Gå til innhold

s6500fd vs eos 50d


Anbefalte innlegg

bare for morsomt så tokk jeg en liten test mellom mitt fujifilm s6500fd og canon eso 50d med canon 17-85mm

 

først bilde:

fujifilm s6500fd

f5

iso 100

 

Andre bilde:

canon eos 50d

f5/6

iso 100

 

Men nå vet ikke jeg hvor bra canon 17-85 mm er og jeg regner vell med at man må bruke dyre objektiver for å kunne utnytte kvaliteten til et semi proft DSLR, som 50d!?

post-142640-1238506121_thumb.jpg

post-142640-1238506285_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Føler egentlig at denne sammenligningen er ganske meningsløs når vi ikke får se de i største oppløsning og får studert forskjellene i detaljene.

 

er ikke meningsløs med tanke på at begge bildene er croppet en god del, men de ser like ut i største oppløsning også :)

 

kan godt legge ut større versjoner!?

Lenke til kommentar

I følge exif så er bilde tatt med 40D og ikke 50D. (Det står også at det er GIMP som bilde er redigert i, ikke lightroom.)

 

Nå vil jeg også si at bilde bør bli tatt med samme brenvidde, og kanskje ikke på det videste hvor objektivet kanskje har sitt svakeste punkt. Eventuelt også benytte blender på begge objektivene hvor de hver presterer best.

 

Det er også andre parametere (i følge exif) som bør være mer like hvis du skal gjøre slike sammenligninger. Som f.eks tidspunktet bilde er tatt.

 

Jeg syntes det forøvrig var litt drøyt mye CA på 50D (40D?) bildet, bilde nr. 2.

 

Når jeg ser på bildene mot exif så skulle jeg nesten trodd at det første bilde var tatt med Canon, og ikke det andre. Du driver ikke å kødder med oss her?

Lenke til kommentar
Du har mange freshe og herlige tråder dan =)

 

Testen må nok taes med samme brennvidde, eksponering og behandling for at det skal ha noe for seg, though :)

 

beklager at jeg skrev 50d, mente 40d(vet ikke hvorfor jeg har skrevet 50d)

 

jeg har tatt begge bildene ved å brukke begge kameraenes videste format, altså 28mm på s6500fd og 17mm på eos40d.

 

Jeg bruke Av modus på begge kameraene, og tokk til forhold til at begge kameraene eksponerte korrekt!! Uansett, så skøyt jeg i raw, så da er det mulig å korrigere litt på eksponeringa uten skade!!!(hvor bra et kamera eksponerer har jo også en del å si)

 

Begge bildene er behandlet via lightroom 2(skalert via gimp), omtrent identisk....kun litt forskjell på hvitbalansen!!!

 

Skjønner seff at det er mulig å ta mer seriøse sammenligninger, så regner ikke med at dere skal ta denne testen alt for seriøst heller...har jo ikke gitt uttrykk for det håper jeg!?

 

Men uansett så er dette bilder tatt i real life og viser til at man må ha meget gode obejktiver for å virkelig kunne utnytte bildekvaliteten til et såpass bra kamera som 40d!!!

Endret av dan83
Lenke til kommentar

har enda en test, innendørs;

 

første bilde:

 

s6500fd

Blender modus(Av)

f5

iso 100

 

Andre bilde:

 

canon eos 40d

Blender modus

f5,6

iso 100

 

Det ble brukt flash på begge bildene og de har blitt behandlet identisk via lightroom 2, hvis man ser bort ifra at jeg har fjernet litt luminance(støy) på versjonen fra s6500fd

Dette fører til litt mindre detaljer, noe som kan syntes på duken og bordet.

 

Men det er verdt å nevne at jeg også fjernet litt støy på første sammenliging, selv om det egentlig ikke var nødvendig(syntes kun i mørke områder når man cropper ekstremt mye)!!

 

Begge bildene er meget mye beskjært i forhold til orginalene!!!

post-142640-1238542008_thumb.jpg

post-142640-1238542025_thumb.jpg

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Bilde tatt med 40D er ute av fokus da :p

 

Er ikke ute av fokus, får når man ser det orginale bilde, som ikke er croppet, så ser bilde skarpt og fint ut!!! Jeg tokk også 2 bilde til av samme motiv og det er samme resultatet på alle tre versjonene

 

Men nå har ikke jeg alt for mye praktisk erfaring med et dslr, så jeg vet ikke om et bilde kan være litt ute av fokus selv om bilde ser skarpt og fint ut i orginal versjonen!?

 

Her er orginal versjonene:

post-142640-1238577534_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Bare meg som begynner å lure på om vi har fått oss ett fint nytt troll her på akam? =D

 

haha.....ja si det du!! :p

 

Men kan forskjellen i skarphet kanskje forklares med at eos 40d gir mindre dybde skarphet ved f5/6, en hva et ultrazoom, som s6500fd, gir ved f5!?

Lenke til kommentar
Disse sammenligningene viser bare trådstarters fullstendig manglende forståelse.... mitt råd: bruk ultrazoom kameraet ditt og vær fornøyd med det.

 

forstå meget godt at dette ikke er "godkjent" sammenliging, les tidligere tråd!!

 

Er bare for morsomt;

Interresant å bare observere åssen et ultrazoom står i mot et dslr(hvis man skyter i raw) under "snap shot" omstendigheter!!!

 

Tror folk kanskje misforsto litt, burde vell muligens bli flinkere til å formulere budskapet mitt ;)

 

Jeg vet jo godt at 40d gir bedre bilde kvalitet en s6500fd, hvis man tar en godkjent test, feks som de gjør på dpreview.Men tror også at valg av BRA objektiv spiller en del inn når man har et såpass bra kamera(ikke at noen andre har sagt noe annet)!?

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Sorry dan, men jeg ville ikke kjøpt 40D for å skyte snap-shot ;)

 

EDIT: 17-85mm er dårligere skarphet enn den billigere kitten (18-55mm IS)

 

Skyter ikke mye snap shots, men hvis det obektivet yter slik ved skarpeste blender(f5,6 - tror jeg det er på det obektivet!?) ved bruke av Blender modus(og stativ), så yter det nok ikke alt for mye bedre hvis man tar et bedre bilde kompisisjons messig.

 

Når det gjelder 17-85mm vs 18-55mm, så hadde jeg en tanke om det du nevner ovenfor ja :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...