Gå til innhold

hva skjedde med supermann egentlig?

Anbefalte innlegg

Surfet litt blant noen gammle blader, og kom over ett som het "the death of superman", men han kom vistnok tilbake, og giftet seg med louise, tror jeg??

Så jeg lurer, hva skjedde egentlig med mannen av stål, det siste jeg husker fra jeg var liten, slåss han fremdeles onde skurker og jobbet på Daily Planet.

Endret av ulv666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Surfet litt blant noen gammle blader, og kom over ett som het "the death of superman", men han kom vistnok tilbake, og giftet seg med louise, tror jeg??

Så jeg lurer, hva skjedde enkelig med mannen av stål, det siste jeg husker fra jeg var liten, slåss han fremdeles onde skurker og jobbet på Daily Planet.

eg er helt engi. Synes supremann skulle vært død siden det bladet kom ut.. men alt for å tjene penger.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hele historien kan du lese på wikipedia, eller kjøpe TPB. Men i et nøtteskall:

Doomsday kommer på besøk, denger Justice League og mørbanker Supermann helt til kroppen hans går inn i en dvale for å overleve, verden tror Supermann er død og begraver han. En haug med folk tar over Supermann-navnet, og lager masse trøbbel. Robotene til Supermann stjeler kroppen hans og tar han med til Isslottet for å vekke han. Supermann vokner og lager et exoskjelett og denger de falske supermennene. The End.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Så jeg lurer, hva skjedde egentlig med mannen av stål, det siste jeg husker fra jeg var liten, slåss han fremdeles onde skurker og jobbet på Daily Planet.

Superman har nok gjort litt av hvert opp gjennom årene. :) Dragen sier det meste, men jeg kan utdype litt.

En skapning kalt Doomsday var fanget under jorden et sted, men klarte å bryte seg ut. Den er kunstig laget og er ment kun for å drepe, og har ikke en egentlig vilje selv. Kort sagt jakter den på de siste overlevende fra Krypton (dvs Superman), og selv om den teknisk sett kan dø holder den seg ikke død lenge. Den våkner ikke bare opp igjen, men har mutert og blitt immun mot det som drepte den. Skyter du den blir den immun mot kuler, setter du fyr på den blir den immun mot flammer og så videre. Uansett, den kom seg løs og ødela veldig mye før et reservelag av JLA satte opp kampen mot den. (Blue Beetle, Booster Gold og de folka der). De ble banket opp og en nesten drept før Superman endelig dukket opp. (han har en god grunn til å holde seg unna...) De sloss ganske lenge, og til slutt klarte Superman endelig å drepe Doomsday. Problemet var at han var så skadet at han døde selv av skadene. Men så var det jo det problemet at Doomsday ikke kan dø for godt, og de finner jo alltids en måte å få Superman tilbake på. :)

Edit: Når Doomsday blir immun mot alt som dreper ham og han blir drept av Superman kan du jo tenke deg hva som skjer når Doomsday dukker opp igjen... :p

Og jada, han giftet seg etterhvert med Lois Lane. :p

Men i tegneserienes verden er veldig mye mulig. Det ble etterhvert så mange variasjoner av superheltene og superskurkene at de gav oss Infinite Crisis, en tegneserie som var ment å slå sammen alle versjonene og gi oss kun én versjon igjen. Vel verdt å lese. Dessuten har vi jo Identity Crisis, en tegneserie som virkelig setter spor etter seg i hele DC universet og i leseren. Ting blir ikke akkurat som før, av naturlige grunner. Men det får du nesten finne ut av selv. ;)

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Death of Superman, samle albummet som startet min ukentlig tur til Avalon og så Outland.....tørr ikke tenke på hvor mye penger jeg har brukt siden da.

Men det som man finner ut av når an har lest tegneserier i 20 - 30 år er at alt går i sirkler. Tror ikke Superman har død før, men han vil dø igjen, og type Infinte Crisis og Identity Crisis ting skjer med jevne mellomrom for og samle tråder og legge et grunnlag for og fortelle alt på nytt, bare med en liten vri. Mange av de beste historiene i dag er varianter av historier 30 - 40 år tilbake.

Skal du lese noe virkelig spennende om Superman så finn Kingdom Come. Store saker! Både i historie og kunst. Den og Batman - The Dark knight returns som har en interesant vri på Superman. Hmm..kommer på flere nå når jeg tenker meg om.

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Selv er jeg en stor fan av Showcase Presents-bøkene til DC. De samler veldig mange av de aller beste av de virkelig gamle tegneseriene i en stor og overraskende billig bok. I SP: Batman får vi for eksempel mange av de aller første Batman-tegneseriene (Detective Comics) der han og Robin var mer eller mindre vanlige detektiver. I superhelt-drakter, selvsagt. ;) Noe som minner meg på at jeg må bestille Green Lantern Volume 2, Green Arrow, Wonder Woman, Aquaman, Hawkman, JLA Volume 2, Teen Titans, Superman Family, Legion of Superheroes Volume 2 og The Flash snart. :)

Edit: For Marvel-fans er det lignende bøker kalt Essential (navn på superhelt), som Essential Spider-man, Essential Daredevil, Essential Ghost Rider og så videre. Alt i sort/hvitt, men absolutt verdt pengene.

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...