Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte eksosanlegg, hvem av de er Katalysatoren


Anbefalte innlegg

Skal til å bytte eksosanlegget på bilen, fordi den fremste delen rett og slett er rustet av. Eneste måten jeg kunne få dette av på var og skru av festet som er rett fra motor, også ta det på igjen derfra. Men hvem av de er katalysatoren? Er 3 bokser under bilen. Og tenkte å bytte de to første fremme-ifra.

 

 

Evt. kjøpe på biltema?

Snakk om en Ford Scorpio 2.0 DOHC 1994 mod.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Katalysatoren er den første "boksen" på eksosanlegget, og den desidert dyreste. Så kommer lyddemperne. Så du kommer til å bytte katalysatoren og den første lyddemperen.

 

Såfremt katalysatoren fungerer som den skal, så ville jeg ha prøvd å beholde den. Til min bil koster en ny slik 7-8000,- her til lands. Det eneste aberet er at det kan bli komplisert å feste den til det nye anlegget hvis den er av typen med fastsveisede og opprustede bolter.

Lenke til kommentar

Ja det som var problemet, fikk bare av 1 av 2 bolter på kat'n. Rustet og faens oldemor. Kunne kanskje bare kjørt på med en sånn, forjævlig å måtte kjøpe alt nytt :p

 

Ser det ikke er så høye summer på eksos på biltema da, hvis det er noe å ha.

Lenke til kommentar

Den blir atskillig billigere, men da sliter du ved neste EU-kontroll ;)

 

Har du tid og noen styggord til overs, så kan du kappe boltene ved der de er festet til katalysatoren, drille gjennom stubbene og tre nye bolter igjennom. Jeg gjorde dette på gammelbilen. Det ble et helvetes prosjekt, men jeg hadde bare et sløvt trebor å drille med, ettersom det var en søndag og bilen måtte på veien dagen etter. Resultatet var penger spart.

Lenke til kommentar

At bolter heller for den sak skyld hele festet ryker ved forsøk på å skru det av er ganske normalt. Det ligger rett i spruten fra alt som kommer opp fra veien og eksosanlegget er så varmt at det er ikke så mye som kan rustbeskyttes. Det er derfor en fordel å ha tilgjengelig nye klemmer/fester/bolter på forhånd.

 

Det kan være verdt å nevne at alle delene i eksosanlegget skal være godkjent, så om du kjøper noe dritt til ingenting som ikke er godkjent, så kan du komme til å slite på neste PKK ("eu-kontroll") (såfremst den personen som tar kontrollen legger merke til det.. normalt sett ikke da PKK bare er stikkprøver på noen få deler for hver kontroll såfremt alt fungerer som det skal).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...