O_K Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Hei! Jeg har en Citroen Xsara cupe 2000-modell, og jeg synes chuchen må veldig langt ut før den begynner å ta. Er vel så og si 0 reaksjon før jeg er på kanskje siste 25% av bevegelsen. Cluchen tar helt brukbart når den slippes helt ut, men det er veldig lite bevegelse fra den tar "fullt" og til pedalen er helt ute. Er derfor litt bekymret for at cluchen må byttes snart. Bilen har gått 120.000, jeg synes det er litt kort for en cluch, men har selv bare hatt bilen de siste ca 20.000km. Misstenker at det har vært mye bykjøring tidliger, og kanskje litt tillhengerkjøring (bilen er svak, 1.6i, så de kan jo slite på cluch). Er det noen justering på slik cluch, eller må den byttes. Og i såfall, venter jeg til jeg merker at cluchen "slipper" ved hardt pådrag i 1. eller 2. gir, eller bør jeg bytte før det blir så ille? Bilen skal på 120.000 service når jeg får feriepengene, og jeg lurer på om det er noe poeng å ta cluch-bytte sammtidig? Evt noen som vet pris på cluchbytte på en slik bil? Og hva prisen på en 120.000 service (stor service) kan bli? Har vurdert å gjøre deler av servicen selv, som bytte av div. flytende og filtere og slikt, men om jeg først må ha den inn på verksted så blir det kanskje bare kaos å få dem til å gjøre en ufulstendig service. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 Kjør til det ikke går lenger. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 31. mars 2009 Del Skrevet 31. mars 2009 En grei måte og sjekke clutchen på er og finne en slak motbakke. Ligg i fartsgrensa som sikkert er 50-60 ellerno. Hold inn clutchen og sett den i 4 eller 5 gir. Rus motoren opp til tja.. 4-5000 o/min og slipp clutchen rett ut. Faller turtallet rett i bunn tar clutchen greit. Hvis motoren barer ruser og clutchen slurer er den slitt.. Hvis det bare slurer så ikke utfør testen fler ganger. Det er en rask måte og avlive clutchen på. Tror du har vaier på den der.. Kan jo justere litt hvis "clutch testen" er grei. Og kjøre til det stopper helt gjør ting fort dyrere. Du sliter lammelen ned til naglene. Svinghjulet blir stygt og ting må slipes/byttes. Ting tar tid og verkstedet skriver regning med gaffel. Send bilen på et verksted for og diagnosere clutchen og slakte hele bilen. Fiks/bytt det du klarer og be dem gjøre resten. Bytt det som er akutt og ta ting etterhvert. Kjøp uorginale deler. Så slipper du og avlyse ferien i år og Service ligger vel på 3-4000 et sted og clutchen sikkert 4-5000. Tror den er ganske kurant og bytte clutch på. Sikkert en bærekule og noe annet snusk også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå