Theo343 Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 (endret) Jeg tenkte på egne produkter ja Gullars. Jeg vet at Samsung er en stor brikkeprodusent. Endret 1. april 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Ikke bare brikker, de produserer også SSD-kontrollere, og har egne SSDer som det står "Samsung" på. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Jeg har også sett videoen om 24stk SSD i Raid0, som de fleste som følger med på SSD markedet. Dog har jeg aldri sett noen produkter til salgs. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 (endret) Kommer de med en liten ekstra høytaler for å gjengi hvinelyden WD-disker har blitt så kjent for? Her har jeg gått glipp av noe. Har hatt WD i alle år, men har aldri hørt noe av det... wd......hylte værre enn ei verpesjuk høns, i løpetid, ble påminnet det nylig da jeg fyrte opp en god gammel 2000xp maskin med en 40 gb wd..........hufff Mange gamel disker begynner å jo å hvine etterhvert, og uansett, 40 GB? Hvor lenge siden er det nå? 8 år? Nye WD-disker er ikke spesielt bråkete (litt avhengig av modell), GP-diskene er jo blant markedets stilleste (dog er ikke Black edition særlig stille) Ellers blir det jo interessant å se hva WD kan komme opp med, virker jo som kontroller-teknologien er den største hemskoen på dagens SSD-drev AtW Endret 1. april 2009 av ATWindsor Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Jeg har også sett videoen om 24stk SSD i Raid0, som de fleste som følger med på SSD markedet. Dog har jeg aldri sett noen produkter til salgs. komplett.no har de i alle fall, og det er en del andre nettbutikker som også har de, eller den nyere generasjonen inne i prisguiden Lenke til kommentar
Burrrer Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Veldig bra og informativ artikkel om ssd-er : http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3531 Jeg har lenge lurt på hurra faktoren rundt OCZ Vertex, og det ble torpedert i denne tabellen på random write fra side 13 : 4KB Random Write Speed New "Used" Intel X25-E 31.7 MB/s Intel X25-M 39.3 MB/s 23.1 MB/s JMicron JMF602B MLC 0.02 MB/s 0.02 MB/s JMicron JMF602Bx2 MLC 0.03 MB/s 0.03 MB/s OCZ Summit 12.8 MB/s 0.77 MB/s OCZ Vertex 8.2 MB/s 2.41 MB/s New er ny ev secure ereasa ssd, mens used er ssd som er fyllt helt opp og lagt inn os image. Ut i fra denne tabellen så ser jeg at jeg skal slutte å bekymre meg for degraded random skrive ytelsen på min X25-M. Det er mindre enn når den er ny, men fortsatt veldig brukandes :-) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Veldig bra og informativ artikkel om ssd-er : http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3531 Jeg har lenge lurt på hurra faktoren rundt OCZ Vertex, og det ble torpedert i denne tabellen på random write fra side 13 : Torpedert er vel å overdrive? Den er fortsatt bedre enn mekansike drev på random write. Den er riktignok ikke så god som intels langt dyrere modeller, men den er allikevel blant de beste konsument-SSDene. AtW Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 (endret) Timingen til WD er bra, hvis de greier å komme med noen enheter på høyde med Memoright, Mtron, Intel og Samsung. 2009 blir vel året da de fleste går til innkjøp av en SSD her på berget, av hva jeg har sett rundt på div. fora så er faktisk tyskerene enda galere Endret 1. april 2009 av Ba'al Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Veldig bra og informativ artikkel om ssd-er : http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3531 Jeg har lenge lurt på hurra faktoren rundt OCZ Vertex, og det ble torpedert i denne tabellen på random write fra side 13 : 4KB Random Write Speed New "Used" Intel X25-E 31.7 MB/s Intel X25-M 39.3 MB/s 23.1 MB/s JMicron JMF602B MLC 0.02 MB/s 0.02 MB/s JMicron JMF602Bx2 MLC 0.03 MB/s 0.03 MB/s OCZ Summit 12.8 MB/s 0.77 MB/s OCZ Vertex 8.2 MB/s 2.41 MB/s New er ny ev secure ereasa ssd, mens used er ssd som er fyllt helt opp og lagt inn os image. Ut i fra denne tabellen så ser jeg at jeg skal slutte å bekymre meg for degraded random skrive ytelsen på min X25-M. Det er mindre enn når den er ny, men fortsatt veldig brukandes :-) Nå ser jeg ikke poenget med å fylle en SSD helt opp? Om du holder deg til normen som sier at du ikke skal fylle en SSD opp mer enn ca 80% så vil jo "used" ytelsen sikkert ligge på hvert fall det dobbelte? Er jo også engang slik at du får 3x OCZ Vertex 30GB til prisen av 1x Intel X25-M 80GB? Sett de opp i RAID0, og du har langt høyere sequential write, høyere sequential og random read, og en random write som er helt på høyde med Intel X25-M 80GB? Samtidig har du 90GB (er egentlig mer, ettersom OCZ oppgir den faktiske brukbare kapasiteten) kontra 80GB? Lenke til kommentar
Burrrer Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 (endret) Les hele artikkelen for å forstå hva som menes i å fylle opp hele disken. Når du har skrevet over 80 gb på sin intell 80gb ssd så er den fylt opp helt. Det er fordi den vil prioritere tomme blokker i stedet for å slette blokker den har brukt. Selv om filsystem og OS mener en blokk er tom, så vet ikke SSD-en det. Det er når ssd-en ikke har flere tomme blokker 'used' kolonnen må leses i tabellen. Trenger ikke å være 80 gb heller, for intel sin, så er det nok å skrive 1 bit (80gb/4kb) ganger før alle blokkene er brukt. Det er for å provosere fram dette hele disken er skrevet til før testeren la inn os image. OCZ Vertex får etter bruk 80% ytelsesøkning på 4kb random write i forhold til den raskeste disken på markedet. Det er ikke verdt å kaste penger på imo. Etter å ha skrevet noe på alle blokkene på ssd-en så vil man ha 7.2mb/sec random skrive med 3x OCR Vertex i raid0 kontra intel sin single 23.1mb/sec Bruker intel sin på laptop, og tenker på å kjøpe en til for gamer pc. Den har en hardware sata2 3ware raid kontroller med 128mb minne og batteri, og gleder meg til å bli kvitt raidkontrolleren. Husk at testoppsett man sikler på ofte bruker ekte raidkontrollere, og ikke sw raidkontrollere som er på hovedkort. Da kommer man raskt opp i 5k++ i ekstra hw for å få raid. For meg så har ytelse på SSD-er blitt synonymt med antall eller mb/sec 4kb random skriving. Lesing er kjapt uansett. Endret 1. april 2009 av Burrrer Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Morsomt er det jo at ved 3x Vertex 30GB så fungerer jo faktisk ICH10R sørbrikka til Intel stort sett like bra, om ikke bedre enn en Adaptec 5x05 RAID kontroller, så nei.. Det er overhode ikke nødvendig med dedikert RAID kontroller for å få flere SSD enheter til å skalere mer enn tilfredsstillende. Lenke til kommentar
Burrrer Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Morsomt er det jo at ved 3x Vertex 30GB så fungerer jo faktisk ICH10R sørbrikka til Intel stort sett like bra, om ikke bedre enn en Adaptec 5x05 RAID kontroller, så nei.. Det er overhode ikke nødvendig med dedikert RAID kontroller for å få flere SSD enheter til å skalere mer enn tilfredsstillende. Problemene kommer når man ikke bruker kun linux eller windows. Fakeraid er og blir noe herk om man skal boote linux. Da er det greiere med en raidkontroller som gjør jobben sin og presenterer raid volum som disker. Er ikke sikker på om ICH10 krever drivere eller er ekte raidkontroller. Og man slipper å være avhengig av type hovedkort. Har vært borti at disker satt opp i raid på ich8 ikke ville bli brukt i ich9. Jeg er ikke sikker på gevinsten av å skaffe 3x vertex til 1295 (ikke på lager) eller 1495 (komplett, billigste på lager) som kommer på 3900 til 4500 ish kroner for å få mye bedre leseytelse, 10-15gb mer lagring (er ikke sikker på om vertex er 30 gb eller gib), mens skriveytelse etter bruk blir mye dårligere enn 1 stk intel ssd til 3095. Det kompliserer og fordyrer oppsettet, mens gevinsten blir bedre lesning som ssd allerede er bra på, mens den blir svakere på det ssd er svak på, random små blokkskriving. 1 stk vertex til os eller på laptop skjønner jeg meget godt nytten av, det er grei ytelse for billig penge. Priser og lagerstatus hentet fra prisguiden til hw.no Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 (endret) Det kompliserer og fordyrer oppsettet, mens gevinsten blir bedre lesning som ssd allerede er bra på, mens den blir svakere på det ssd er svak på, random små blokkskriving. 1 stk vertex til os eller på laptop skjønner jeg meget godt nytten av, det er grei ytelse for billig penge. Priser og lagerstatus hentet fra prisguiden til hw.no Med over 2MB/s random 4kb write er jo vertex raskere enn 15SAS disker på random write, så jeg ser ikke helt problemet. Det er også en del områder der man vil merke at 3x vertex har 600MB/s sekvensiell les mot Intels 200-220MB/s. Så lenge random write er god nokk, så er det ikke noe problem, men det er selvfølgelig mer ytelse å hente ved å forbedre det. Det ender egentlig opp med at man må se på sitt eget bruk og bestemme seg ut fra det. Vertex er bra nokk til å anbefale, og fler av de i RAID vil være bedre for gamere (lasting av store filer, maps...). Intel er bedre ved generell bruk, for de som tar seg råd til den. (EDIT: men du har helt rett i at random write er der SSD er svakest, selv om de nye er bedre enn harddisker) Endret 1. april 2009 av GullLars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå