Gå til innhold

Remote Desktop "Gaming"

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har noen spørsmål rundt Remote Desktop, selv har jeg svært liten erfaring med Remote Desktop, dets muligheter osv.. Noe som da er hovedgrunnen til at jeg forhører meg her nå :)

Tankene mine har streifet litt rundt dette med remote desktop gaming, det handler hovedsaklig om at jeg lurte på om det er noen møte / løsning hvor jeg kan knytte min bærbare maskin (Lenovo ThinkPad SL-300 (NS64YMN)) til min stasjonære maskin.

Slik som jeg forstår det så fungerer remote desktop på den måten at all jobben blir utført og utarbeidet på min stasjonære maskin og "bilde" blir sendt til min bærbare? Altså om jeg har et spill som min bærbare normalt ikke har kjangs til å kjøre vil da kunne bli kjørt brukbart ettersom min stasjonære har mer enn nok kraft til å utføre oppgaven som min bærbare ikke klarer?

Er dette noe som lar seg gjøre, eller er jeg helt på bærtur her nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lar seg nok gjøre ja, men det krever kraftig internett/nettverkslinje mellom maskinene. Blir som å streame en film uten noe buffer. Og tenk på forsinkelsen. Du beveger musa, signalet går til gaming-pc-en, blir brukt i spillet, og så skal bildet komme tibake. Hele den prosessen må gå grisefort og jeg tviler på at en typisk adsl-linje klarer dette bra. Noen erfaringer eller tall kan jeg ikke bidra med, men jeg spår ganske tydelige irriterende lagg.

Endret av khaffner
Lenke til kommentar

Skal stort sett utføres lokalt da, enten over trådløs-n, eller via gigabit nettverk?

Eventuelt så har vi også 25/25mbit fiberoptisk nettverk, men tviler på at jeg vil benytte det aktivt utenfor heimen :)

Er nok forsinkelse jeg også ser på som et potensielt problem, men det burde vell gå greit over gigabit lokalt nettverk?

Kanskje litt verre over trådløst? Avhenger vell da mye av forholdene regner jeg med?

Er dette noe vanskelig å sette opp? Kreves det Windows Server operativsystem?

Lenke til kommentar

Med typiske FPS-spill og andre spill som krever rask respons er det bare å glemme. Også spill som bruker Direct3D eller OpenGL. Mener bestemt at disse skriver til skjermkortet på en måte som RDP-serveren ikke klarer å plukke opp.

Det som imidlertid går an, og som jeg har gjort selv, er å spille spill som er enkle grafikk-messig, men likevel krevende mtp. CPU/Minne. Jeg har f.eks spilt Football Manager på Asus Eee'en min, mens det egentlig kjørte på den stasjonære Core2Quad'en min med 6GB RAM.

Lenke til kommentar

Blir ytelsen begrenset altså? Om maskinvaren på min stasjonære er mer enn tilfredsstillende, og forbindelsen mellom min bærbare og stasjonære er god nok, vil det selv da bli dårlig framerate?

Med typiske FPS-spill og andre spill som krever rask respons er det bare å glemme. Også spill som bruker Direct3D eller OpenGL. Mener bestemt at disse skriver til skjermkortet på en måte som RDP-serveren ikke klarer å plukke opp.

Det som imidlertid går an, og som jeg har gjort selv, er å spille spill som er enkle grafikk-messig, men likevel krevende mtp. CPU/Minne. Jeg har f.eks spilt Football Manager på Asus Eee'en min, mens det egentlig kjørte på den stasjonære Core2Quad'en min med 6GB RAM.

Hmm.. Da blir det jo veldig vanskelig ja :(

Så det er ikke mulig å sette opp sitt egne lokale "OnLive" løsning da?

Lenke til kommentar

Mener det var en artikkel på HW der man brukte et spesielt terminal server/klient program. De klarte i alle fall å spille crysis på en ASUS EEE, så teknologien finnes. Husker at det var linket til en demo på YouTube.

Klarte ikke å finne igjen den artikkelen desverre, ettersom jeg ikke husker hva programmet het.

Windows RDP, tror nok desverre ikke er egnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...