Gå til innhold

Mat som kan masseproduseres


Anbefalte innlegg

Jeg er hjemme ålene ei uke nå, og er mye ork å lage mat selv hele tiden. Så da tenkte jeg å finne noe godt å spise, som jeg kan masseprodusere nå, og spise det resten av uken.

 

Det må altså være noe som kan varmest opp i mikroen, og som forhåpentligvis ikke er så altfor vanskelig å lage.

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kok opp kraft (vann + terninger), hiv i 1x1-terninger av potet, kålrot, gulrot, sellerirot og la det putre (ikke fosskoke) til de er møre og går litt i oppløsning. Ha gjerne i hele pepperkorn og et laurbærblad eller to. Av kjøtt foretrekker jeg storfekjøtt i små biter/strimler, men du kan fint bruke svinekjøtt, pølser og sånt.

 

Generelt sett er gryteretter noe som holder seg fint et par dager, de pleier ofte å smake bedre etter en dag i kjøleskapet.

Lenke til kommentar

Det blir nok vanskelig å finne noe som holder en uke, og som samtidig er sunt og godt. Hva med å fire litt på holdbarhetskravet å lage mat for 2-3 dager istedet? Da får du litt variasjon også. Ofte når jeg lager mat til meg selv i hverdagen lager jeg en dobbel porsjon slik at jeg har noe å varme opp dagen etter. Både ris, pasta og til dels potet kan varmes dagen etter, det samme gjelder for gjennomstekt kjøtt og grønnsaker.

Lenke til kommentar
Kjøp 20 hamburgere å stek i vei :D Neida..

 

Du kan kjøpe ei stor pakke med kyllinglår, en pose med wok og ei pakke med ris. Risen kan du koke hver dag. Tar 10 minutter å lage.

 

Mye bein, brusk og sener i lår. Da er det bedre å kjøpe 2kg frosne kyllingbryst (Rimi, 150-160kr), der er det fint lite annet enn kjøtt. Brystene kan fint tines i kjøleskapet, gjerne i en snerten marinade.

 

Ellers er havregrøt noe av det enkleste man kan lage. 1,5dl havregryn, 5dl vann, vann/melk eller melk, en halv teskje salt og 5 minutter i microen. Hiv på sukker, kanel, raspet eple, rosiner etter smak.

Lenke til kommentar
Det blir nok vanskelig å finne noe som holder en uke, og som samtidig er sunt og godt. Hva med å fire litt på holdbarhetskravet å lage mat for 2-3 dager istedet? Da får du litt variasjon også. Ofte når jeg lager mat til meg selv i hverdagen lager jeg en dobbel porsjon slik at jeg har noe å varme opp dagen etter. Både ris, pasta og til dels potet kan varmes dagen etter, det samme gjelder for gjennomstekt kjøtt og grønnsaker.

Jeg har det på god autoritet fra noen mikrobiologer jeg jobbet med at dersom den risen det er snakk om blir stående åpent i bare en times tid utenfor kjøleskap så vil det gro muggsopp og andre uhumskheter veldig raskt, selv i kjøleskapet. Skal du varme opp igjen ris må du ha plastfolie over med en gang etter måltidet og hive det rett i kjøleskapet (og det burde ikke stå mer enn en dag).

Jeg sverger til posjonsposer med ris, en pose er sånn akkurat passe til et måltid (det står 2 porsjoner pr pose på pakkningen???).

Ellers for masseprodusering av mat så er lapskaus som nevnt veldig enkelt, og smaker like godt eller bedre når den får stå en dag eller to.

Å strimle og steike frossne kyllingfillèer fra 1-2kg pakkninger, og så fryse de ned i fine posjonsposer er også kjapt og enkelt. Bare å slenge de i mikro'n et par minutter mens risen koker, eller mens du lager wok med store fredige grønnsaksposer (disse kan også deles opp i posjonsposer).

"Pytt i panne" er også en kjekk sak. Bare sørg for å ha litt grønnsaker og en type kjøtt i kjøleskapet (gjerne røykepølser eller pikknikk-skinke), sleng alt sammen i steikepanna med litt olje, og hvis du føler for det knekk et par egg over. Dette KAN fryses ned og varmes igjen, men ikke alle kombinasjoner gir et brukbart resultat for det, og siden det er såpass rett frem å lage er det somregel en fordel å bare ha ingridiensene i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Jeg har det på god autoritet fra noen mikrobiologer jeg jobbet med at dersom den risen det er snakk om blir stående åpent i bare en times tid utenfor kjøleskap så vil det gro muggsopp og andre uhumskheter veldig raskt, selv i kjøleskapet. Skal du varme opp igjen ris må du ha plastfolie over med en gang etter måltidet og hive det rett i kjøleskapet (og det burde ikke stå mer enn en dag).
Det er helt korrekt og jeg burde gjerne presisert hvordan jeg forholder meg til dette. Bakterien det gjelder heter "bacillus cereus", og den finnes blant annet i ris. Bakterien overlever koking og har en svært rask inkubasjonstid i romtemperatur.

 

Jeg spiser aldri ris som ikke har blitt nedkjølt korrekt (dvs umiddelbart etter koking) eller som har stått i kjøleskap i mer enn en dag. Jeg har spist oppvarmet ris laget og lagret på denne måten ved jevne mellomrom i flere år uten problemer og jeg har ikke merket et eneste symptom som skulle vitne om matforgiftning. Nå går som oftest en slik forgiftning over etter 12-24 timer uansett med bare litt lettere magesmerter og oppkast, så man leker jo ikke akkurat med døden om man spiser gammel ris heller. Men det er jo selvsagt greit å slippe et slikt ubehag og derfor er det helt klart noe man bør være obs på.

 

Edit: Jeg bruker forøvrig også boil in bag, så slipper man stresset med å skrape gryten etterpå.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...