Delvis Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Kikket litt på dette programmet om såkalte "pinlige sykdommer" eller "under beltestedet på menn" som det står. Der på det programmet ser vi kvinnelige leger som undersøker menn sånn. Er det ok i Norge også? Har kvinnelig lege selv og har av og til tenkt på hva jeg skulle gjort i sånt tilfelle. Hadde en liten sak for en del år siden, men det var før fastlege tida, så da var det bare å bestille hos en herrelege. Men hvordan er det; kan en ta opp slikt hos kvinnelig lege? hadde vært greit å vite. For jeg tror jeg hadde vegret meg og tenkt at hun kanskje ville blitt sint Lenke til kommentar
nercix Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 En lege bør vel på alle mulige måter være profesjonell, og ser ingen grunn til at man ikke kan ta opp slikt med en kvinnelig (fast)lege. Viss hun ikke ønsker å foreta undersøkelsen selv (eller du ber henne om å ikke gjøre det), har hun alltid mulighet til å henvise deg til en annen. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Din kvinnelige lege hadde skjønnt det med en gang, på samme måte som kvinner ikke ønsker mannlige leger til gynekologiske undersøkelser, hvis en kan unngå det. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 31. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2009 Din kvinnelige lege hadde skjønnt det med en gang, på samme måte som kvinner ikke ønsker mannlige leger til gynekologiske undersøkelser, hvis en kan unngå det. Ja nå er det ikke sånn at det hadde gjort meg noe om den kvinnelige legen undersøkte. Tenker mer sånn for hennes del kan du si, altså at hun kanskje helst vil slippe det. Om jeg hadde spurt, ville hun kanskje gjort det mot sin egentlige vilje, og det ville ikke være bra. På den annen side ville det kanskje blitt dumt om jeg sa at jeg ville henvises et annet sted for at hun skulle slippe.. Så det er på den måten jeg oppfatter det som litt et dilemma det der. Det beste ville være om det det var noen klare regler, eller standarer de fleste følger i slike situasjoner. Altså hva som er vanlig å gjøre. Det er det jeg kunne tenkt meg å vite i så fall. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Din kvinnelige lege hadde skjønnt det med en gang, på samme måte som kvinner ikke ønsker mannlige leger til gynekologiske undersøkelser, hvis en kan unngå det. Ja nå er det ikke sånn at det hadde gjort meg noe om den kvinnelige legen undersøkte. Tenker mer sånn for hennes del kan du si, altså at hun kanskje helst vil slippe det. Om jeg hadde spurt, ville hun kanskje gjort det mot sin egentlige vilje, og det ville ikke være bra. På den annen side ville det kanskje blitt dumt om jeg sa at jeg ville henvises et annet sted for at hun skulle slippe.. Så det er på den måten jeg oppfatter det som litt et dilemma det der. Det beste ville være om det det var noen klare regler, eller standarer de fleste følger i slike situasjoner. Altså hva som er vanlig å gjøre. Det er det jeg kunne tenkt meg å vite i så fall. For henne gjør det ingenting, legen har sett og undersøkt flere peniser enn hva kvinner flest har lyst til på privat basis. Hun er med største sannsynlighet strikt profesjonell. Hvis en kvinne velger legeyrket, må hun akseptere at 50 % av pasientene har rusk i trompeten. Hvis hun vil være lege, men unngå peniser, bør hun bli gynekolog, ikke allmennspesialist. Peniser og prostatapalpasjoner er daglig kost for en fastlege. Det viktige her er ikke hva legen tenker i en slik situasjon, men hvordan du som pasient føler at det er en kvinnelig lege. Og nei, det finnes ingen kjøreregler annet at det er pasienten og dennes velvære som er i sentrum, ikke legens egne følelser (såfremt du ikke kjenner legen privat). Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 1. april 2009 Forfatter Del Skrevet 1. april 2009 Ok. Skjønner helt greit alt det der. Men vet noen hva som er mest vanlig, hva de fleste gjør i slike situasjoner? Vanligvis bryr jeg meg ikke om hva som er gjengs. Men akkurat i et tilfelle som dette, ville jeg likt å gjøre samme som andre gjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå