GrandMa Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Nei, for utilitarismen ser bort i fra enkeltmenneskets nytelse. Utilitarismen handler om nytelse for massene, ikke for enkeltpersoner. Det du sikter til er hedonisme. http://no.wikipedia.org/wiki/Hedonisme Lenke til kommentar
xSamuraix Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Selv er jeg kommunist, men kan vel heller kalles maoist, hvis man ser på dagens maoister, som f.eks i Nepal. De fleste kommunistkadrer ser jo på det som revisjonisme å si at "Stalin var fæl og at Stalinisme er en forpurring av Marxisme." Det jeg ser på som den største feilen med Stalinisme er at det er kontramarxistisk når Stalin hevdet at det skulle være "sosialisme i ett land." Det er vel heller ingen tvil i dag om at Stalins sovjetunion hadde mange feil ved seg, og enhver som kan marxisme ser jo at når en mann har mulighet til å kontrollere hele staten er det ikke hverken marxisme eller marxisme-leninisme. Jeg støtter likevel kollektiviseringen av Sovjetunionen, og mener at hadde ikke Stalin og andre ledere i Sovjetunionen ville de ikke ha klart å til slutt slå Hitlertyskland. Sovjetunionen i 1928 var et tilbakestående land. I 1945 en verdensmakt. Når det er sagt syns jeg også Titoisme har mange positive trekk, i den grad at man var skeptisk både til Sovjet og USA. Egoismen som råder i liberalistiske land er motbydelig. Har bodd i både USA og Sør-Afrika, så jeg har en viss følelse av hvordan dette funker i praksis. Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Emnetittelen sier det meste. Hvilken ideologi syntes du var best? Begrunn gjerne svaret ditt! Den kapitalistiske ånd som oppsto i Italia. Kommunismen er det værste som har skjedd mennesker. Lenke til kommentar
MPC Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Er det ikkje i italia at presidenten eiger 70% av media? er ikkje det litt anti demokratisk? Lenke til kommentar
ÅdneD Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Kommunisme. Orker ikkje ramsa opp fordi xSamuraix nettopp gjorde det. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Sosialdemokrati, kanskje med enn litt større dæsj av sosialisme enn vi nordmenn vi er vant til. Grunnen er enkel, vi lever i Norge som er et sosialdemokrati, og vi har det faktisk utrolig fett. Lenke til kommentar
Tygg3n Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Skal vi sjå på korleis det har vert i praksis kan ein vel sei at den vest-europeiske sosial-liberalismen og sosialdemokratiet som har vert best. Kanskje serleg i Skandinavia. Skal ein sjå litt utopisk på det har eg tru på Sosial-libertarianismen. Eller Anarko-sosialisme. Eit kommunistisk samfunn med sterk grad av desentralisering. Dette siden sentraliseringen av makt har vært kommunistene sitt hovedproblem. Endret 10. mai 2009 av Tygg3n Lenke til kommentar
fuzzyboots Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Marxist-leninisme. Med andre ord: Ikke nazi-stalinisme eller hegemon-maoisme. Lenke til kommentar
DecadentAtheist Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Er det ikkje i italia at presidenten eiger 70% av media? er ikkje det litt anti demokratisk? Han sa vel aldri at han var for demokrati, bare kapitalisme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå