rozon Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Skal sette opp en ny server hjemme. I dag har jeg en Linux server som kjører litt web server, SVN og andre lette oppgaver, jeg har en SBS 2003 Premium server som og har et 5 diskers RAID til lagring og en 2003 web server som brukes til ASP og tilhørende MSSQL. Nå har jeg lyst å oppgradere litt, og tenkte om jeg kunne lage en heftig server som taklet flere ting vha virtualisering. Jeg tenker ikke filserver her, for den plasseres som en egen fysisk maskin. Det jeg trenger råd om er: (med tanke på virtualisering av MS SBS 2003 + Debian server + MS 2003 Web) * Dual CPU - verd pengene? * AMD eller Intel? * Minne mengde? 8GB+ er en selvfølge Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 bruker selv i min virtualiserings boks: INTEL S3000AH Server Board "Aspen Hill" (S3000AH) INTEL Xeon X3220 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/vifte (BX80562X3220) 4x KINGSTON Memory/ 2GB 667MHz DDR2 ECC CL5 DIMM Intel Validated (KVR667D2E5/2GI) ADAPTEC RAID 3405 KIT SATA/SAS CONTROLLER 4-PORT EN (2251800-R) 4x SEAGATE HD Cuda 7200.11/ 500GB 3.5'' SATA 7200rpm32MB (ST3500320AS) i raid10 kjører ESX med 4maskiner (server 2008,server 2003,centos5 og clarkconnect), kunne sikkert vært bygget for en tusenlapp eller 3 mindre men jeg har ikke angret et sekund Lenke til kommentar
myhken Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Jeg kjører to "servere" her hjemme som jeg bruker til virtualisering (kjører Vmware Server). De virtuelle maskinene bruker ikke all verdens ressurser, og jeg har derfor funnet ut at helt vanlige komponenter passer meg utmerket. Jeg har en XEON 4 kjernes CPU på begge serverne, og ville ikke anbefalt noe mindre. Men det kommer jo selvsagt an på hvor mange virtuelle pcer du har tenkt å kjøre. Jeg har ca 3 virtuelle pcer som kjører hele tiden på hver server. I tillegg kommer ulike test pcer, og andre virtuelle pcer som jeg starter når jeg trenger den funksjonen. 8 GB RAM er en selvfølge ja. I starten kjørte jeg med mindre, men oppgraderte fortløpende. Hadde jeg hatt plass til mer RAM på HK, så hadde jeg nok ønsket 12 GB. Ellers bør du velge et hovedkort med nokså bra SATA kontrollere. Og et kabinett som du kan ha en del disker i. Så kan du oppgradere etter hvert. Om du går for AMD eller Intel tror jeg ikke spiller noen stor rolle. Men velg 4 kjernes, og en passe hastighet. Og kanskje et hovedkort som lar deg øke til mer enn 8 GB om du får behov for det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 11. april 2009 Del Skrevet 11. april 2009 Kjører en Q6600 med 8 GB ram og windows 2008 med hyper-v. Stødig som fjell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå