Gå til innhold

zoom h2 eller zoom h4?

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har noe kjennskap til disse to opptakerne? Trenger en liten portabel opptaker til å ta opp diverse utelyder (diverse lydeffekter, ambient osv.). Klarer jeg meg med H2 som er litt billigere eller bør jeg gå for H4? Eventuelt er det andre bedre alternativer der ut i samme prisklasse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Lite kjennskap til akkurat denne typen, men hvis du sammenligner de ser du at hovedforskjellen er 2 kontra 4 spors opptak, xlr inn og litt større frihet på h4. h2 har støtte for ekstern stereo mic den også, men kun minijack inngang; som forøvrig er vanlig for videokamera og lignende. h2 kan ta opp 2 timer med 24bit 96kHz. Det kan være greit å sjekke forskjellene på mikrofonene hvis du skal ta opp naturlyder, men tror de er like. Jeg tror du klarer deg fint med h2 :)

Lenke til kommentar
Hei,

Lite kjennskap til akkurat denne typen, men hvis du sammenligner de ser du at hovedforskjellen er 2 kontra 4 spors opptak, xlr inn og litt større frihet på h4. h2 har støtte for ekstern stereo mic den også, men kun minijack inngang; som forøvrig er vanlig for videokamera og lignende. h2 kan ta opp 2 timer med 24bit 96kHz. Det kan være greit å sjekke forskjellene på mikrofonene hvis du skal ta opp naturlyder, men tror de er like. Jeg tror du klarer deg fint med h2 :)

Hvordan er kvaliteten på minijack mikrofoner og får man rettningsbestemte mikrofoner i minjack? Tenkte det kunne vært greit å hatt muligheten for å kunne peke mikrofonen mot en lydkilde som står et stykke unna og isolerer denne lyden mest mulig fra omgivelsene. Feks en fugl høyt opp i et tre eller lignende. Eller duger kanskje den ene mikrofonen som er på H2'en til det?

Lenke til kommentar
Hvordan er kvaliteten på minijack mikrofoner og får man rettningsbestemte mikrofoner i minjack? Tenkte det kunne vært greit å hatt muligheten for å kunne peke mikrofonen mot en lydkilde som står et stykke unna og isolerer denne lyden mest mulig fra omgivelsene. Feks en fugl høyt opp i et tre eller lignende. Eller duger kanskje den ene mikrofonen som er på H2'en til det?

Du kan få like gode mikrofoner med minijack. Det krever at mikrofoenen som regel har en slags preamp innebygd (trenger et 9V batteri) også blir signale sendt til minijack.

http://uk.rodemic.com/microphone.php?product=NT4

Se videon som ligger der med NT4 on classical vocals - Emma Jnvey .. der er det også en god preamp, men mikrofonen er den samme.

http://uk.rodemic.com/microphone.php?product=VideoMic

så lenge du uansett ikke skal kjøre mikrofonene i en fancy dyr mic-preamp er det like greit å kjøpe en mikrofon som er minijack kompatibel

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Alright, takk for svar! Da blir det en H2 på meg:)

Du blir helt sikkert fornøyd. Og husk at det er feil slik noen skrev over her at du ikke kan ta opp i 4 spor på H2 også. To separate WAV-filer kan taes opp også på H2 for å få en surround-effekt som eventuelt kan nedmixes på enheten i etterkant. En snedig liten dingst som kan kjøpes for kr. 2.250 hos Marios musikk i Nord-Norge. Men minnekort kjøper du andre steder, fordi det er dyrt på samme butikk. Et 2 GB-kort skal du IKKE betaler mer enn 70-80 kroner for i dag. Og ja, jeg snakker om kjente merker i så måte.

EDIT: hvis du vurderer ekstern mikrofon (noe jeg tror du slettes ikke trenger): husk at minijack inngangen på H2 kan konfigureres til å levere strøm ut til å drive en aktiv mikrofon. Ikke så mange som vet.

EDIT2: Husk også at enheten kan plugges som et eksternt lydkort til PC-en/Mac-en. Og du kan da bruke enten linje/mic-inn på enheten eller de innebyggede mikrofonene. Batterier trenges heller ikke så lenge enheten er koblet til via USB.

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...