Gå til innhold

Første reise med Emirates A380 i business klasse


Anbefalte innlegg

I begynnelsen av 2009 kom jeg over et godt Emirates tilbud til Asia og ettersom en kollega og jeg skulle til området bestemte vi oss for å gå for dette. Prisen var ca £1350 og i tillegg kjøpte i billetter fra Stavanger til London (LHR) og fra Bangkok (BKK) til Kuala Lumpur (KUL) men fremdeles ble det en ganske bra businessklasse pris.

 

Så den 26/3-09 etter jobben tok vi bussen til Sola flyplass for å ta flighten over til LHR. Vår flight var SK4627 og skulle egentlig gå kl 17.50 men rett etter at vi gikk gjennom security check gikk strømmen på hele termninalen og dermed ble det vanskelig p fortsette med flytrafikken. Men heldigvis var bare strømbrudde ca 30 minutter. Vi benyttet iallefall anledningen til å ta oss en kald øl og ta oss noe mat mens vi ventet på flyet.

warm_up_Sola.jpg

 

Ved ombordstigning ble vi sjekket inn ganske tidlig og vi fikk gå gjennom billettskranken ved gaten, Problemet var bare at da vi kom mot flyet var det fremdeles blokkert og vi måtte stå der i 5 til 10 minutter og vente...og det er ikke behagelig når man kun har på seg en tynn skjorte. Sa da vi endelig kom ombprd i flyet var jeg stivfrossen men jeg dro med meg et teppe med en gang for å få litt varme i meg igjen. På grunn av vår slot-tid ble forøvrig folk rushet ombord så fort som mulig og bedt om å ta plass så fort som mulig for å gi plass til de som kom inn etterpå. Heldigvis kom vi avgårde på tide slik at vi kunne lande på London Heathrow etter planen men jeg har aldri sett en 737 ble fylt opp så raskt.

SAS_flight_to_London.jpg

 

View_on_flight_to_LHR.jpg

 

Vi hadde økonomiklasse biletter (sete 12A) og dermed ble det til at vi måtte kjøpe egen mat og drikke. Men vi fikk nå kost oss med rødvin samt kaffe/Baileys å varme oss på. I London måtte vi fryse på nytt forresten. Vi hentet bagasjen og gikk til Hoppa bus service men ettersom vår H3 buss ikke var der gikk vi til taxi standen. Men de var åpenbart ikke interesseer i å kjøre oss den korte turen og henviste til Hoppa bus service.

London_by_night.jpg

 

Vi tok H3 bussen til Sheraton Skyline hotellet som ligger rett ved flyplassen for 4£ hver og innsjekk gikk raskt. Etter å ha lempet fra oss koffert gikk vi ned til Al Dente - the Italian restaurant der vi hadde mat og drikke. Det jeg husker best med hotellet fra sist gang var den behagelige sengen og den skuffet heller ikke denne gang. Tilgang til loungen på hotellet var veldig bra og frokosten som ble servert der var enkel men veldig bra. Samtidig fikk vi en flott utsikt til en av rullebanene til Heathrow der fly lettet og landet hele tiden...det var rene flyspotter heaven med andre ord :tommelopp:

View_from_Sheraton_Skyline_Heathrow.jpg

 

Den 27. mars var det dermed duket for flight med Emirates. Vi tok taxi til flyplassen etter frokost (det koster £10 til terminal 1 og £12 til terminal 3) og vi var tidlig ute ettersom vi ikke hadde så mye annet å gjøre. På veien inn til Heathrow passerer man forresten en stor modell av Emirates A380 :stolt:

Fly_Emirates_A380_Heathrow.jpg

 

Men allerede ved innsjekk fikk vi en kalddusj ettersom flyet vårt var forsinket og dette ble opplyst både ved innsjekk og at de ringte til meg.

Emirates_check_in_LHR.jpg

 

Men vi gikk nå til loungen unasett og ble litt overrasket over den litt anonyme lounge inngangen. Det viste seg at det var kun lobbyen som viste og resten av loungen befant seg opp et par etasjer. Vi gikk opp og fant noen gode seter og ventet i spenning. Kl 11 ble lunchen servert og det ble rullet ut kalde retter, rett etter rett og de hadde også en god del varme retter på programmet. Litt etter ankomst fikk vi også se Singapore Airlines A380 ble skyøvet ut fre sin gate og klargjort for take off.

Singapore_A380_and_MAS_747.jpg

 

Vi koste oss med champagne, hvirvin, rødvin, portvin etc alt etter hvilken mat vi smakte på.

Emirates_lounge_entrance_LHR.jpg

 

Full_lenght_of_Emirates_lounge_LHR.jpg

 

Selve loungen til Emirates var fin den men jeg tror nok at Malysia Airlines loungen i Kuala Lumpur var hakket bedre når det gjelder fasiliteter. Men mat utvalget i Emirates loungen var bare helt fantastisk. Her var det flere kalde forretter men laks, ørret, reke, hummus etc etc. Og det var også flere varme hovedretter som schnitzel, shepards pie, stekt laks, chicken tangine, ragatoni etc...og det var også et flott utvalg av ost og desserter.

Cold_food_selection_Emirates_lounge.jpg

 

Lounge_menu_Emirates_LHR.jpg

 

Så endelig...ca kl 14.30 landet Emirates A380 på rullebanen rett utenfor vårt vindu og på rullebanen ser den ikke så stor ut når den er alene. Men når den kommer nærmerer ser en jo at dette er en maskin av utrolig størrelse. Den parkerte til slutt rett utenfor der vi satt så vi hadde flotte plasser til å få med oss alt som skjedde. Som vanlig er det utrolig å se all logistikken som skal til når det gjelder avlasting/pålasting av kofferter, cargo, mat etc. Litt før kl 16 var det på tide med boarding og loungen er lagt opp genialt for man går bare ut gjennom en dør fra loungen og så kommer man rett ned til gangbroene.

Emirates_A380_arriving_LHR.jpg

 

Emirates_A380_front_view.jpg

 

Emirates_A380_engines.jpg

 

Emirates_A380_loading.jpg

 

Fortsettelse følger...;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi kom inn i flyet i andre etasje og vi satt ganske langt fremme. Jeg hadde fått tildelt sete 8G men på grunn av konfigurasjonen (1-2-1) så ble jeg sittende litt langt vekk fra min kollega. Men dette ordnet seg da det ikke var fullt ombord og vi kunne dermed flytte frem til 7E og 7F (se http://www.seatguru.com/airlines/Emirates_...Airbus_A380.php). Jeg vet ikke om jeg kan si så mye annet enn at sete og business klassen er imponerende og jeg håper at bildene og videoen kan gi et inntrykk av hvordan det var.

Inside_Emirates_A380_business_class.jpg

 

Emirates_A380_business_class_seat.jpg

 

Hvert sete har sin egen liten seksjon med vann (jeg kunne godt tatt noe annet enn Evian forresten) og det var også utdelt noise cancelling headset, eye shades, sokker (hadde gjerne sett at vi fikk tøfler heller) og vi fikk også en stor toalettveske med shaving kit, after shave lotion, deodorant, tannbørste etc. TV’en var en 17” skjerm med ICE systemet noe som betyr at en kan se filmer herfra til evigheten – utvalget er enormt for å si det mildt.

Emirates_A380_amenities_pack.jpg

 

Emirates_ICE_system.jpg

 

Så rundt klokken 4.15 var det endelig take off – ettersom jeg satt i midten på flyet i andre etasje var det vanskelig å få en skikkelig føling med hvordan vi lå ann – men heldigvis var det et hale kamera som vi kunne følge med på.

A380_tail_cam.jpg

 

Selve take off var mye roligere enn andre fly som jeg har vært med på men da vi kom i luften virket det som vindstøyen var tilnærmet slik som den pleier å være på andre fly men vi var enige om at det var mer støysvakt enn andre fly. Etter take fikk vi bestilt mat og her kunne en velge blant en del som man kan se fra vedlagte bilde. Jeg bestile champagne til å begynne med, arabic mezze som forrett, kalve medaljonger til hovedrett og ostekake til dessert. Vi spurte litt om hvor lang tid det ville ta for vi hadde lyst å se oss litt rundt på flyet og vår vert at at vi gjerne kunne ta champagen i baren bak i flyet og så skulle han gi beskjed når maten var klar.

Ordering_food_Emirates_A380.jpg

 

wine_list_A380.jpg

 

MENU_EMIRATES_a380_business_class.jpg

 

Vi gikk bak i loungen og bestilte oss hver vår champagne og satte oss ned i sofaene der ettersom ”fest setebelte” skiltet ble tent pga turbulens. Her kunne man også nyte litt små snacks og strekke litt på bena.

Emirates_A380_business_lounge.jpg

 

Vi trakk oss tilbake til setene våre etterhvert og maten begynte å bli servert. Maten var veldig god og ble servert på skikkelige tallerkner og med skikkelig bestikk – en ting som var rart var at min kollega og jeg ble servert av to verter og dermed kom mat og drikke på litt forskjellige tider. En kan si hva en vil om synkronservering men når man reiser med noen kan det være kjekt å få ting servert samtidig.

Emirates_A380_starter.jpg

 

Emirates_A380_main_dish.jpg

 

Emirates_A380_cheese_cake.jpg

 

Jeg måtte også vente en god stund på å få servert kaffe og baileys blant annet og det endte opp at jeg fikk to baileys ettersom jeg bestilte dette fra min kollegas flyvert ettersom min så ut til å ha glemt meg...men det endte opp med at jeg fikk en av han også (ikke at det gjør så mye). Etter maten var jeg en tur bak i loungen igjen og kikket – trappen ned til økonomiklasse var stengt av men jeg spurte om grunnen til dette. Eneste grunnen var å hindre folk å å reke nedenfra og opp men han sa at jeg gjerne måtte stikke ned å kikke. Jeg tok dermed en liten spasertur rundt i økonomiklassen og det så ikke verst ut det heller. Jeg fikk dessverre aldri sett første klassen og dusjene der. I baren sto det også en flyvert og tok bilder av folk med et polaroid kamera for å gi et folk et minne fra turen.

Emirates_ICE_system.jpg

 

Etterhvert ble jeg litt småtrøtt og jeg gikk frem for å teste ut hvordan sete fungerte som en seng. Men da ble jeg fort skuffet....da jeg skulle kjøre ned sete kom jeg bare et stykke og så var det fullt stopp. Jeg spurte min flyvert om hva som kunne være problemet og han begynte med å resette mitt sete men det hjalp ikke. Dermed kunne han ikke gjøre så mye mer enn å dra sete manuelt til liggende posisjon dersom jeg ønsket det. Ettersom det var en relativt kort flytur sa jeg at det ikke var noe problem men jeg hadde nok blitt ganske skuffet dersom dette skjedde på en lengre flight.

 

Etter 7 timer landet vi i Dubai. På veien inn fikk vi til og med utsikt til det spektakulære Burj Dubai selv om sikten ikke var den beste på grunn av regn. Landingen var på ingen måte perfekt ettersom det virket som vi landet litt skeivt men vi kom oss ned iallefall. Lokalt var klokken 3.30 og dermed mistet vi flyet vårt videre til Bangkok. Men det kommer mer om dette i neste del ;)

 

Her er en video med en liten oppsummering av the Emirates experience:

Lenke til kommentar

Da vi kom av flyet i Dubai hersket det litt kaos. Ettersom flyet vårt var forsinket fra London, mistet mange sine videre connection slik som oss. Så vi startet med å gå til en Emirates skranke og etter å ha stått i kø en stund fikk vi beskjed om at hotell var ordnet. Men karen som vi snakket med anbefalte ikke dette for det ville ta litt tid å komme seg til hotellet og vi måtte være tilbake på flyplassen igjen om få timer. Vi prøvde også å endre vår billett fra Bangkok til Kuala Lumpur (vi hadde valgt via Bangkok på grunn av et møte på vei hjemover) men dette virket ikke ut til å være mulig. Vi var også litt bekymret for vår videre billett (fra BKK til KUL med Thai) ettersom denne ikke var koblet til den andre billetten. Så derfor trasket vi fra terminal 3 til terminal 1 men ingen billettluker var åpne. Så da var det bare å resignere og vi gikk til Emirates loungen i terminal 1 (loungen i terminal 3 så mye bedre ut) ettersom det var nærmest vår gate og siden vi var lei av å gå – flyplassen begynner å bli ganske så stor! Den minner forresten litt på BKK flyplassen – er det bare tilfeldig?

Viewof_Emirates_lounge_terminal_1.jpg

 

Vi fant ingen sovestoler så vi tok oss til rette med å legge en del puter fra stolene på gulvet slik at vi kunne få en madrass. Og med et teppe så ble det relativt behangelig, Men det ble ikke mye søvn for i 6 tiden begynte annonseringen av flighter både på arabisk(?) og engelsk – og det går mange flighter fra DXB etter hvert så det var konstant støy på høytalerne!! Så da var det bare komme seg opp i sittende stilling, drikke litt kaffe og surfe litt på nett.

 

sleeping_in_Emirates_lounge_DXB.jpg

 

I åtte tiden begynte vi å gjøre oss klar og det var bare få meter bort til gaten vår. Ved gaten så vi plutselig at vi hadde blitt oppgradert uten at vi fikk noe som helst beskjed om dette. Så dermed var vi oppgradert fra business til first på EK418. Så var det bare å stå å vente på å få gå ombord. Vårt 777 så ut til å være av den litt eldre sorten men det var ikke så mye å klage på da vi kom inn – jeg hadde sete 1E på turen forresten.

upgraded_to_first.jpg

 

gate_at_DXB.jpg

 

Da vi satte oss var det allerede en bolle med sjokolade på hvert sete og headset var allerede på plass. Hvert sete hadde sin egen liten minibar med vann, juice og brus. Så var det utdeling av håndkle, en ny toalettveske...litt finere enn den forregående men med samme innhold, tøfler, pyjamas og ikke minst menyer.

first_class_seat_DXB_BKK.jpg

 

First_class_menu_emirates.jpg

 

first_class_wine_list_emirates.jpg

 

Så da var det ”på an igjen” for å si det slik...når de serverer Dom Perignon champagne 2000 så må man jo smake på selv om klokken er 10 om morgenen. Det er knallhardt å være utsendt medarbeider for å rapportere om slike ting men noen må jo ta på seg denne jobben ;-)

champagne_on_first_class_emirates.jpg

 

Sete var forøvrig ganske bra, bordet som ble foldet opp foran meg når jeg skulle spise var på noe som føltes ut til å være ca 1 kvadratmeter, vi hadde en stor skjerm med full ICE underholdning osv. Men det som kanskje var det som satte oss mest ut var beskjeden fra betjeningen om at dette ikke var en flight med et satt opplegg for opp. Servering og tjenester var ved behov..altså det vi måtte ønske – når vi måtte ønske det. Og det er litt spesielt når man er vant til å bare følge rutinene som er lagt opp. Så vi begynte med champagne til å begynne med sammen med litt nøtter.

First_class_dinner_emirates.jpg

 

Min flyvert klarte forøvrig å søle champagne på buksene min forresten noe som var helt undvendig. Til og med jeg så hvor det bar hen da han helte champagne i mitt glass mens det sto på et lite drink bord. Jeg prøvde å sno meg unna men det var for sent og plutselig rant en del champagne ned på flaska og på buksene mine...men men. Siden det tross alt var morgen så begynte jeg med en omelett mens reisefølge mitt gikk rett på biffen. Og etter en stund begynte etegilde med at det store bordet ble dekket opp, bestikk ble lagt ut, vi fikk en egen brødkorg med assortert brød, egen salt og pepperkvern etc. Det begynte med litt frukt for min del og så fikk jeg servert en omelett med poteter, sopp og grønnsaker. Etterpå gikk jeg for osten og mellom valget av sauterne og portvin (1985 årgang) falt valget på sauterne og som dere kanskje kan se på bildene var flyverten mer enn generøs med porsjonen ;-) Var det halve flaske som gikk opp i glasset mon tro?

First_class_cheese_emirates.jpg

 

For å runde det hele av var det kaffe, Baileys og Godiva sjokolade. Det er ikke så mye annet å si om dette at det var en utrolig flott opplevelse.

First_class_dessert_emirates.jpg

 

Etter lite søvn i Dubai og litt alkohol innabords var det på tide men en liten lur...så jeg la ned sete og min flyvert brakte ut en liten overmadrass som kunne legges oppå selve sete. Det var ganske så flatt men det føltes ut som jeg lå litt i bue – toalettet var forøvrig ingenting spesielt og man hadde ikke rare plassen å bevege seg på dersom man ønsket å bytte til den utleverte pyjamasen. Men jeg sov godt i et par timer jeg og da jeg våket igjen tenkte jeg nok en gang at denne flyturen godt kunne vart litt lenger ;-)

First_class_bed_emirates.jpg

 

Litt før kl 18 landet vi i Bangkok og nok en gang hadde vi en landing som ikke var spesielt god. Piloten smalt flyet ned og risting nummer 2 kom når nesehjulet kom ned. Men kanskje det er jeg som ikke er vant med å sitte så langt fremme :-)

 

På BKK gikk vi på Thai sin skranke for å se hva vi kunne gjøre med vår billigbillett fra BKK til KUL og vi fikk beskjed at vi kunne endre den til samme flight dagen derpå. Så da ringte vi bare vårt hotell i Kuala Lumpur og sa at vi ble en dag forsinket og vi kastet oss i en taxi og dro inn til byen...”one night in Bangkok” har jo aldri skadet noen eller? ;-) Når det gjelder Thai så skulle jeg igjen ønske at det var lettere å bruke poeng på tvers av Star Alliance. Vi sa helt klart til Thai at vi har masse poeng på SAS og at vi godt kunne oppgradere til business med disse men da ble vi bare bedt om å gå til SAS for å snakke med dem. Ja, jeg vet at det er sånn reglene er men jeg kunne godt tenkt meg å se at reglene endres slik at det blir lettere.

 

Jeg har forøvrig vært i Bangkok noen ganger etterhvert så hvis noen har spørsmål er det bare å komme med dem så skal jeg gjøre mitt beste for å svare.

Lenke til kommentar
Et spørsmål, hvorfor skrev du spørsmålstegn etter arabisk opplesning av flighter?

 

Jeg skrev bare pørsmålstegn ettersom jeg ikke sjekket noe særlig vedrørende hvilket språk de snakker i Dubai. Jeg bare antok at det må være arabisk som er det offisiell språket.

Lenke til kommentar
Et spørsmål, hvorfor skrev du spørsmålstegn etter arabisk opplesning av flighter?

 

Jeg skrev bare pørsmålstegn ettersom jeg ikke sjekket noe særlig vedrørende hvilket språk de snakker i Dubai. Jeg bare antok at det må være arabisk som er det offisiell språket.

 

Arabisk er det offisielle språket. Dubai ligger også forøvrig i landet De Forente Arabiske Emirater.

Lenke til kommentar

Flott reiserapport, First på Emirates ser virkelig bra ut!

Skal vel heller ikke klage på Business med A380-en heller.

 

Veldig fine skjermer også, 17" er stort til å være på fly. Kunne ønske SAS hadde samme system som Emirates, ser fantastisk ut!

Skjermene på intercontinental med SAS er jo ikke allverdens, men de duger. :)

Lenke til kommentar
Veldig fine skjermer også, 17" er stort til å være på fly. Kunne ønske SAS hadde samme system som Emirates, ser fantastisk ut!

Skjermene på intercontinental med SAS er jo ikke allverdens, men de duger. :)

 

Ja, jeg synes ikke SAS er så flinke på det området. Man kan vel ikke kjøre film "on demand" på SAS økonomi (bare business og economy extra), skjermene er ganske små og utvalget er heller ikke allverdens. Men det er iallefall bedre å ha en liten personlig skjerm med noe underholding på enn ingenting ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...