Beatnut Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Jeg har en HP Compaq nc6320 med LinuxMint versjon 6 (Felicia) installert. Men jeg har problemer med at den låser seg etter 10-20 minutters bruk. Trodde først at det hang sammen emd Opera, men nå bruker jeg Firefox og den låser seg fortsatt. Henger heller ikke sammen med nettleser da den går i stå ellers og. Klarer ikke å se at det har med noen spesifikk handling da den også gjør det når den bare står. Ingen taster funker. Har kjørt MintUpdate uten at det hjelper. Kjernen er 2.6.27-7 generic med Gnome 2.24.1 Cpu'en er en Intel Core2 T5600 1.83 Ghz med 1 Gb RAM. Noen tips? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 (endret) Er det X (det grafiske miljøet) som går i stå, eller kjernen? Forsøk å restarte X (ctrl + alt + backspace) evt bytt til en virtuell terminal (ctrl + alt + f1), eller ssh til maskinen for å sjekke. EDIT: det er selvfølgelig ctrl + alt + backspace. Sier litt om hvor ofte X krasjer hos meg at jeg ikke kan det ^^ Endret 31. mars 2009 av NorthWave Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 31. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2009 Er det X (det grafiske miljøet) som går i stå, eller kjernen? Forsøk å restarte X (ctrl + alt + del) evt bytt til en virtuell terminal (ctrl + alt + f1), eller ssh til maskinen for å sjekke. Har prøvd Ctrl-Alt-Del uten resultat. Skjermbildet blir "fryst". Skal prøve det andre enste gang den låser seg. Om ca 20 min. tenker jeg. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Hei! Det er sikkert bare grafikken som krasjer. Guide restarte grafikken Skriv ut dette og forsett lesingen på arket du holder i hånden. Ok. Du leser på arket. Trykk CTRL+ALT+F2. ( Hopper ut av det grafiske og ut i terminalen.) Skriv inn brukernavn og passordet ditt Skriv inn sudo killall gdm (Stenger ned all grafikk) Skriv inn sudo gdm (Grafikk slåes på igjen. Og whoila, du er inne igjen uten å restarte. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 31. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2009 Hei! Det er sikkert bare grafikken som krasjer. Guide restarte grafikken Skriv ut dette og forsett lesingen på arket du holder i hånden. Ok. Du leser på arket. Trykk CTRL+ALT+F2. ( Hopper ut av det grafiske og ut i terminalen.) Skriv inn brukernavn og passordet ditt Skriv inn sudo killall gdm (Stenger ned all grafikk) Skriv inn sudo gdm (Grafikk slåes på igjen. Og whoila, du er inne igjen uten å restarte. Takker. Skal prøves neste gang. Maskinen gikk i stå igjen før jeg rakk å lese dette. Så med litt tålmodighet og en systemkræsj får jeg testet det ut. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Nope. Ovennevnte hjalp ikke. Noen flere tips eller ideer noen? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Ok, så du kom ikke ut i terminalen når du trykte ctrl+alt-f2 når maskinen krasjet? Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Ok, så du kom ikke ut i terminalen når du trykte ctrl+alt-f2 når maskinen krasjet? Det er korrekt. Ingen reaksjon. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Tålmodigheten min gikk tom så nå er Jaunty Jackalope installert i stedet. Så får vi se om hvordan det går. Oppstår samme problem må jeg kanskje vurdere hardware'n i stedet. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Skjermkort og driver? Ja, det var det da. Må lete litt. Men som sagt, nå kjører vi siste Ubuntu så vi får gi den en sjanse til å låse seg også. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 olear sitter bare å håper at du skal si Intel... Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 2. april 2009 Forfatter Del Skrevet 2. april 2009 Jepp Greit da, det er Intel chipset. Trenger vel ikke noen komedie på tv i kveld nå? Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 i945? Test en nyere versjon av X.org, hvis ikke det fungerer så kan jeg bekrefte at i945 fungerer 100% på xorg-server 1.3 og xf86-video-intel 2.1.1. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå