Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Blir overvåket over nett?

Anbefalte innlegg

Lurer på hva som kan overvåkes på min data (sider man er inne på, ting man laster ned, alt som har med nettet og gjøre egentlig) Uten at noe program har blitt lastet ned på min maskin.

Det har seg slik at jeg deler nettverk med andre, nettverket er da låst. Men jeg lurer på hva som er mulig og overvåke fra andre sin data uten at noe blir gjort på min egen maskin.

Hvordan vet jeg om jeg blir "overvåket" ?

Endret av Sjokoladefisk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det meste kan følges med på via din internett leverandør elle ISP om du vil. Det er riktignok regler på hvordan de kan konfrontere deg med disse dataene.

edit: et eksempel på dette er de som har lastet ned uhorvelige menger med piratkopiert materiale i form av feks. torrent filer fra steder som pirate bay. I noen tilfeller har også de som har lastet opp slikt materiale blitt straffet. Disse har altså blitt overvåket av sin internett leverandør.

:)

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Det meste kan følges med på via din internett leverandør elle ISP om du vil. Det er riktignok regler på hvordan de kan konfrontere deg med disse dataene.

edit: et eksempel på dette er de som har lastet ned uhorvelige menger med piratkopiert materiale i form av feks. torrent filer fra steder som pirate bay. I noen tilfeller har også de som har lastet opp slikt materiale blitt straffet. Disse har altså blitt overvåket av sin internett leverandør.

:)

Nå tenker jeg ikke på Internett leverandøren min, men andre personer der jeg bor. Som bruke det samme nettverket som meg.

Lenke til kommentar

Eneklte rutere kan speile trafikken på din port over på andre porter. Så kan de sitte med en protokollanalysator og sniffe alt som kommer og går fra maskina di. Dette vil du ikke merke.

Men portspeiling er for det meste på enterpris-routere og sånt da så DET er ikke noe å bekymre seg for i realiteten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...