Trond-Eirik Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 (endret) Hei Kortversjon: Jeg forsøker å sette inn et Promise SATA 300 TX4 disk kontroller kort på et ASUS P5Q-E hovedkort hvor 2 av diskene som er der fra før av kjører i RAID 0. Dette medfører at diskene tilkoplet hovedkortet "forsvinner" fra BIOS. Litt mer utfyllende: Jeg har et ASUS P5Q-E hovedkort. På dette har jeg 6 disker. To av dem kjører i RAID 0 (av historiske årsaker). De to som kjører i RAID 0 er boot disken min. Fra før av har jeg et Promise SATA 300 TX4 disk kontroller kort (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=310630). Jeg hadde dette tidligere de to RAID diskene og noen disker til samt dette kortet i en annen maskinen tidligere. Det fungerte helt fint. Når jeg nå forsøker å sette inn disk kontroller kortet så skjer følgende: BIOS booter som vanlig. Den finner alle mine 6 disker, som vanlig Den finner det nye kontrollerkortet Den finner den ene disken tilkoplet til dette kontrollerkortet Den sier noe ala "IDE Master ..." Den sier at den ikke finner noe bootbar disk Om jeg da forsøker å gå inn i BIOS'en så er det ikke mulig å velge noen av 6 opprinnelige diskene som boot disk, kun den nye disken som er satt opp på kontroller kortet. Om jeg i BIOS endrer slik at kortes innebygde disk kontroller bruker IDE istedenfor RAID så ser det ut til at den finner alle diskene. Men da får jeg heller ikke bootet ettersom raid diskene mine er boot partisjon. Tar jeg ut TX4 kortet igjen så fungerer maskinen som vanlig og booter helt fint. Noen som har noen ideer om hvordan jeg kan få fikset dette? - TEK Endret 31. mars 2009 av Trond-Eirik Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Jeg hade prøvd: -Deaktivre-Disabled under Main for 4 sata, dvs kun de 2 som kjører i Raid skal være der. -Bruker du Marvell kontroller til noe? hvis ikke Deaktivere -Enable for Pci\Pnp Os under Advanced? eller noe slik. -Ekstra Pci kort, skal være tilkoplet, ikke noe disker. Boote opp i Os, går det, eller ikke? Hvis ja kontrollere at alt er som det skal. Slå av Kople diskene det gjelder på den ekstra kontroller, og boot i biosen. Kontrollere at det er ikke forandringer i booting valget, slik at det går boote fra din raid 0. Boote i OS, og se på hva som kommer opp i diskbehandlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå