Gå til innhold

Canon Ixus 400 eller A70?

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å kjøpe meg et digitalkamera for første gang, men er veldig i tvil om hvilket kamera jeg skal velge.

Jeg ønsker meg et kamera som ikke er for vanskelig å bruke, samtidig som jeg godt kan tenke meg endel manuelle innstillinger. Etterhvert som man blir bedre kjent med kameraet og bedre til å fotografere er det fint med manuelle innstillinger. Dette har jeg forstått er en mangel på Ixus 400.

En annen ting er størrelsen. Mange snakker om størrelsen på Ixus 400 som ubetinget positivt. Jeg vil ikke si det. På mine tidligere analoge kompaktkameraer har jeg til stadighet fått fingrene i bildet. Og en glatt metalloverflate gjør det ikke akkurat enklere å holde. Et bedre grep på kameraet vil gi bedre bilder.

Hvis noen har noen andre anbefalinger er jeg takknemlig.

Forresten, når kommer det en test her av Canon A70?

Eirik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utifra det du sier, så virker A70 som kameraet for deg. Det er ikke så stort, men ganske tungt. Personlig er jeg knallfornøyd. Manuellfunksjonene kunne ligget bedre tilgjengelig (men da sammenligner jeg med speilrefleks) Manuelldelen er fullt brukelig.

Virker som om Nikon Coolpix 3100 er en mellomting mellom IXUS'en og A70. Svært kompakt med en del eksponeringskompensasjon. Ta en titt på den også.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar

Hei 2roll

Leste at du var knallfornøyd :D med A70. Jeg har planer om å kjøpe det, men jeg har blitt litt i tvil den siste tida. Grunnen er at jeg har hørt at bildene blir kontastløse og bløte, og med en lilla tone på bildene. :cry:

Har ikke du merket noe av dette? :shrug:

mvh Isen :wink:

Lenke til kommentar

stille blender og lukker manuelt på Ixus 400. Jeg har et slikt kamera, og jeg synes uansett at manuelle funksjoner blir "balkete" på et så lite kamera. Imidlertid er jeg veldig fornøyd med kameraets intelligente autofokus og avveininger i lysmålinger.

Lenke til kommentar

På A70'en ligger manuell funksjonene brukbart til. De er fullt brukelige. (Derfor bruker jeg dem ofte.) Men selvfølgelig er det lettere å stille inn på speilrefleksen- det kan ikke sammenlignes.

Jeg savner P-programmet slik det er på EOS'er. Dvs at kameraet gir lukker og blender etter lysmåling. Endrer du den ene, så ser du momentant hva den andre blir. På A70'en så må du ta en ny lysmåling etter endring for å se hva korresponderende lukker/blender er. (Dette kan jo regnes ut i hodet, men det er en irriterende mangel.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...