Gå til innhold

Amatør trenger hjelp til server/pc!

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal sette meg opp en server for Squeezebox og PS3 mediaserver, har sett på andres handlelister og er veldig usikker. Den skal kunne brukes som vanligs bruks pc senere vist det ikke er behov for server, har satt opp 3 forslag:

https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=94761

https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=95406

https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=95665

Hva kan dere annbefale, kan jeg koble til wifi til dette kortet.

Er strømforsyningen kraftig nok på den første til å kjøre 4 1Tb hardisker.

Håper på gode forslag her da jeg ikke har peiling på hva jeg trenger....

På forehand takk!!

Brgds chiefoff1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SqueezeServer trenger svært lite ytelse for å kjøre bra. Så der trenger du ikke mye til CPU.

PS3 Mediaserver kan være litt verre med. I og med at PS3 håndterer dårlig med formater, er det ofte bruk for "on the fly" konvertering av filmer og musikk. Og slikt krever langt mer ressurser, ikke minst av CPU. Trolig er Tri Core eller Quad Core det fornuftige om mye konvertering skal gjøres.

Slik sett ville jeg faktisk også sett på et AMD oppsett med PII X3 710 eller X4 810, eventuelt Core 2 Quad Q8200/Core 2 Quad Q8300.

350 Watt holder faktisk fint til 4 stk 1 TB harddisker. Men i og med at du skal ha muligheten for vanlig bruk om "serveren" blir droppet så er det greitt med litt ekstra kraft i PSU. Uansett vil nok 500 - 550 Watt holde.

Jeg ville funnet meg et annet hovedkort, 4 Sata kontakter er særdeles lite. Når DVD-brenneren bruker 1 stk, har du bare 3 stk igjen til harddisker. Klart du kan kjøpe ekstra kontroller, men det koster fort kroner om du skal ha noe som fungerer greitt. Så du bør nok finne deg et kort med minst 6 Sata tilkoblinger.

Lenke til kommentar

Hei Bolson!

Takker for svar, vet at ps3 mediaserver trekker mye, men mener konstruktøren bruker dual core, holder det ikke med E8400? Hva salgs hovedkort som er innenfor rimelighetens grenser kan dere annbefale og på squeezecenter serveren, holder det med den innebygde strømforsyningen på 350 watt?

På forehand takk nok en gang!!

chiefoff1

Lenke til kommentar

SqueezeCenter kjørte jeg på min gamle A64 3000+ med 1 GiB ram uten problemer. På min nye server med AMD A64 X2 4850e så bruker vel SqueezeCenter under 1 % av CPU. Man skal ellers ha grasat mye musikk selv i Flac om man ikke klarer seg med 1 TB harddisk. Så her trengs ikke mye kraft. Multicom sin billigste ferdigmaskin til kr 2 300 holder lenge her.

Og da holder klart 350 Watt PSU.

Transkoding som PS3 Media Server kan finne på å bedrive en del med, er det som krever CPU-kraft, eller mulighetene til å bruke GPU til avlasting. Nå kjenner jeg ikke PS3 Media Server så godt at jeg vet noe om hvilke programmer/kodekser den bruker til transkodingen. Jeg vet at Handbrake (det desidert beste programmet for å omkode Video/DVD-er) er svært glad i kjerner, Q8200 omkoder en DVD nesten dobbelt så fort som E8400 (ca 1,6 - 1,7). Generelt er "video"/"film" programmer glade i flere kjerner.

Men i og med at begge programmene er åpen kildekode og funker på Windows, Mac, Linux, regner jeg faktisk med at de bruker mye av det samme. Så da er det faktisk mulig at en Q8200 vil klart være bedre en E8400 til denne bruken. Men sjekk forumet til PS3 Media Server eller AVforum om hva de sier.

Til PS3 Media Server er også 4 GiB fornuftig.

Asus P5QL-EM skulle være et greit kort for ditt bruk, om du velger Intel.

Glem ellers Wifi på selve mediaserveren. Kobl den til switchen på router med kabel. Derfra funker det greitt med trådløst.

Lenke til kommentar

Uten å motsi noe av det Bolson sier, så har nettopp jeg bygd meg ny server bl.a. for PS3 Media Server. Den er basert på en E8400 og 4 GB ram, og jeg har ingen problemer med å spille full HD materiale. Og noe mer enn det kan man vel ikke forlange.

Det stemmer også som trådstarter skriver, at han som utvikler programmet bruker en dual-core.

Lenke til kommentar

Det var nå heller ikke det jeg predikerte. Men er en Q8200 bedre til transkoding av en del typer aktuelt videomateriale, så er den ikke dum å kjøpe i og med at den faktisk ikke koster mer heller. Til og med Q8300 koster minimalt mer i pris.

Ellers så trenger ikke avspilling fra PS3 Media Server kreve ekstreme ressurser, det avhenger av formatet, ikke minst behovet for transkoding av materialet.

Lenke til kommentar

Trådstarter bes lese igjennom Retningslinjene for denne kategorien, som er å finne i toppen av denne kategorien.

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...