tiltrekker seg støv, også fra luften, og en pc VIL bli fyllt av støv. Dette kan begrenses delvis ved å bruke gode kabinetter med støvfilter på viftene og delvis ved å plassere den mest mulig støvfritt. 2 -Garantier gjør at brukeren ikke har lov til å åpne kabinettet for å fjerne støvet selv, noe som en stasjonær pc normalt er bygget for. Hele poenget med en stasjonær pc er jo at man skal ha tilgang til innsiden og selv kunne oppgradere, skifte ødelagte komponenter, OG fjerne støv. Når så brukeren ikke selv får lov til å fjerne støv man VET vil komme, så må det enten ordnes med serviceavtaler hvor pcer (helst gratis) sendes inn for støvtømming, at man gjør unntak for støvtømming (og heller f.eks lager lapp på komponentene slik at de ikke kan tukles med), eller at man avtaler at f.eks it-ansvarlig på jobb tar den jobben uten at garanti brytes. I prinsippet så burde man unngått firma som leverer stasjonære pcer som man mister garanti ved å åpne, da de åpenbart ikke har skjønt poenget med å åpne en pc. Eller, være smart og sette sammen sin egen pc. JEG ville kjørt hardt på en prinsippsak rundt dette, for å få frem hvor idiotisk det er at brukeren ikke kan fjerne støv som samler seg opp og eventuelt krevd at leverandør gjør det gratis i 5 år bare for å få leverandøren så irritert at de til slutt gir seg og lar brukeren gjøre det selv. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Husk at mange slike vilkår ikke fungerer i hht. norske regler Enten står de på engelsk ellers så er de oversatt til norsk (men ikke tilpasset norske forhold). Så lenge PC'en selges som en PC som kan brukes i hjemmet eller på kontor (som jo PC'er gjør og som er den gemene oppfatning), hjelper det ikke at det står med liten skrift i vilkårene at den skal plasseres støvfritt. Det er hvordan produktet oppfattes eller bør oppfattes som, som teller, ikke hva det egentlig er. I Norge er ikke avtaler gyldige hvis de kan misforstås, evt. går de i den sterke parts (som regel selger) disfavør. Mao. vil en PC som selges plombert med beskjed om at garantien ryker om den brytes, oppfattes av kjøperen som at "denne Pc'en kan jeg ha på et vanlig rom og skjer det noe galt med den, har jeg garanti/ reklamasjon så lenge jeg ikke bryter plomberinga eller fysisk ødelegger maskinen)" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå