Gå til innhold

[Løst]Trenger tips til sykkelkjøp


lockdog

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal nå kjøpe meg en ny sykkel, og har sett på disse;

Scott Scale 50 og 60

Trek 6500

Diamant Eureka (gyselig farge, så har egentlig ikke så lyst på den)

 

Noen som har noen tips til hvilken av de jeg bør velge?

Eventuelt komme med forslag til noen andre? :)

Scott er jo et bra merke.

Lenke til kommentar

I prisklassen rundt 10.000 er det mye forskjellig å velge mellom. Mange av sykkelene bærer preg av et Shimano XT bakgir og ellers billige og tunge deler.

 

Tar du steget opp til Trek 6700 får du jevnt over mye terrengsykkel for pengene. Sykkelen er utstyrt med kvalitetskomponenter fra topp til tå. Du unngår blant annet den kjipe Rock Shox Tora demperen som sitter på mange av syklene rundt til 10.000. Trek 6700 er utstyrt med Rock Shox Recon, som er ypperlig i funksjon.

Lenke til kommentar
Angående demper så har jeg også blitt rådet til å se på Scott scale 40, da denne har en Fox-demper som vistnok skulle være bra.

 

Men er det så viktig med god demper?

Hva er negativt med Rox Shock Tora?

 

Godt spørsmål! Om det viktig med en god demper kommer vel veldig an på hva du skal bruke sykkelen din, og hvilke krav du stiller til funksjon. Kjører du stort sett på asfalt og grus spiller funksjonen til demperen ikke så stor rolle. Det eneste negative kan være at billige dempere ofte er tunge. Kjører du derimot endel på sti vil du fort bli glad i en demper som faktisk gjør jobben sin. Rock Shox Tora er tung og har ikke veldig god funksjon. Synes den demper vilkårlig.

 

Rock Shox Recon oppleves stort sett like plush som Reba og SID, men har ikke samme muligheter til justering som toppmodellene. Floodgate, positiv og negativ luft etc...

Lenke til kommentar

Pratet med en del forskjellige sykkelbutikker nå.

Virker som tidligere modeller av Rock Shock Tora har vært plaget av en del feil, så denne frister lite å kjøpe.

 

Så om jeg skal kjøpte meg en Scott Scale, må jeg da opp på Scale 40, som jeg fikk et tilbud på 12 000 på.

 

Jeg fant også en Giant sykkel (glemt hvilken modell det var) på XXL. Dette var fjorårets modell, med Fox 30 gaffel(samme som sitter på Scale 40), og Shimano LX gir forran/bak, bremser og krank. Denne skulle de ha 7000 for.

Virker som et bra kjøp det?

 

I følge selgeren var Shimano XT bremsene noe bedre og lettere en Avid Juicy 3.5, som sitter på Scale 40.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...