bau Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Jeg er ute etter en TV til min nye leilighet. Sitter ca 4 meter fra TVen nå med en 32" Samsung LCD. Synes den blir i minste laget. Har sett en god del på plasmaskjermer, men vet ikke helt om jeg skal gå for det..? Størrelse: 40" eller større Prisklasse: 5000-8000. Hva slags spesifikasjoner mener du tven bør ha? Plasma/LCD, usikker. FullHD. Hva slags kildesignal har du? RiksTV. Hva annet enn tv skal du bruke den til? Xbox 360, dvd-spiller. Skal du koble til pc? Macbook Pro skal kunne brukes sammen med tven. Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 (endret) Hvis du kan gå opp til 8.500,- så får du en utmerket LCD-tv i Philips 7403. Alternativt er plasma-tv'ene Panasonic PX80 og LG Pg6000 veldig gode alternativer, ingen av de er Full-HD men begge er svært gode kjøpt til ca 6.000,- Siden du ikke har noe annet HD-signal enn Xbox 360 så tror jeg at du får mest for pengene ved å velge en av de to siste. Selv har jeg Philips 7403 og bruker den mye til spill, PC og blu-ray filmer. Sitter ikke så langt fra skjermen så for meg ble full-hd også et must. Alle disse tv'ene er 42" Du har også Samsung sin 40 " A656 som får veldig bra kritikk i flere tester, men personlig syntes jeg at den hadde for mye input-lag, spesielt ved sportssendinger i vanlig SD-signal. Her mener jeg også at du betaler ekstra for full-hd som kan være unødvendig for en 40" hvis du ikke sitter veldig nærme skjermen og har samme behov som f.eks jeg hadde. Beste tips er å ta en tur ut i butikkene og se. De aller fleste kjeder har nok alle disse tv'ene utstilt, muligens med unntak for LG pg6000 som er vanskeligere å finne. Men som sagt, min anbefaling er helt klart Philips 7403 fordi jeg har den selv hehe Endret 31. mars 2009 av Solaar Lenke til kommentar
messo Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 (endret) Om du bor i Bergen så selger jeg en 40" Sony 40W4000 for 8000 (og da kan jeg gjøre den til døren din) EDIT: Jeg må ha penger til en 1080p prosjekter Endret 31. mars 2009 av messo Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Den tven hakker som solen da^^ xbox 360 spill er i 720p btw. altså ikke fullhd;) jeg har px80 og funker knall til spilling og på macbooken. men skal den brukes ekstremt mye til spill og monitorbruk ville jeg kjøpt lcd Lenke til kommentar
messo Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Snakker du om 40W4000 eller en av de andre nevnte TV'ene? Den tven hakker som solen da^^ xbox 360 spill er i 720p btw. altså ikke fullhd;) jeg har px80 og funker knall til spilling og på macbooken. men skal den brukes ekstremt mye til spill og monitorbruk ville jeg kjøpt lcd Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 din;) Har sett den og med veldig mye bevegelser og panoreringer syns jeg den hakker i meste laget Lenke til kommentar
bau Skrevet 31. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2009 Nå har jeg akkurat bestilt meg en Panasonic px80, håper jeg blir fornøyd! Og tusen takk for alle svar! Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 bra valg, det blir du nokk, min px81 banker broderns full hd toshiba:D Lenke til kommentar
messo Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 din;) Har sett den og med veldig mye bevegelser og panoreringer syns jeg den hakker i meste laget Da tror jeg du har sett TVen med et dårlig kildematerialle eller med feil innstillinger. Jeg bruker den primært til PS3'en min og MacBook Pro'en, og til dette er den perfekt! Den støtter 24/1080p og har et fantastisk 10-bits panel, som kommer godt med da jeg bruker TVen til bilderedigering (godt akompagnert av kaliberingsutstyr). Når du sier PX80, regner jeg med at du snakker om TH42PX80 modellen. Den støtter hverken 720p eller 1080p native, noe som gjør at bildet du får ut fra din konsoll uansett blir behandlet (skalert ned, eller at litt av kantene blir klippet vekk). En annen fordel med 40W4000 er innebygget tuner for RiksTV, med bra programguide og stabil oppførsel (med nyeste firmware). En boks og fjernkontroll mindre Nå har dette kanskje ikke så mye å si for TS sitt bruk av TVen, men det kan være greit å vite for andre som vurderer kjøp av TV i den samme prisklassen. Lenke til kommentar
MadsFN Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Kunne tenkt meg en selv, 37" med 720p/Fullhd har ikke så mye å si egentlig... LCD 6-8.5k Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 din;) Har sett den og med veldig mye bevegelser og panoreringer syns jeg den hakker i meste laget Da tror jeg du har sett TVen med et dårlig kildematerialle eller med feil innstillinger. Jeg bruker den primært til PS3'en min og MacBook Pro'en, og til dette er den perfekt! Den støtter 24/1080p og har et fantastisk 10-bits panel, som kommer godt med da jeg bruker TVen til bilderedigering (godt akompagnert av kaliberingsutstyr). Når du sier PX80, regner jeg med at du snakker om TH42PX80 modellen. Den støtter hverken 720p eller 1080p native, noe som gjør at bildet du får ut fra din konsoll uansett blir behandlet (skalert ned, eller at litt av kantene blir klippet vekk). En annen fordel med 40W4000 er innebygget tuner for RiksTV, med bra programguide og stabil oppførsel (med nyeste firmware). En boks og fjernkontroll mindre Nå har dette kanskje ikke så mye å si for TS sitt bruk av TVen, men det kan være greit å vite for andre som vurderer kjøp av TV i den samme prisklassen. Jeg har px81 med innebygget riktv, fungerer bra! har selv hatt 32" av samme tvserie og hakket på tv og xbox. hva mener du med tven ikke støtter 720p og 1080p? fungerer fjell her Lenke til kommentar
messo Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Jeg har px81 med innebygget riktv, fungerer bra! har selv hatt 32" av samme tvserie og hakket på tv og xbox. hva mener du med tven ikke støtter 720p og 1080p? fungerer fjell her PX81 støtter MPEG-4 standarden som brukes i bakkenettet i Norge, men kan ikke se at PX80 gjør det. Sånnsett er nok PX81 et bedre valg for TS med tanke på at den bare er 3-400kr dyrere. 32" av W4000 har ikke 10-bits panel og har mindre muligheter en de større TVene i samme klasse. Synes allikevel at den TVen gir et veldig bra bilde. Både PX80 og 81 støtter visning av 720p og 1080p, men har en annen maksoppløsning på plasmapanelet (XGA 1024x768). Denne oppløsningen har en aspect ratio på 4:3, som tilsvarer gamle og firkantede PC skjermer (dype CRT skjermer). I praksis betyr dette at antallet pixler som sendes fra din XBOX, reduseres og behandles når det kommer inn i TVen og skal vises på skjermen. En annen "bieffekt" av XGA oppløsningen er at når 16:9 (widescreen) materiall sendes, så må TVen strekke pixlene i bredden (og krympe i høyden) for å unngå et forvrengt bilde. Dette er ikke ønskelig om man er glad i høydefinerte materiall (BluRay, PS3 og PC / MAC). Man mister detaljer og skarphet med andre ord. Skal man kun se på DVD og spille Wii (som ikke gir HD signal) så er nok disse TV'ene perfekte. Her kan du sammenligne oppløsningene: XGA = 1024x768 / 4:3 720p = 1280x720 / 16:9 1080p = 1920x1080 / 16:9 Regner med at trådstarter er klar over dette og har bestillt PX80'en på bakgrunn av h*n har nedvurdert behovet for å kunne vise HD signal i riktig oppløsning, til fordel for noe annet. Selv er jeg litt nazi på det området, da jeg ikke klarer tanken på at jeg går glipp av halvparten av informasjonen som vises via en BluRay, eller en PS3 Lenke til kommentar
Anti LFC Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Du vet at det gang på gang har blitt påvist at vi ikke klarer å se forskjellen på Full-HD og HD-ready på normal sitteavstand? Noe du kan lese her Lenke til kommentar
messo Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 (endret) Du vet at det gang på gang har blitt påvist at vi ikke klarer å se forskjellen på Full-HD og HD-ready på normal sitteavstand? Noe du kan lese her Dette er tester som er utført av folk som primært er på jakt etter en TV som skal vise bakkenett-signaler eller se DVD (480p). Jeg bruker min Sony mest til Mac og PS3, og er derfor avhengig av å ha høy oppløsning. Sitter somregel ca en meter fra aparatet Siden trådstarter nevnte at h*n var intressert i å koble til sin mac, tenkte jeg det var på sin plass å opplyse om at den TVen h*n har valgt, ikke har HD oppløsning eller 16:9. Folk flest driter jo også i om TVen er kalibrert eller ikke, eller om den har 8 eller 10 bits panel. Men for de som bryr seg så kan det være greit å være informert. Men, som jeg nevte i posten overfor, så er jeg klar over at ikke aller er like detalj-nazi som meg En av grunnen til at jeg ønsker å selge min TV til fordel for 1080p prosjekter, er så jeg kan sitte litt lengre unna. Så du har helt rett i at en sitteavstand på 3 meter er for mye om du skal få full utnyttelse av den høye oppløsningen. (Nå skal jeg stoppe før jeg havner heeelt off-topic...) Endret 2. april 2009 av messo Lenke til kommentar
Anti LFC Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Jeg har selv min PX80 ofte tilkoblet PC, og på tross av at oppløsningen ikke er så høy, så har leg latt meg imponere over bildet, og når oppløsningen ikke er så høy, kan jeg ligge 2,5 meter unna i sofaen, uten at skriften blir for liten. Skjønner at for deg som sitter 1 meter unna skjermen, så er det ingenting annet enn Full-HD som gjelder. Men for majoriteten er det jo tross alt TV en TV skal brukes til, og da er det ting som spiller langt større rolle enn oppløsningen. XGA er forresten godkjent som HD-oppløsning Lenke til kommentar
messo Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 XGA er forresten godkjent som HD-oppløsning det har du helt rett i, pr definisjon. Men den definisjonen ble til på 70 og 80 tallet, da arbeidet med å øke oppløsningen på TVer startet. Alt som hadde høyere oppløsningen en den gjeldende TV standarden ble ansett som "high definition". Den realistiske definisjonen av HD er om TVen kan vise 1280x720 eller mer (i 16:9 format). Lenke til kommentar
Anti LFC Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 I realiteten så er 1024x768 på en plasma-TV 16:9 ratio, på grunn av at pikslene ikke er firkantet, men at de er strukket horisontalt. Derfor er alt som blir vist på TVen i 16:9 format, selv om antallet pixler skulle tilsi noe annet. 4:3 formatet med vanlige firkantete pixler: 4:3 formatet med strukkete pixler, som danner et 16:9 bildet: Et annet eksempel: "That is the way DVD works for wide vs standard aspect ratio as well. DVD (also DV, ATSC, DVB, MPeg2, MPeg4, etc.) have non-square pixels. DVD is 720x480 typ. For 4:3 display these get squeezed to 640x480. For wide, they get horiz stretched to 854x480. The TV upscales these to "native resolution". For a plasma the 720x480 pixels would be upscaled to 1024x768 and would then display as full screen 16:9." For at en TV skal kunne stemples "HD-ready" kreves det ingenting annet enn at den kan vise 720 vertikale linjer. Lenke til kommentar
messo Skrevet 4. april 2009 Del Skrevet 4. april 2009 Og det er nettopp denne bruken av non-square pixels som foringer kvaliteten. Dette er teknologi fra "gammledager". Da jeg satt å redigerte DV matriell på starten av dette årtusenet, var det helt vanlig at kildematriallet strakk pixlene i bredden. Det var slik man tynte ut litt bedre bilde av et format som var modent for utskiftning. At dette fortsatt brukes på nye TVer i dag er jo forsåvidt greit om man er på jakt etter noe som viser SD matriell. Men HD-betegnelsen kan føre til forvirring blant folk som er på jakt etter "det nye", og som vil kjøpe en TV for de 5 neste årene. Man kommer ikke unna at HD betegnelsen sitter løst hos selgere som ønsker et hipt argument for å få solgt enda en TV. High Definitioin er inn, og da er det et bra salgsargument. Ønsker man noe som følger dagens (og morgendagens) standard, så kan det lønne seg å kjøpe noe som basere seg på de etablerte formatene i HD markedet - 720 og 1080, og som ikke lener seg på gamle og frynsette metoder. Lenke til kommentar
sparrowhawk Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 (endret) LG 42" LCD TV 42LH3000 - Full HD , 80 000:1, 24p, 3xHDMI Pris : 7 989 http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=105833 Endret 5. april 2009 av sparrowhawk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå