Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCn er ustabil etter reinstall av Vista ultimate

Anbefalte innlegg

Hei

Har nettopp reformatert PCn (installert Vista Ultimate) og alt virker tilsynelatende OK. Problemet dukker opp når jeg starter opp mer en 1 program. Det som skjer da er at PCn fryser og restarter seg selv.

scenario :

Starter WoW, spiller helt uten problemer. Finner jeg ut at jeg vil høre på musikk eller se en film i bakgrunnen så går det ikke et minutt før PCn fryser og rebooter. Har også testet å kjøre 3dmark06, som gikk helt smurt uten at den fryser og rebooter.

Specs på PCn :

Nvidia 780i XFX hovedkort

Intel Core 2 Duo 3ghz

8gig Muskin minne

XFX Nvidia Geforce 9800GX2

750W PSU Corsair

Siste drivere/bios for hovedkort og grafikkort er installert.

Før dette problemet dukket opp kunne jeg kjøre alt mulig av programmer samtidig før den viste antydninger til å bli seig i fisken (dog aldri fryst og rebootet seg selv).

Noen som har noen ide hva problemet kan være ?

Endret av risanger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt av drivere er installert ja.

Kom til å tenke på en ting. Om PSUen min på noen måte ikke leverer den strømmen grafikk kortet sluker på load (antar det brukere mere strøm på load en idle?) så vil pcn fryse og reboote seg selv ? bare en tanke som falt ned i hode mitt her.

Endret av risanger
Lenke til kommentar

Volt på rammen var ikke korrekt. Men etter korreksjon så var problemet forsatt der. Jeg ser for meg et balltre snart om ikke PCn begyner å oppføre seg fint igjen.

La merke til en ting .. GPU tempen lå på 70 grader idle. Er ikke dette en smule høyt ? Og om det er det er det noe failsafe som slår inn om den overstiger så så mye grader ? Da med tanke på at Pcn fryser og rebooter seg selv.

CPU core temp ligger på 28 grader idle og rundt en 40 grader ved load.

Endret av risanger
Lenke til kommentar

gå inn i control panel->administrator tools->event viewer og se hva feilmeldingene sier.

Hadde lignende problem selv i går - fikk bluescreen, gikk for å sjekke event logen, viste seg at det var 42000+ errors in the last 7 days. Virket som om chipset driveren ikke var helt god. Ordnet seg etter oppgradering til nvidia 15.25 (forholdsvis ny driver) og en bios-flash.

hadde selv nylig innstallert vista på nytt.

(Vista64 Ultimate, Evga 780i, E8400, 8gb mushkin 1000mhz, 2x8800gts 512mb, X-fi Xtrememusic, 1 WD Raptor, 1x750gb samsung disk og 3xF1 Samsung 1Tb disker i Raid 5 - 1000w PSU)

Lenke til kommentar
Kanskje et dumt spørsmål, men har du lagt inn alle oppdateringene til vista?

Jepp, alt er oppdatert iht hva Windows Update vil installere av viktige oppdateringer.

Ang med chipset driver så er jeg rimelig sikker på at jeg installerte nyeste driver som jeg lastet ned fra Nvidia siden (jeg regner med at dette er Nforce driveren du sikter til?)

Bios skal være siste .. iallefall ifølge XFX sin support side om ikke Nvidia har noe selv slikt selv på sin side ??? Eller er det en bios kun rettet mot chipsettet kanskje ?

Lenke til kommentar

Nå har jeg sett litt nøyere etter på temp på grafikkortet og ... når jeg f.eks starter wow så spretter tempen opp i forhåndsvis 95 grader på GPU core 1 og 90 grader på GPU core 2. Og idle tenp ligger faktisk på 86 og 83 grader. Dette er vel ikke helt bra ?

Og om jeg da starter opp enda et vindu med WoW ... ja .. da stiger tempen mere ... og BOOM ,,, frys og reboot ... Dårlig kjøling ? Har ingen aning hvor mye det kortet jeg har skal klare heller.

Endret av risanger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...