arnold_layne Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Wow - "Påskefjell" er fantastisk! Utrolig flott uttrykk du har fått til der. Før jeg klikket på thumbnailen (og forsåvidt før jeg registrerte lukkertiden) var jeg usikker på om det var natt eller dag. Tøffe strukturer både i skyer og landskap. Rett og slett nydelig! Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Påskefjell var flott - nydelig lys-spill på bakken. Skikkelig eye candy. Endret 14. april 2009 av Anew Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Henger meg på hyllesten av "Påskefjell". Ser ut som et maleri. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 arnold_layne, Anew, Lynx1: Jeg får nøye meg med ett ord: Takk. Men hyllesten bør nok gå i større grad til naturen enn til fotografen, dette var bare et av de øyeblikkene hvor man virkelig føler at man lever. Jeg hadde gått på ski i flere timer i motbakke, sterk motvind, og regnet piskende i ansiktet for å nå en lokal topp. Værutsiktene var ikke de beste, toppen var stort sett borte i tåka, men tur er tur. Rasten ved toppvarden foregikk i en vindsekk for i det hele tatt å få i seg mat uten å fryse fordervet (selv om temperaturen isolert sett var relativt høy). På tur ned igjen fra toppen kom det så et blaff der sola nesten kom frem fra skyer og tåke, med et fantastisk lys som resultat. Jeg gikk denne turen sammen med min bror, og vi ble begge stående og måpe over åpenbaringen. Måpingen gikk så over i lett panikk for å få frem fotoutstyret før showet var over, noe som gikk med et nødskrik. Opplevelsen var selvfølgelig mye sterkere enn det er mulig å feste på et foto, men dere ser i alle fall resultatet her. Et slikt kortvarig skuespill av lys veide opp for strabasene så det holdt. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 11. April Skitrekk 24mm f/2.8 @f/8, 1/400s Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Fint bilde. Bra komposisjon og god bruk av linjer. Men usikker på om jeg liker bruken din av GB her, men du måtte vel nesten voldta det. Endret 14. april 2009 av IceFox Lenke til kommentar
kaian Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 10. AprilPåskefjell Måpingen gikk så over i lett panikk for å få frem fotoutstyret før showet var over, noe som gikk med et nødskrik. Opplevelsen var selvfølgelig mye sterkere enn det er mulig å feste på et foto, men dere ser i alle fall resultatet her. Et slikt kortvarig skuespill av lys veide opp for strabasene så det holdt. Det tror jeg så gjerne. Utrolig vakkert! Jeg blir veldig nysgjerrig på gaussian blur, det er jo veldig stor forskjell på hvor synlig det er i f.eks. dagens, som er artig og veldig grafisk, og på f.eks. 10. april, som virker veldig naturalistisk. Kunne vært artig om du skrev / viste mer om forskjellen i hvordan du bruker det, enten nå eller i en egen tråd seinere. Forresten, det slår meg at 10. april var en god dag for veldig mange av oss. Det har kanskje mest med at det var ferie, men det var og mye fint lys i påskedagene. Og selektiv persepsjon slår jo empiri hvilken dag som helst. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Kan legge til at jeg likte 9. april veldig godt. Panorering og ikke motion blur regner jeg med? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Må nok si meg enig med isreven når det gjelder "Skitrekk" - her ble det litt for mye av det gode hva Gaussing (og USM?) angår. Men motivet i seg selv fungerer meget bra. Her synes jeg du får mer ut av linjene enn i de kraftmotivene du hadde i BK for en tid tilbake. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Skitrekk er pent, liker de linjene. Liker også effekten av GB her. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 Må nok si meg enig med isreven når det gjelder "Skitrekk" - her ble det litt for mye av det gode hva Gaussing (og USM?) angår. Men motivet i seg selv fungerer meget bra. Her synes jeg du får mer ut av linjene enn i de kraftmotivene du hadde i BK for en tid tilbake. Her hadde jeg nok ikke benyttet denne effekten hvis det ikke hadde stått i "forskriftene" til tråden nei. Jeg synes ikke det blir helt på trynet med Gaussing heller (Som Vultur Gryphus ser ut til å være enig i), bortsett fra problemet du er inne på (når man kjører på med uskarphet, må det til en del oppskarping etterpå og det har spesielt de tynneste kablene fått lide for). Interessant de tankene du har om linjene her kontra de i BK-bildet. Takk for kommentarer til dette bildet, også fra IceFox og Vultur Gryphus. Hyggelig at du også likte "Bjørkeskog" IceFox, jeg er ganske godt fornøyd med dette selv. Effekten, som korrekt nok er panorering, er det antakelig delte meninger om. Jeg må nok se å få skaffet meg ND-filter snart, det var nesten for lyst til å få til panoreringen her. Det tok selvfølgelig en del forsøk før det satt noenlunde. Takk for kommentaren til "Påskefjell" kaian. Det er helt korrekt som du påpeker, det varier en del hvor synlig denne effekten er. En hovedårsak til det er jo hvor mye jeg drar på med den, det er enkelt å styre hvor kraftig effekten skal være. Når det er sagt, kan jeg gjerne komme med en innrømmelse: "Påskefjell" er på grensen til juks, ut fra mine egne kriterier til tråden. Bildet fungerte for så vidt greit med Gaussian Blur det, men jeg hadde ikke hjerte til å tukle med stemningen akkurat her. Det vil altså si at effekten er svært svak i dette tilfellet (den er brukt, men nesten ikke synlig). Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 12. April Shabby skur 24mm f/2.8 @f/5.6, 1/320s Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 13. April Rendalssølen 105mm f/1.8 @f/8, 1/800s Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 14. April Exoskeleton 24mm f/2.8 @f/5.6, 1/250s Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 12. AprilShabby skur Vakkert! Eller kanske ikke? Ihvertfall godt fotografert. Mange fine bilder fra påskeferien her. "Påskefjellet" fortjener en plass på veggen. Er ikke like sikker på om "Bjørkeskog" gjør det ; jeg blir sliten i øynene av den "Skitrekk" ble nesten tegneserieaktig; effekten på de tynne linjene synes jeg egentlig ble litt stilig. Rendalssølen er er av postkort kvalitet, så det var lurt å bruke en påholden hånd her. Exoskeleton bringer oss brutalt tilbake til hverdagen på en stilren måte. Tom Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Noen vil kansje si at den lettere overdrevne leken med GB kysser på voldtekt, men jeg vil heller kalle det lettere seksuell trakasering om man først skal bruke den slags begrep. Interessante bilder her, k.n.b. Keep em' comin' : ) Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 12. April Shabby skur Skarpt og fint, gode kontraster og farger i det også...(Selv om skuret i seg selv ikke er særlig pent ) RandiA Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Hyggelig at du også likte "Bjørkeskog" IceFox, jeg er ganske godt fornøyd med dette selv. Effekten, som korrekt nok er panorering, er det antakelig delte meninger om. Jeg må nok se å få skaffet meg ND-filter snart, det var nesten for lyst til å få til panoreringen her. Det tok selvfølgelig en del forsøk før det satt noenlunde. Har aldri prøvd noe liknende selv, men bruk av den teknikken på sånne motiver er ikke direkte nyskapende. Men det gjør selvfølgelig ikke noe. Det som er nyskapende her er at du har panorert diagonalt, og ikke bare vertikalt, noe som er det mest typsike. På de bildene jeg har sett i hvertfall. Men har veldig lyst til å ta noe liknende. Må selvfølgelig være i B/W. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 Du kan få sagt det J@cob, he-he. Nei, skuret var langt fra pent RandiA, derav tittelen. Bildet blir nesten å betrakte som en hyllest til Tom, ville i alle fall tro det var i hans gate. Tom: Er enig i at "Påskefjell" nok ble det mest vellykkede fra ferien. "Bjørkeskog" er et litt slik "enten liker du det, eller så avskyr du det", men noen har faktisk hintet om at det godt kunne komme på veggen også. Hver sin smak altså. Men hva mente du egentlig med "lurt å bruke en påholden hånd" om "Rendalssølen"? For øvrig takk for kommentarer. IceFox: Ikke nyskapende akkurat nei. Her ble det bl.a. benyttet fordi jeg ikke fikk optimalt resultat på konvensjonelt vis (av ymse grunner). Men ingen tvil om at bjørk egner seg i s/h. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 15. April Trestatuer 24mm f/2.8 @f/2.8, 1/20s, ISO 800 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå